Jump to content

Noen kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

God kveld.

Her legger jeg ut noen bilder av noen kniver jeg har laget. De er ikke allverden, men det kommer seg sakte men sikkert.

Jeg begynnte med dette for omtrent et halvt år siden, men bare laget litt nå og da helt sporadisk. Med for mye å gjøre må det bare bli litt når jeg kan presse det inn. Jeg skulle nok ha vært grundigere med pussejobben, men det får jeg bare passe på med videre kniver.

Noen stabil fotograf er jeg ikke, så bildene får bli som de blir enn så lenge, så skal jeg heller forsøke å få inn noen bedre bilder senere.

 

Konstruktiv kritikk tas varmt imot. Og ikke hold tilbake. Det er den beste måten å bli bedre på. Vet jo at denne typen kniv er smaksak. Og dere ser nok endel ting som jeg ikke ser.

Slirene er ikke helt ferdige, da jeg mangler noen stropper.

14cxxcl.jpg

 

14u9xy0.jpg

 

mjo1ex.jpg

 

Hvis noen skulle ha noen tips om hva jeg i fremtiden kanskje kunne håpe å få for en slik kniv, tar jeg gjerne imot en PM her på forumet.

 

Vennlig hilsen

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Knivene ser jo ok ut. Greie brukskniver. Men ønsker du å lage fine kniver, eller eksklusive kniver, så ser jeg noen småting som kunne vært bedre.

 

Først, kniver som mye annet, er også mye smak og behag. Og så er det bruksområder o.s.v. Så jeg skal ikke kommentere valg av blad og utforming av skaft. En hadde også sett bedre, hvis en hadde hatt knivene i hånden. Men jeg kommenterer det jeg ser. Vil også først kommentere, at jeg lager kniver som er "helt tette" mellom skaft og blad. D.v.s. ikke synlige sprekker langs tange/knivblad og skaft. Dette spiller ikke noen rolle på en ren "spikkekniv". Men skal knivene brukes som jakt/fiske og turkniv, blir slike sprekker farlige bakteriebomber, da det er vanskelig å rengjøre dem, spessielt på tur. Og så ser det heller ikke pent ut, hvis det er slike sprekker. Desverre så er det også mange sprekker å se på messeknivene, til enkelte utstillere. Og mange kjøpekniver har denne feilen.

 

På enkelte skaft, så ser jeg antydning til "groper". Antar du har gått litt for raskt frem (kanskje med grov rasp) og på slik ved (som har vokst i flere retninger) brekker det ofte ut små stykker av veden. Så ikke bruk grovt verktøy (maskinellt, eller manuellt), helt ned til ønsket tykkelse. Så over til finere og finere slipepapir/sanpapir, til det er helt jevnt over det hele. På mine brukskniver "vannbeiser" jeg få ganger, avhengig av treverket. Men mange ønsker at fine kniver skal ha like fin finich, som dyre geværkolber og da må du vannbeise minst 7 ganger.

 

Jeg ser sprekker mellom skaft og knivblad. Og det på bildene! Mer nøyaktig forsiktig) tilpassning!

 

Overflatene på knivbladene ser greie ut som brukskniver. Men på "fine" kniver bør alle slipemerker bort og avsluttes med en god polering. Dette tar du før du monterer knivbladet. Slik sliping og polering gjør også at rengjøring blir lettere og så tar det lengere tid før rusta setter seg. Ikke alle rengjør knivene ofte nok og eventuelt når det er nødvedig, bruker olje/vaselin på bladene.

 

Undrer på hva du har limt fast knivbladet med? Ser ut som noe hvitt lim. Du får blankt tokomponet epoxy. Og tørk vekk overflødig lim.

 

Har du oljet, eller lakkert skaftene?

 

Og lykke til, dette blir bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemelding!

Prøvde å ta bilder slik at de skinner minst mulig, og det er en god stund siden jeg har polert de.

Jeg bruker et Brusletto blad. Kommer ikke helt på hva det heter i farta, men mener det er Hauk. De jeg syns det er best flyt i.

Det er ikke så mange sprekker mellom knivblad og skaft, men det er klart et igjenfyllt rom der. Det er tett med lim helt opp til kanten, men det ser ikke mye pent ut, det er jeg enig i. Jeg tenke å lage metallholker på fremtidige kniver, men har ikke satt meg inn i jobben enda. Det hvite du ser er en type lim jeg kun brukte på den ene kniven, og jeg skal ikke bruke det igjen. Husker ikke hva det heter men det var litt for seigt å jobbe med, og resultatet ble ikke så bra. På de andre bruker jeg vanlig to-komponent epoxylim.

 

Når jeg har laget kniver har jeg laget flere skafter på en gang, slik at det går litt fortere. Former til grovformen på endel, så pusser jeg endel for hånd, slik at jeg har mange underveis. Dette pga at flere av knivene mine må jeg vente på at limet skal tørke når jeg setter dem sammen. Da vil jeg ha nok å gjøre, og da hender det at når jeg skal ta finpussen på 3 stykker, så gir jeg meg kanskje en stund før jeg skulle ha gjort. Tror jeg bare har farget og så oljet en 3-4 ganger. Knivbladene har jeg ikke behandlet etter jeg kjøpte de. Ikke oljet, pusset eller polert. Så de er fabrikkblader. Jeg skal innrømme at jeg skammer meg litt over det, så jeg tar bilde med skriften på bladene den andre veien!

 

Tusen takk for tilbakemeldingene! Setter stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke nødvendigvis være feil å bruke fabrikkblader!

 

For det første er de billigere og kostnader spiller en rolle i tidlig knivmaker-start, da det er viktig med øvelse.

 

For det andre er de fleste fabrikkblader såkalt rustfrie og fisker/oppholder du deg mye ved saltvann er det en fordel,

da det ikke er så mange norske knivsmeder som smir rustfritt.

'Det er faktisk også en del knivbrukere som ønsker ett fabrikkblad som de kjenner til, enn en ukjent ( for dem) smed , eller som sagt ett rutfritt blad.

 

For det tredje er det intet som avholder deg fra å forandre både stil og utseende på bladet. Altså både slipe om fasong

og kanskje polere eller motsatt, gå litt berserk med dremel og å få et nærmest råsmidd utseende.

 

Begynte ikke med damaskblader selv før jeg kjente jeg var sikker på både stil og utføring, både kniv og slire,

de koster jo ca. kr.100,-/cm'en. og ett bra blad gjør ikke nøvendigvis en bra kniv.

 

Synes den øverste kniven har en fin fasong på skaftet, enkel og passer fint til bladet.

For de som husker det, synes jeg fasongen er mye lik "skogskniven" til Olav H. Wåle http://kniver.blogspot.com/search/label/Skogskniven%201985

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Sj-knives!

Er jo som du påpeker her en god del positive sider med fabrikklagede blader. Men jeg skal innrømme det at jeg ser på det som helt klart finest, om en lager alt på kniven selv. Er en helt unik følelse å holde en kniv som en har selv smidd bladet på. Men, da blir det ikke så lett å kunne sette seg med å lage en kniv føler jeg. Hele prosessen tar plutselig mye mer tid. Men jeg syns forøvrig at det er like moro å smi bladet som å lage resten av kniven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...