Jump to content

Hvilke kuler er tillatt til jakt i Norge?


LapuaMagnum

Recommended Posts

Vil anbefale 250 grs Nosler Accubond til storvilt i 338 LM, har skutt noen hjort med den.

Ekspanderer langt ut,og lett å få god presisjon.

Lader denne til 920 m/s.

Kan bli litt stygt om det blir skutt på korte avstander forøvrig...

Link to comment
Share on other sites

Til storvilt kreves ekspanderende kuler. Ingen av de du peker på er ekspanderende i noen særlig grad, LockBase ekspanderer neppe i noe annet enn stålplater og stein. De er trolig godt egnet til småvilt.

Barnes lager to veldig lovende kuler i 338, 225 og 265gr TTSX BT og TTSX BT LR ( :roll: ), jeg har en neve av de 265grs i hylla, og også noen norskproduserte 245grs. Skal teste begge utover våren og se hvilken som blir storviltkule. Det finnes et vell av gode jaktkuler i 338.

 

Det du skriver her, og i den andre tråden din (338LM som første rifle til en 17åring), tyder etter min mening på at du ikke helt (eller i det hele tatt) vet eller forstår hva du snakker om. Mitt innstendige forslag er at du setter det mere inn i hva du driver med før du evt. kjøper ei slik rifle - 338LM har for alvor ingen fordel over andre kalibere innefor 500-1000m (avh. av vind og annen elendighet) sålenge du ikke skal ha livet av noe, stort, eller på langt hold.

Og vær så snill, ikke tro at du kan kjøpe deg presjon på langt hold, bare med å kjøpe ei rifle i 338LM! Mitt forslag er at du skaffer deg en Sauer og blir med din far på feltskyting et par sesonger, evt. også får deg et kikkertsikte og skyter noen 1000 skudd på de hold som faller deg inn. Meld deg gjerne inn i en NBSF-klubb. Hvor bor du?

 

At du spør her på forumet tyder dog på at du "vet at du ikke vet", og om du fortsetter så får du nok mange svar. Om du leser KnuteriK's tråder om 338LM og 6.5RWS, så vil du både få verdifull informasjon, og du vil se hvordan man går fra å være "happy go lucky" hjortejeger til å være en meget dyktig langholdsskytter med tung vekt på detaljer i alle ledd - la oss holde jakt og langhold separate enn så lenge?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skyte rifle der hvor jeg skyter pistol. Det er en pistol bane. Jeg har skutt litt med den NM149 fra Sauer. Den rifla er rett og slett stygg. Den skal jeg ikke ha. Har skutt FELT i mange sesonger. Ja, jeg er meget ny på rifle og rifle lading. Ja, jeg er uerfaren. Men nei, jeg tror ikke at jeg kan kjøpe med presisjon. Så øvelse må til. Men det du sier er at jeg MÅ kjøpe en Sauer til 18K som jeg ikke engang er komfortabel med, og senere hoppe opp i gradene? Vi får se hvordan jeg gjør det. Men jeg skal på død og liv ikke ha en NM149. Tusen takk for all infoen! (Ikke noe som er sagt er sarkastisk) Det kan komme godt med!

 

Mvh

Robin Bråthen :)

Link to comment
Share on other sites

NM149 er en mauser ikke sauer :wink:

 

Men kjøp det du har lyst på du og ikke hør på alle bedreviterne her inne :mrgreen:

 

Vil du ha en lapuamagnum som førsterifle ville jeg sett på Remington Police Medium sniper eller den Savage fra jaktdepotet. De er ganske rimelige til å komme i det kaliber.

 

Selv holder jeg en knapp på Remington :winke1:

Link to comment
Share on other sites

NM149 fra Sauer

NM149 er et makkverk fra Våpensmia med basis i Mauser M98. Har absolutt ingenting med Sauer å gjøre Jeg vet jo ikke hva du skal bruke rifla til, så kan ikke uten videre anbefale noe som helst

Det fins 1000vis av presise rifler der ute som ikke koster 18k.

 

Ser Remingtons 338LM blir anbefalt over her, jeg er i tvil over den. Det er ei presis og slikt, og OK rifle til OK pris, men jeg sliter med å anbefale den til en 17åring, som er så uerfaren som en 17åring må være - visse ting ser en jo også ut ifra spørsmålene.

Å lære seg å skyte, eller å bli en bedre skytter av å skyte med en Rem. police i 338LM tror jeg er bortimot helt umulig sålenge en ikke også trener med noe annet.

 

Jeg lurer litt på hva du skal bruke rifla til, og hvor mye du har tenkt å skyte? Og hva slags rifle du tenker deg?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du traff spikern på hodet midt inni der.

 

Øvelse må til.

 

Tro meg, du blir ikke en god skytter av å prøve å lære deg å skyte grovkalibret rifle med 338LM.

Det er en elendig plattform å lære på! Det smeller som et heeeelvete, trykket gjør deg ør i hodet og gir følelsen av lettere hjernerystelse etter 50 skudd, det er dyrt å skyte med, og desto mer frustrerende hvis ting ikke klaffer. I tillegg er det etter min mening ikke gøy å skyte mer enn 30 skudd med en. Da er (var) ihvertfall jeg grundig lei!

 

Er du fornuftig kjøper du deg en 223 / 6.5x55 / 308 / 3006 og skyter jævelig mye med denne. Når du er blitt bedre enn kapasiteten til denne rifla/kaliberet, kan du vurdere noe grovere. Dette er den fornuftige ruten, etablert av mange som har gjort det du ligger ann til å gjøre:

 

- Kjøpe noe altfor grovkalibret

- Gå lei når skuddene blir for dyre, de sitter aldri der de skal pga manglende mengdetrening, du utvikler avtrekksnapping pga smell og trykk, og du selger børsa med tap. Pengene du får inn, bruker du til å kjøpe en fornuftig 223 / 6.5x55 osv.

 

Men for all del, kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Åja! Dumme meg! :lol:

 

Jeg var med kompis på skyting. Og jeg mener han refererte til rifla som Sauer NM149. Men mulig jeg

blingsa på navnet og at det sto Mauser på Kolba, og ikke sauer. Når du sier det så drar bekjentskap

på det. Har sett på den Police versionen fra Remington M700. Den er fin, men tror jeg faller på denne

inntil jeg går som lærlig i Bedrift som Børsemaker.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33102714" target="_blank

 

Kan også hende jeg bare kjøper når annledningen byr seg også.

 

Takk for rådet! Og bedrevitere skal jeg ikke høre på nei, mine penger, mine valg. Men gode råd og tips

tar jeg gjerne imot! Veldig mye gode folk her!

 

Mvh

Robin Bråthen

Link to comment
Share on other sites

Ja helt enig med duraVetlusen. Kjør på, kjøp ei børse som ser tøff ut (helst kamuflasjefarget for det trenger du). Sett på en billig kikkert med 100x forstørrelse med lys,laser,vater,nattkikkert og badekar. For all del ikke ta råd fra sylferske tullinger som feks M67. Tviler på at han noengang har holdt i ei børse, langt mindre fått den til å smelle.

Husk så til slutt på at lærepenger er de absolutt beste pengene man får tak i.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle i 338LM var det du skjøt med?

 

Vær nå litt snill med gutten, vi har alle vært gutter, og vi har alle vært udødelige, og visst alt best. Han spør og han får svar. Noen bør abslolutt ta han med på banen, og la ham skyte med både dette og hint - noen behersker tunge våpen bedre enn andre, og jeg er nok helt klart blant de som IKKE gjør det - likevel klarer jeg å få 338en til å bære når 6.5en ikke vil lenger. Men kun i begrensede doser. Andre kan skyte 338 hele dagen, og skyte bedre enn de fleste gjør med 6.5.

 

Husk så til slutt på at lærepenger er de absolutt beste pengene man får tak i.

:mrgreen:

Yep: Dårlige beslutninger kommer av mangel på erfaring, erfaring kommer av dårlige beslutninger.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67 og VeT|Us vet hva de skriver om. De har lang erfaring og kan det som trenges.

338 LM står for mange som det kuleste våpenet i verden, virkeligheten er at det er patron som er for stor for kaliberet, du fyrer for kråkene. Velg en 6,5, den skyter like flatt på langhold for halve prisen pr skudd, og du tåler mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

M67 gjorde en god jobb med informasjon! Har ikke kalt han noen bedreviter. Er sikker på at han har veldig mange år med erfaring. Jeg er veldig takknemlig for at dere gidder å bruke såpass med tid på å orientere en uorientert kar som meg på dette emnet! Slik at alle får sove godt inatt uten å rase i sinnet på meg fordi jeg ville ha en 338 Lapua :lol: Så skal jeg begynne med denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33102714" target="_blank

Beklager dypt at jeg forstyrrer med at jeg ikke er orientert og søker informasjon her. Skal ikke spørre mer om det er ønskelig.

 

Mvh

Robin Bråthen

Link to comment
Share on other sites

Mange presise rifler i 300 Win.mag også

Ett kjent skarpskytterkaliber,meget bra til jakt i Norge og i utlandet og kan lades for en relativt billig penge (ihvertfall i forhold til 338LM)

Men skal man skyte på lengre hold enn 1000 meter så blir vel den i snaueste laget :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spør så mye du vil. Jeg er sikker på du forstår at noen spørsmål vil gi mere saklige svar enn andre.

 

Den SPSen er sikkert ei grei rifle. 308 er iallefall er veldig greit kaliber å starte med. Du får vel også 2 patroner for prisen av ei kule i 338... 4 kuler for prisen av ei, og 2 skudd for kruttet til et. For ikke å snakke om hylsene jeg trenger snart nye hylser i 338LM, og helst skulle jeg hatt et par hundre - til 25,- for stykket :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

NM149 er heller ikke produsert av Mauser! Det er en Mausekasse som Våpensmia på Dokka bygde skarpskytterrifle til forsvaret på!

Laminatstokk,6X42 kikkert + åpne sikter (dipoter)

 

Hvem har sagt det? Det jeg sa var det er en Mauser og det er også det andre har sagt. Det finnes mye våpen som er basert på Mausere som ikke er laget av Mauser.

Link to comment
Share on other sites

 

Som du ser LapuaMagnum, så funke 308 og 6,5x55 veldig bra di også..og ikke minst prisn pr skudd i forhold tel 338lm som nevnt åvenfor, e rimelig stor= mye mer skyting og trening før pængan (noe æ ser som et stort pluss værtfall vest man driv konkurrase skyting) =)

Link to comment
Share on other sites

NM149 er heller ikke produsert av Mauser! Det er en Mausekasse som Våpensmia på Dokka bygde skarpskytterrifle til forsvaret på!

Laminatstokk,6X42 kikkert + åpne sikter (dipoter)

 

Hvem har sagt det? Det jeg sa var det er en Mauser og det er også det andre har sagt. Det finnes mye våpen som er basert på Mausere som ikke er laget av Mauser.

Hvorfor skulle det stå Mauser og ikke Sauer på stokken på den NM149n du fikla med da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...