Jump to content

.45-70 Government kuler


NJR87

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med kuler egnet til hjortejakt med dette kaliberet i ei leveraction rifle?

 

Jeg har kjøpt en del blykuler m. gascheck (405 grs.) ...er dette dugende?

Nå er det vel et slags krav til ekspanderende ammunisjon ved storviltjakt, viss man skal være firkanta, men ser ikke for meg at dette strengt tatt kan være nødvendig med tanke på at kula

er jo større enn ei ferdig ekspandert 6,5 mm kule! :twisted:

 

Noen tanker eller erfaringer? :)

Link to comment
Share on other sites

Vet du om rene blykuler er så myke at de kan bli slått i biter når de begynner å deformere i et treff? Eller om den bare blir flatere? :)

 

Har litt inntrykk av at gaschecken ikke er så alt for fast heller, så om kansje den også kan løsne i et treff? :?

 

....eller bare enkelt og greit, om kula er hel når/om du finner den igjen i slaktet? :)

Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting om hva slags lever-action rifle det er snakk om, men er det en Marlin kan det være en tanke å sjekke hva slags rifling den har.

Min har Marlins gamle "Micro-groove" rifling og der sklir blykulene stort sett rett over riflebommene uten å generere videre rotasjon, så jeg har truffet skiva på 100 meter, men sjelden på samme sted og aldri med samling under 20 cm.

Naboen har en nyere Marlin med "normal" rifling, den tygger normalt ladede blykuler med god apetitt og brukbar presisjon, men blyer endel i løpet.

 

Nå vet jeg at det ikke blir anbefalt å skremme opp hastigheten på Remington 405 grains flatnose kuler, nettopp fordi de er myke og ekspanderer villig vekk, i den grad at de kan fragmentere ved treff, så det kan jo være noe å ha i bakhodet når man lader blykuler.

 

Ellers hadde jeg en interessant meningsutveksling med en amerikaner som drev å skjøt hardstøpte og herdede blykuler i sin Marlin, med "microgroove" rifling og alt, han var storfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det er ei ny Marlin 1895, kjøpt i fjor. Den har nok ikke micro-groove. På Marlins sider står det "deep cut Ballard type rifling"

 

Kulene jeg har er RCBS kuler. Kjøpte dem hos Clarry Haglund, og han sa at desse var ganske harde, og det er nok bra.

Gaschecken er vel for å ta bort/hindre bly i løpet? Satser på at den gjør nytta si :wink:

 

Er på en måte litt skeptisk til å ladde svakere når hastigheten nå ligger på ca 550 mps... :|

Link to comment
Share on other sites

Marlins micro groove er jo ypperlig til blykuler, jeg støper kulene mine til .462 og disse går som en stråle. mantlede kuler har som oftest rent bly inni, mens en "blykule" er av langt hardere legering.

 

edit: det står med stor skrift på løpet om det er micro groove

Jeg vet det, det er ikke micro-groove :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen elg med 45/70 og 420grs blyplugg med gas chek hastigheten ligger rundt 1800fps.

Aldri funnet igjen ei kule i noen av dyrene, inklusiv den jeg skjøt i panna, den hadde utgang i låret.

Kjøttødelegelsen er moderat, selv ved treff i grove bein, effekten upåklagelig. Presisjonsmessig går denna ladningen godt nok til elgjakt med åpne sikter, sånn noenlunde rundt 10cm på 100m

Våpnet er en Guide Gun.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Norma 200, men ladningen tør jeg ikke ta på hukommelsen. Er et godt stykke fra max, er ingen grunn til å lade så veldig heftig heller, kulebanen blir så marginalt bedre etter 100m av det at det egentlig er uinteresant.

Planlegger å lade årets jaktamunisjon med Rhino10, kjøpte noen kilo av det, som viste seg å være ganske så elendig å lade 223 med, så da er 45/70 et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...