Jump to content

Nye kniver ferdig


haretex

Recommended Posts

Guest graahund

Du må snart legge alle knivene dine i en tråd. Blir umulig og huske dem fra hverandre. Hadde vært kjekkere og bare kunne sitti og bladd og sett igjennom knivene for et eventuelt kjøp :D . Mye arbeid kanskje og samle alt ? Ser det er en egen tråd for kniver, men ikke en tråd med bare dine kniver. Det hadde vært perle :D .

Link to comment
Share on other sites

Pen kniv og slire, som de andre du har laget.

 

Interessant med tversaget ved, det gir et fint mønster. Men det skafet må vel passes godt på med olje, ellers vil det jo sprekke opp. Kunne være interessnant å høre om noen har erfaring med slikt over noen år. Gennerelt så er dette ikke å anbefalte.

Link to comment
Share on other sites

Fine jaktkniver og slirer du lager! Nydelige er dem. :)

 

Kunne likevel vært interessant å se tilpassning av knivblad til skaft. På messene ser jeg mange pene kniver. Men mange knivmakere glemmer potensielle bakteriebomber, i dårlig tilpassning mellom blad og skaft. Og det er viktig på jakt og turkniver. Vil ikke tro du gjør det, når jeg ser det andre arbeidet du gjør, men.....

Link to comment
Share on other sites

Meget pent tilpasset. :)

 

Men etter min mening er likevel disse sprekkene der og jeg ville ikke benyttet en slik kniv, til jakt/tur, uten å tette sprekkene! Kan du ikke bruke litt mer lim, så det tyter ut og tørke vekk det overføldige? Da blir det "potte tett" og ingen bakteriebombe?

Link to comment
Share on other sites

Meget pent tilpasset. :)

 

Men etter min mening er likevel disse sprekkene der og jeg ville ikke benyttet en slik kniv, til jakt/tur, uten å tette sprekkene! Kan du ikke bruke litt mer lim, så det tyter ut og tørke vekk det overføldige? Da blir det "potte tett" og ingen bakteriebombe?

 

I den grad du ser noen sprekker så er det lim du ser!

Link to comment
Share on other sites

Interessant med tversaget ved, det gir et fint mønster. Men det skafet må vel passes godt på med olje, ellers vil det jo sprekke opp. Kunne være interessnant å høre om noen har erfaring med slikt over noen år. Gennerelt så er dette ikke å anbefalte.

 

Burde vel ikke være noe verre enn med annen tverrved så sant man bruker tørre materialer.

Den eika jeg har brukt har ligget til tørk i 5-10 år.

Selv har jeg kun laget 6 kniver med dette materiale, 1 stk i 2004, 1 stk i 2005, 3 stk i 2010, og den over.

Tilbakemeldinger om sprekte skaft foreligger ikke.

Link to comment
Share on other sites

Håndtaket på Kniv nr 133 med tverrsaget eik så veldig fin ut.

Den ser ut til å være littegrann "uppnosig" som svensken sier, men det er kanskje det lange bladet som bidrar til det?

 

Kjempefine kniver alle sammen, men min favoritt av disse er nr 133.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...