Jump to content

Hvilke av disse bør jeg utelate?


Oddeiste

Recommended Posts

Nylig tatt jegerprøven, var på småviltjakt i går med ei remington 222 rifle, og kom på skuddhold på 15 meter,- det ble ikke treff(tror jeg) :x

Da var hagla savnet. Har mest sansen for smyg jakt med rifle, men ser absolutt behovet for hagla. Kan jo kjøpe begge deler, men det virker litt tungvint å gå med begge. Derfor vurderer jeg en rimelig kombi- MAKS 6000. Den skal brukes til småviltjakt, dvs rype, hare og kanskje storfugl.

På hvor langt hold kan en god skytter vanligvis treffe ei rype på med åpne sikter?

 

Har funnet følgende:

Baikal 223, 12/89 med 3-9x40 NCstar kikkert avtagbar montasje- 5500

 

Tikka m77k 12/70 222 to avtrekkere- ikke choker- 4900

 

Brno 300serie 7x57(overkill med helmantel?), 12/70. Følger med O/U løpssett. 4900,- (det trekker jo selvfølgelig opp at det følger med løpssett, men har en følelse at det er vanskelig å få solgt igjen?)

 

Eldre Baikal 6,5x55, 12/76. halvloddet pipe

 

Valmet 222, 12/70. Fast kikkert 4x40(fungerer fluktskyting med så høy forstørrelse?) 5500,-

 

Er det stor praktisk forskjell på valmet 212 og 412?

 

Så har jeg funnet en Savage 24DL 20/22 mag med rifleløpet øverst, utenpåliggende hane( må jeg gå med denne spent på støkk og smygjakt? Løpsvelgeren sitter på hanen.. Våpenet er nytt. 5500,-

 

Blir ikke å lade selv med det første, så prisen på ammo betyr jo en del..

 

PS!

Hvis noen har en de skal selge så kan de gjerne sende en sms til 94376634

(Er også ute etter ei presis, kanonbillig salongrifle med kikkert og gjerne demper) :D

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe tungvindt å gå med 2 våpen syns nå jeg. vær gang jeg er på fjellrypejakt når det er snø er salongrifla i sekken og hagla på skuldra.

 

en annen ting er at du ikke bruker kikkertsikte på kombien på fluktskyting. er som regel hurtigmontasjer som gjør at du tar av og på kikkertsiktet lynraskt. slikt at du kan gå med kikkertsiktet i lommen/sekken.

 

ut ifra di valgene du har vil jeg selv foreslå Baikal 223, 12/89 med 3-9x40 NCstar kikkert avtagbar montasje- 5500. da får du en driftsikker og slitesterk kombi med frittliggende piper. å en fordel med 223 er at det er NATO-ammo, å dermed billig å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

"Er det stor praktisk forskjell på valmet 212 og 412?"

 

Disse kan ikke brukes omhverandre. Etter min mening er valmet 412 mye bedre å skyte med enn 212.

Som 412 ambassadør anbefaler jeg selvsagt dette på det sterkeste.

Beste kombien som er å oppdrive etter min mening. Har faktisk skutt med alle disse kombiene du nevner. De falt ikke i smak..

 

Valg av våpen er en personlig ting. Prøv og kjenn på komforten før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Av de du nevner er Savagen i særklasse. Og det er igrunn ikke positivt ment. Med mindre de har funnet på noe helt nytt i det siste, har den en hendel på hanen som må vippes når du veksler mellom løpene, på grunn av forskjellen mellom sentertenning og randtenning. Det blir litt fiklete. Dessuten har den kaliberkombinasjeonen som gir deg minst spillerom.

 

BRNO 300 varianten er bunnsolid, men litt uvanlig i mekanismen. Til gjengjeld har den svært liten belastning av hengslebolten, slik at denne vil du nok ikke klare å slite ut, uansett bruksmengde. Ekstra løpsbunt er et kjempe+

 

I kombi er det ellers viktig å unngå patroner med høyt trykk, de belaster låsingen unødvendig mye. NATO 5,56 (.223) er ingen god ide i kombi, så patronprisen er ikke noe fortrinn her egentlig.

 

Kravepatroner gir deg litt lettere omlading enn kraveløse gjør.

 

Et alternativ du ikke nevner er Tikka M70. Denne er som regel ganske rimelig, den er nesten alltid i 12/70 og .222

Den har åpen hane og velgerknapp på venstre side, men er flere hakk over Savagen. Til denne kom det en spesiell hengslemontasje som raskt og enkelt lar deg vippe kikkerten til side for haglebruk. Følg med på blocket.se (svenske Finn) der finner du dem ofte til en hyggelig pris.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Får nesten nevne...

 

Om du finner en Antonio Zoli bør du kanskje titte litt nærmere på den. Har hatt en i 12/76 - .222 Rem selv. Nydelig børse synes jeg i hvert fall! Bra presisjon hadde den og. Skal ikke være umulig å finne en i prisklassen du lurer på. Den jeg hadde, som for øvrig var ca sju, åtte år gammel og strøken, solgte jeg for 8 500,- med hundre skudd og en nesten ny Leupold European 1,25-4x20 i original fast montasje. Dette er to og et halvt år siden. Det bør med andre ord være mulig å få tak i en i dag til rundt seks lapper.

 

Rifleavtrekket var for øvrig på bakre avtrekker på denne. Vet ikke om det er standard, siden jeg har sett samme merket, da i 6,5x55, med rifleavtrekket foran. Mulig .222 kun har den bak. Synes det er greit med hagleavtrekket foran, siden det er lettere å finne fremre avtrekket når man skal skyte svært raske skudd, som det gjerne blir i skogen.

 

Vil anbefale hurtigmontasje for øvrig. Det gikk an å skyte fluktskudd med denne lille kikkerten, men jeg ble ikke helt fortrolig med det uansett. På leirduebanen gikke det bra, men i skogen syntes jeg ikke stort om det. Fikk ned en orrhane med det, men det var uten å finne noe i siktet. Fikk ikke tid til å lete engang.

 

Skulle jeg hatt kombi i dag, hadde jeg nok tittet etter en slik, men ville da hatt hurtigmontasje og en kikkert med sånn ca 2,5-10x50. Kjekk å ha kikkerten i sekken og montere den ved behov.

 

En annen ting jeg likte med børsa, var at det ikke var store varmespredningen på skytebanen, til tross for at det var loddet løp.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som anbefaler Baikalen i 6,5x55? Vel, fikk det travelt med å velge, mest fordi det fortsatt er tre uker jakttid igjen her nord. Den er på vei i posten :D

3500kr, gått ca 100 skudd av hver, godt vedlikeholdt. Valget kom som følge av pris, muligens tilgang på ladeutstyr, allsidig kaliber, kanskje i største laget, men Norma rekrutt helmantel duger visst greit til småvilt. Gleder meg til å prøve den, blir åpne sikter på denne siden av sommeren, så blir det nok hurtigmontasje etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Undelig, er det ingen som har erfaring med Brno 500 kombi! Tvilsomt at det finnes noe mer pressis kobi innen middelsprisklassen. Jeg har erfaring med flere stykker. Og min Brno i kal. 7x57R samler 3 skudd, innen 30 mm. på 100 meter. (Stiller gjerne til testskyting, på Østlandet). Noen av deres anbefalte,som produserer vesentlig bedre? Min anbefaling, se nærmere på Bero 500 , det er en meget bra kombi. Ved varmskyting, stiger min noe, men oppover. Lykke til med ditt valg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...