Jump to content

"Jaktdag"


Luxus Lungemos

Recommended Posts

Det hender enkelte referer til antall jaktdager i året for å illustrere erfaringsnivå og iver. Jeg har flere ganger hørt fra vanlig dødlige lønnsslavejobbende folk at de har over 200 jaktdager i året. Jeg drar slett ikke deres antall jaktdager i tvil, men lurer veldig på hvordan man definerer en "jaktdag". Kan man f.eks krysse av for en "jaktdag" i almanakken dersom man skyter en skjære i hagen eller finner et nytt spor på reveåta?

 

Personlig er jeg så usystematisk og ubyråkratisk at det ville vært et umulig prosjek å tallfeste mine "jaktdager", men jeg har spist egg og bacon til frokost og drukket morgenkaffen av en trekopp så det bør vel kvalifisere til å kunne krysse av for en "jaktdag"?

Link to comment
Share on other sites

He he, du ser akkurat det samme når enkelte bikkjefolk skal kreditere vilt falt for bikkja i los, feks. Bare bikkja har vært løs i skogen samtidig som det blir skutt et dyr, holder! :lol: Eller biløpere som bikkja ikke kommer fram til fallet på, feks.

 

Jeg tolker alle svære tall omvendt proporsjonalt med egoet til personen. :D

Link to comment
Share on other sites

Å telle dager er jo bare tull. Definisjonen av en jaktDAG er jo enkel: En dag på jakt. Fra tidlig morgen til mørket melder sin ankomst. Å snike etter kråker i en time er en jaktTIME. Å sitte på åte ei natt er ei jaktNATT. Enkelt og greit.

 

Vil dog ikke si at erfaringsnivået til en person bestemmes av jaktdager. Om jeg går 50 dager uten å se noenting, mens en kompis ser og skyter mye forskjellig på ti dager, er det ingen tvil om hvem som har mest erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der sørlandsjeger, men eg trur at å samenlignes seg sjølv med andre skapar dårleg sjølvtillit, om det er jakt, skyting eller anna sport, får ein best progressjon av å evaluere sine eigne prestasjonar, kva gjorde eg rett no? , korleis burde eg gjere det betre neste gong?. det er dette som kallast erfaring, uavhengig om ein har jakta mange dagar dette året eller ikkje.

Ein snikkar som trur han kan alt, vil heller aldri bli betre.

 

Men det å skryte til andre over antall felt vilt og antall jaktdagar, ser eg på som litt blærete. eg henger meg på jantelova i denne saka

Sjølv prøvar eg å halde tellinga på antall skotne dyr, slik at eg har nokon personlege rekordar å slå/tangere, Tall er trofè det og.

Men dei beste minnene og jaktopplevningane er dei verkelge trofèa!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...