Jump to content

Norma oryx VS Barnes MRX


Extreme

Recommended Posts

Er oryx`en for "bløt" til 7mm rem mag? noen sier eg ikkje må tenke på tanken en gang å ladde den...for den er aaaltfor bløt!...andre erfaringer?

har også ladet noen 160grs Barnes MRX til samme kaliber...men får ikkje samling, kan de ha med settedybde å gjer? eg setter kula såvidt nedom halsen, burde den stå med alle "beltene" på kula nedi hylsa?? erfaringer der??

hva ville DU brukt til hjort?? oryx (vist den kan brukes;) eller MRX?

Link to comment
Share on other sites

Oryx er sikkert for bløt i 7mmRM, men det har jeg ikke peiling på...Dog kjenner jeg folk som har brukt den i 7mmRM, med suksess, på elg.

Derimot, hva skal du med 7mmRM dersom du vurderer å bruke Oryx? Eller omvendt?

7mmRM er jo normalt det folk kaller "flattskytende", eller et kaliber for de litt lengre hold - Oryx-kula nærmest fjerner disse egenskapene med et trylleslag?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den kula er jo ganske lang, så om du har stigning 1:10 blir d kanskje litt i knappeste laget. Om du setter kula såvidt ned i hylsa så jeg vil tro at du ikke har friflukt i det hele tatt. Jeg bruker Barnes 145 grs LRX med supre samlinger i min 7mm RM.

Link to comment
Share on other sites

7mmRM er jo normalt det folk kaller "flattskytende", eller et kaliber for de litt lengre hold - Oryx-kula nærmest fjerner disse egenskapene med et trylleslag?

 

K

 

Joda..vist er den flattskytende, men det blir også skutt hjort på under 200m for min sin del :winke1:

Ville bare høre om noen andre har den i 7mmRM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva mener du med at du setter kula såvidt nedom halsen? Du må bruke kulehold som minst tilsvarer kaliberet (altså 7mm), men det visste du sikker? Hvis du sjekker hjemmesiden til Barnes vil du se at de anbefaler noe lenger friflukt enn vanlig. TRG-22 her på forumet fortalte forleden at han først fikk presisjon på Barnes kulene når han øket friflukten, kanskje noe å tenke på å sette den lenger ned i hylsa hvis du vil bruke Barnes?

Jeg har brukt Accubond i 6.5x55 og 300wsm til diverse vilt, og jeg er kjempefornøyd med den kula.

Link to comment
Share on other sites

Ser at nokre meiner at Oryx er for blaut (og dermed ikkje "god nok"). I siste "Jakt" testa J Lien 7mm Blaser, og med Oryx 10,1 g så vidt eg hugsar. Han var nøgd med kula, men jegerar frå søreuropa som han jakta med meinte den var for HARD, og ville ha blautare/ meir lettekspanderande kuler for god effekt. Dei jakta gris.

 

Perosnleg vil eg heller ha kraftig ekspansjon og god effekt enn hard kule og dårleg/langsam ekspansjon, uansett viltart. Men det er no mi meining.

 

Lukke til :smile: .

 

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...