Jump to content

hei kammers venner, jeg skal kjøpe meg en mauser98.


jegergaupa

Recommended Posts

hmm-mauser er kos det men som andre nevner; den billige mauseren blir fort dyr før en er halvferdig. Selv med hobbymek i garasjen koster det fort 4 ganger prisen på en HV-mauser.

 

Om du må ha en mauser, Sjekk ut Husqvarna mod 640, dette er en FN-produsert M98 og det meste av det som må gjøres for å få en brukbar jaktrifle er gjort (endret hevarm, borret/gjenget for kikkertmontasje, sivil pipeprofil, avtrekk osv). Det finnes også en del ParkerHale rifler bygd på samme lås å finne på bruktmarkedet. Helt ny mauser kan du også kjøpe; Zastva M70.

I bruktmarkedet finner du også massevis av ombygde mausere, og her kan en gjøre godkjøp-det er ofte gjort arbeid og brukt deler for både 2 og 3 ganger prisfolangende.

Link to comment
Share on other sites

Bare peis på!!! Mauser er tingen, det!

 

Har sjøl en k98 (ikke M67), med kongsbergpipe i 6.5, kongsberg avtrekk og Tubbs tennstiftsett. Går som bare juling (til gammelt skrot å være); med samlinger på 12-18mm som normalen - så lenge komlingen bak kikkerten gjør som ha skal :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er selv Mauser fantast. men som andre nevner blir det ikke altid like billig til slutt. Tenk over det hele. Om du skal bygge om en mauser bør du ha god tid da kan du finne de delene du trenger brukt rimeligere. Selv om du skriver at du vil gjøre selv er det noen ting som må gjøres av andre. Da kan med fordel kjøpe en Mauser hvor dette allerede er gjort eller delen allerede montert. Skriver litt priser for deg så kan du jo ta det derifra. Finnes også mange tråder på kammeret på gjør det selv osv...

Tenk også over vilke egenskaper rifla skal ha...kort eller lang, tung eller lett osv.

 

 

Org. Mauser fra...500 til for mye!

Montering av montasjer 5-600

Montasjer 2-400 pluss noe dyrere stål skinner.

Ny stokk (orginal stokk egner seg bare til baneskyting og sparker nok godt i skuldern) 1000 og oppover

Bedding 250,- pluss arbeid i timer.

kvart sikkring 500,-

++++

 

Mitt siste råd er. Kjøp en mauser med montasjer i det kaliber du vil ha. er du heldig får du med et godt avtrekk også. Mye jobb igjen og gjøre selv. du kan pusse og lakke opp stokken. lakke eller rust blånere våpenet...bedde stokken med mer.

viewtopic.php?f=43&t=3628&p=747146#p747146 på denne siden kan du lese om et av mine prosjekter!

Lykke til... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...