Jump to content

Funke feil Pardini sp 22


multifasciatus

Recommended Posts

Hei

 

 

Har fått en greie med min Pardini sp 22 5-6 år gammel.Tomhylse står fast mellom(over) patron på vei inn i kammer og

Utkaster åpning.Skjer både med CCI std og Eley (gul).Byttet til ny utdrager men det ble bare verre.

Ringte til Børselars ,ville ha inn pistolen for justering av utkaster.Greit nok det men skulle vel være mulig å bytte utkaster å forvente at våpenet fungerer.Noen som kjenner til dette ?

Vi har 3 stk i klubbvåpen som ikke har hatt samme tendens selv om de er skutt utrolig mye mere enn min.

Link to comment
Share on other sites

På min SP fra 2003, har jeg merket en ørliten tendens til at øverst på "leppa" på magasinet på venstre side, sleper inni noe. Metallet blir riftete; og den ser også ut til å bendes ørlite innover, sånn at selve magasinåpningen blir mindre. Dette er en marginal tendens, jeg vet ikke hva det fører til ennå. Men noen funk-feil har kommet i det siste, som har slått seg ut i at ny patron blir sittende fast i 45 grader på vei inn i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hva med utstøter dingsen som hylsa råker på vei bakover..?

Det er dette som er utkasteren, som trådstarter sier at Børselars vil justere.

 

Det første jeg ville ha gjort er å bytte rekylfjær og buffer, etter en grundig puss av våpen og magasin. Dersom problemet vedvarer. ville jeg ha prøvd med lånt magasin fra en pistol som fungerer. Da har man iallfall eliminert noen mulige feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

 

 

 

Beklager jeg har skrevet utkaster ,det var utdrager jeg mente :smile: Ser ut som Petter må justere den allikevel.

Fikk ny skyllebøtte med feil i kveld.Prøvd ny rekylfjær ,annet magasin ,ny utdrager osv

Testet med tilsvarende sluttstykke,fungerte perfekt.

Ser at hylsene mine spres i forskjellige rettninger ,første hylse ned (skrått fremover) de andre i forskjellige retninger.

Ser at de ikke har den farten som det andre sluttstykket gir,og ikke minst at de ikke blir kastet vinkelrett ut til siden

Vel , norgespakke next :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har fått samme feil på Pardinien til kjærringa.. Har prøvd flere magasiner som forøvrig funker helt fint i min.

Noen som vet hvordan det gikk etter at Børselars justerte utdrageren..?

Mor er litt fortvilet nå, da vi skal skyte KM bane førstkommende helg, og NNM felt neste helg..

Haster derfor litt med fix av dette....

Link to comment
Share on other sites

CCI Standard, kanskje ?

De er for lange til Pardinimagasinet, eller rettere sagt er Pardinimagasinet for kort, og sånn har det vært i alle år uten at Pardini gidder å gjøre noe med det...

CCI Std, og mange andre er så fulle av fett/voks at kammeret lett kan få en skittrand, og er kammeret i tillegg trangt kan det gjøre at saker og ting ikke funker i lengden.

 

Prøv følgende triks:

Puss magasin og kammer gullende rene.

Fjern det meste av fettet på kulene med fille og f.eks. kondensfjerner e.l.

Ta en ny klut med olje (totaktsolje er fint) og legg en tynn film på kulene.

Test nå om det funker bedre.

 

Husk også at smøremiddelet du legger på glideflater kan ha en del å si.

Noen ganger kan bytte til annen olje gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt primært cci std i over ett år nå, og aldri hatt tilsvarende problem. Dette er noe som gunnern nylig har begynt med. Har også prøvd følgende ammo..:

Cci std.

Topshot.

SK pistol match

SK standard pluss

Cci blazer

Tennex

Federal champion

 

Virker som om Federal funker bedre. Mistenker derfor at rekylfjæra er for stram..? Synes likevel at dette er underlig, da den burde bli svakere etter noe bruk.

 

Pardinien ble kjlpt ny for ca 10 mnd siden, og har vel til nå gått 7000-10000 skudd...

 

Skal ringe Børselars i morgen. Mulig de har noen gode forslag.

Skal selvsagt også prøve tipset fra forrige innlegg.. Takk for tips..:-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått samme feil på Pardinien til kjærringa.. Har prøvd flere magasiner som forøvrig funker helt fint i min.

Noen som vet hvordan det gikk etter at Børselars justerte utdrageren..?

Mor er litt fortvilet nå, da vi skal skyte KM bane førstkommende helg, og NNM felt neste helg..

Haster derfor litt med fix av dette....

Solid OT, I know... Men: Meld dere gjerne på KM bane, så er det lettere for arrangør (oss) å planlegge avviklingen av stevnet.

 

Sjøl har jeg problem med mating av CCI, spesielt i kaldt vær som vi har altfor mye av. Så jeg sliper rett og slett bort tuppen av kulene. I tillegg legger jeg litt syntetisk olje i framkant av magasinet, og tar noen ekstra drag med en Q-tip i løpet av skytingen. Ellers er det aldri feil med grundig puss innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at du ikke skjønner det.

El Gringo har observert en mengde Pardinimagasiner som er for korte.

Børselars (Petter) har pleid å fikse dette ved å klemme dem litt sammen foran slik at de buler litt på midten, så det er så absolutt et reellt problem.

Ta gjerne en telefon til ovennevnte forhandler/importør og sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Etter en usedvanlig grundig vask med påfølgende ny olje og grease ble ting litt bedre..

Kona har vært å skutt ca. 100 topshot idag. (anser disse skuddene for å være av dårlig kvalitet)

Hun hadde kun 1 utkast der tomhylsa kilte seg på tvers i utkasteråpningen.

Magasinfeil er utelukket..

Kan det være rekylfjæra eller selve utdrageren som kødder...?

Link to comment
Share on other sites

Når hylsa ikke blir kastet ut er det stor sjanse for at sluttstykket ikke går langt nok tilbake til å treffe utkaster skikkelig, dvs. at friksjonen/fjærkrafta er for stor i forhold til rekylkreftene.

Fjæra har neppe blitt sterkere med tiden, så den er neppe synderen i seg selv.

Om utdrageren får godt tak i hylsa når du repeterer manuelt vil jeg anta den funker som den skal.

Sjekk at det ikke er møkk i støtbunn og mellom utdrager og sluttstykke.

Om kloa ser likedan ut som på ditt våpen er den nok god.

Sett en patron i sluttstykket (ute av våpenet) og se om det er noe forskjell mellom de to våpnene.

Har du sjekket om det er noe som kan subbe borti sluttstykket ?

Sjekket at forsiden av hanen, samt undersiden av sluttstykket er glatte og pene og har en oljefilm der disse glir mot hverandre ?

Bytte om sluttstykkene på respektive våpen og teste ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eksakt samme feil på min Pardini fra tid til annen. Jeg veksler mellom CCI Standard og Eley Club, og forrige gang det skjedde hadde jeg syndet litt på rensingen og hadde mye CCI-grums liggende, og så stilte jeg på feltstevne med "konkurranseammoen" Eley. Det endte med at jeg fikk ut 4-5 skudd på hver standplass. Etter rens fungerte det fint igjen, så det er nok sannsynligvis for mye motstand rundt sluttstykket som gjør at dette skjer.

 

pardini.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...