Jump to content

Spørsmål rundt GRS-stokk på Schultz & Larsen Classic DL


sealie

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er en av mange som for tiden går å sikler på et GRS justerbar jaktskjefte til min Schultz & Larsen Classic DL. Regner med jeg ikke er den eneste som sikler, eller den eneste som har gjort valget allerede. Har selv vært hos en lokal forhandler og kjent på denne herligheten, og det er ikke til å legge skjul på at det føles helt fantastisk å holde. Våpenet får en helt annen stødighet og stabilitet føles værtfall veldig bra for meg. Har derimot noen spørsmål rundt disse stokkene, da jeg syns at snaue 5,000kr er MYE å bruke på en stokk.

 

- Hvor mye og ofte vedlikehold krever disse stokkene, og hvor godt er dem behandlet direkte fra fabrikk? Bruker dere olje dere har kjøpt hos Grodås, eller en annen type olje?

- Hvordan er kvaliteten på laminatmaterialet? Settes det lett merker?

- Hvor mye utgir stokken i ekstra vekt i forhold til en gjennomsnittlig standard jaktstokk?

- Har dere måtte gjort spesielle "hacks" for å få ting til å passe?

- Er reimfeste ekstrautstyr, eller er det standard fra fabrikk?

- Er mekanikken for kolbejustering i rustfritt stål?

 

Setter pris på tilbakemeldinger og evt. bilder som kan illustrere tingene jeg lurer på!

 

Mvh,

 

Vidar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke S&L med GRS, men har hatt GRS Jaktfeltstokk på en Sauer 202 siden april/mai og har en R93 i bestilling (er veldig fornøyd med GRS). Svarer utifra egne erfaringene med 202-stokken.

 

- Hvor mye og ofte vedlikehold krever disse stokkene, og hvor godt er dem behandlet direkte fra fabrikk? Bruker dere olje dere har kjøpt hos Grodås, eller en annen type olje?

Stokkene er oljet fra fabrikk, så det er bare å kjøre på med jakt og skyting. Jeg har ikke gjort noe med min stokk enda; ser ut som ny selv om den har vært temmelig våt. Komemr vel å kline på noe olje en gang årlig før jaktsesongen tipper jeg.

 

- Hvordan er kvaliteten på laminatmaterialet? Settes det lett merker?

Laminatet (Stratabond) er fra den beste leverandør av laminat på markedet. Når det er sakt er det muligens mer følsomt for skarpe gjenstander enn en bra valnøttstokk (merk: muligens; jeg har fått fler merker på GRS'en enn jeg har fått på valnøtt - MEN jeg behandler den annerledes også; er ikke like redd for den som jeg var for valnøtten...). Laminaten er gjennomfarget, så i værste fall er det bare å slipe bort småmerker og kline på litt olje.

 

- Hvor mye utgir stokken i ekstra vekt i forhold til en gjennomsnittlig standard jaktstokk?

Noe mer vekt er det snakk om; 3-400 gram kanskje avhengig av originalstokk.

 

- Har dere måtte gjort spesielle "hacks" for å få ting til å passe?

202-stokken passet veldig bra rett fra pakken; tok 2-3 minutter å skifte.

 

- Er reimfeste ekstrautstyr, eller er det standard fra fabrikk?

Uncle Mike's type QR-fester er montert fra fabrikk.

 

- Er mekanikken for kolbejustering i rustfritt stål?

Vet ikke hva fjæren er laget av. "Knappene" med låsingen virker som aluminium; skruene/"stolpene" på kinntykket og bakkappen antar jeg er rustfri.

 

Ja, 5000,- er en del penger, men etter min mening verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke GRS stok på min S&L Victory, men jeg har KKC stokken med samme laminat.

 

Denne koster også ca 5k, og det er den verdt. GRS stokken er ikke dårligere (samme firma som har produsert min KKC som GRS).

 

Skytemessig kan man enkelt og greit si at en rimelig dårlig skytter som meg som ikke er helt A4 i kroppen (Høy, tykk, lange armer etc), får såpass mye fordeler opp mot normalstokker som ikke passer meg. At jeg nå stort sett skyter noenlunde likt med normalt gode jegre.

 

Med andre ord, har du problemer med passform og skyteteknikk med "vanlige" stokker. Vill det være rart om du ikke skulle få bedre resultater med en GRS stokk.

 

Kan nevne at jeg før hadde en Tikka T3SV (samt skutt litt med en Lite), og jeg aldri ble venn med noen av de, kjente på en T3 Lite med GRS stokk, og det var så jeg lurte på om dette var samme type rifle jeg selv har hatt/skutt med. Forskjellen for min del var enorm (Liten er god med GRS stokken).

 

P.s. Hadde org stokken til min Victory, så jeg har prøvde den med både org og KKC stokk. Kjøper jeg ny rifle blir det enten KKC eller GRS stokk på denne.

 

Hadde jeg vert deg, hadde jeg ikke tenkt så mye på de 5000kr. Som jeg hadde tenkt på at du nok får en betydelig bedre skyte opplevelse med en GRS stokk.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Jeg har en 97 DL med GRS stokk av typen langhold.

Er veldig fornøyd med stokken men var litt filing for og passe den til. Spesielt bak avtrekker mekanismen. Ellers passet den rett i . Jeg har søyle beddet min stokk med stål søyler, samt lagt inn gode bedde blokker. Ville kjøpt meg GRS igjen om jeg skulle ha meg stokk til et annet våpen. Behagelig skyte med og gode justerings muligheter. En ting som du kan vere obs på , for og dra bolten helt ut ved pussing etc må jeg ta av kinnstykket da det mangler noen mm på at den går over.Vet ikke om det er kun jeg som har har denne lille feilen eller om det er andre som har samme problemet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til dere alle for veldig gode og forståelige svar!

 

Jeg er implisitt skeptisk til stokker som lages til mange forskjellige typer rifler, selv om dem er spesifikt laget (i CNC-presisjon) for en eksakt type våpen. Så det er i all praksis realistisk og forventet at småforandringer må gjøres i enkelte tilfeller. Det er derimot litt irriterende lesing, er at bolten ikke lar seg dra helt ut - selv med kinnkappen i laveste stilling. Dette reklameres det spesifikt for på hjemmesiden demmes, og er skuffende - selv om det er bare en detalj i noens øyne.

 

Kan ikke med hånden på hjerte si at fabrikkstokken til S&L Classic DL'en min passer meg 100% i alle skytestillinger, som bare er nok et pålegg til å vurdere GRS-stokken.

 

Så da er det bare å begynne å legge av penger til ny GRS-stokk! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er derimot litt irriterende lesing, er at bolten ikke lar seg dra helt ut - selv med kinnkappen i laveste stilling. Dette reklameres det spesifikt for på hjemmesiden demmes, og er skuffende - selv om det er bare en detalj i noens øyne.

Godt mulig det ikke er slik lenger. Min 202-stokk er en av de første som ble laget, og der var kinnstøtten også for høy for å kunne få ut sluttstykket. Dette ble redesignet veldig fort, og jeg fikk en ny versjon av kinnstøtten slik at det fungerer veldig bra nå. GRS er flinke på kundeservice (ikke minst med tanke på at de fortsatt er i oppstart, er jo ikke noe stort firma akkurat) og min erfaring er at de er meget lydhør overfor kundene.

 

Du kan jo sjekke spesifikt med de om de er sikre på at sluttstykket får plass på akkurat din modell.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på bruken vil jeg si og hva du krever....jeg driver med langhold skyting og derfor vil jeg elimenere flest mulig feilkilder til spredning.

Derfor er min stokk beddet slik jeg vil ha det med stål pilarer og jeg bruker moment nøkkel ved til-trekking.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei folkens,

 

Da kommer noen usminkede "skrytebilder" av den nye GRS-stokken til min Schultz & Larsen Classic DL i 6,5x55mm. Croppet og klippet for å fjerne diverse rot i bakgrunnen. En litt "tight fit" for selve kassen, men ikke så ille at det burde påvirke presisjon :-)

 

GRS_1.jpg

GRS_2.jpg

GRS_3.jpg

GRS_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å ta ut sluttstykket på en S&L påmontert Grs stokk; Etter å ha trykt på sluttstykkelåsen og dratt sluttstykket litt forbi denne drei sluttstykket 90 grader (slik at hevarmskula peker opp mot Vår Herre) og vips får du "løftet"det de nødvendige mm over kinnstykket. Kinnstykket må selvsagt stå i bunn.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å ta ut sluttstykket på en S&L påmontert Grs stokk; Etter å ha trykt på sluttstykkelåsen og dratt sluttstykket litt forbi denne drei sluttstykket 90 grader (slik at hevarmskula peker opp mot Vår Herre) og vips får du "løftet"det de nødvendige mm over kinnstykket. Kinnstykket må selvsagt stå i bunn.
Takk for tipset :-) Jeg fant faktisk dette "trikset" ut ved en ren tilfeldighet med originalstokken påmontert. Man kan faktisk pådra kinnstykket stygge hakk om man bare dorer sluttstykket bakover :(
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lurer på om trådstarter sealie er fornøgd med stokken?

Driv lurer på om eg skal skaffe meg ein GRS eller KKC stokk til Schultz`n serru..

Blitt meir og meir gira på langhaldsskyting om dagen, og sia eit 6.5 løp snart er i hus så er det vel ikkje

noke lure på egentlig... :winke1:

 

Men greitt høre kva andre har til erfaring.

Link to comment
Share on other sites

vapentidningen meinte at grs hadde såpass god passform at det var unødvendig med bedding.

 

Der tar Vapentidningen feil! Det er sikkert variasjoner fra merke til merke, men jeg monterte en GRS på en T3 for en god venn, og den var det helt nødvendig å både skjære ut og bedde skikkelig. Passformen var ikke spesielt imponerende etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om trådstarter sealie er fornøgd med stokken?
Jeg har nå nesten hatt stokken i ett år, og allerede hatt den med meg på en del jaktturer og har nesten utelukket bare gode erfaringer med stokken. Dessverre har det mest gått i liggende skyting, selv om stokken absolutt har sine beste egenskaper ved stående/sittende skyting. Veldig behagelig å kunne justere kinnstøtte og kolbelengde til det PERFEKTE å la den stå slik til du av en eller annen grunn må endre konfigurasjonen (se under) Om noe skal nevnes, må det være at sluttstykket vil slå bak i kinnstøttet om du drar bolten ut på vanlig vis - selv i laveste stilling. Du må vri bolten 90 grader før du drar ut siste delen av bolten. Om du ikke gjør dette, (eller glemmer deg av) vil du få stygge hakk i kinnstøttet. Jeg ser i ettertid at jeg med fordel kunne valgt jakt-stokken til fordel for jaktfelt/sporter-stokken da jakt-stokken er tanken lettere. 3-400 gram utgjør en hel del på et våpen du skal bære med deg. Husk også at du trenger egne beddeblokker fra S&L i denne stokken etter S&L's anbefalinger. Dette burde en årvåken forhandler være klar over/informere om. Det gjorde værtfall min lokale våpenforhandler i Tromsø :-)

 

Alt i alt er jeg VELDIG fornøyd og anbefaler varmt GRS-stokken til dette våpenet (og andre våpen for så vidt)! :-)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut!

Forresten, så er Jakt&Friluft varslet om eit mulig kjøp i løpet av uka...

 

Men det koster væra kar gitt!

Prøver innbille meg at hvis eg har denne riggen i mange år, så blir det kji så dyrt lell.. +kuler,dier,krutt og alt annet stæsj som alle andre har

Nuvell.....

Ihvertfall det som er planen innbille kjerringa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...