Jump to content

Beste langholdskule .264


Osse

Recommended Posts

Finnes det noe konsensus om hvilken kule, av de som er alminnelig tilgjengelig i Norge, som er best egnet til langholdsskyting? Aktuelle patroner er 6,5x55 og 6,5x47.

Avstand er kjent så kulebane er mindre vesentlig, presisjon og vindavdrift viktigst (tror jeg)

 

Velger dere moly-coated?

Link to comment
Share on other sites

Om det finns noen konsensus vet jeg ikke, men om du starter med den kulen som går best i din rifle, så burde du være godt på vei.

Av egenerfaring kan nevnes:

140 grs Hornady A-Max

9 grams Scenar

8 grams Scenar

7 grams Scenar.

 

Mitt tips, kjøp inn ett lite parti av ovennevnte kuler, og begynn testing. Deretter skriver du ett laaaangt innlegg her inne om dine erfaringer.. :D:D

Hadde ett slikt opplegg inne på S.L (gudbedre meg som jeg savner S.L) men det hele har stanset opp litt etter Sluttstykkets seppuku!

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe konsensus om hvilken kule, av de som er alminnelig tilgjengelig i Norge, som er best egnet til langholdsskyting? Aktuelle patroner er 6,5x55 og 6,5x47.

Avstand er kjent så kulebane er mindre vesentlig, presisjon og vindavdrift viktigst (tror jeg)

 

Velger dere moly-coated?

I nevnte kaliber så mener jeg maks 130gr kuler de går greit opp til 900 ms og er selv overrasket over sierra sin 107 grainer bc på 0,4 den går jevnt bra (940ms) Prøvde 41,5 gr N-550 og 8gr scenar (911 ms) viste virkelig noe som burde skremme 6mm br folket :twisted:

Når jeg snart starter med krieger pipa så velger jeg moly(vil den skal vare lengst mulig)(tror jeg) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det eg har hørt som er bra til langholds presisjon til 6.5 ( .264 ) er, Berger, Lapua Scenar og Sierra i den rekkefølgen...

 

Men sorry, har ikkje testa anna enn ut til 200 metern, og der syns eg faktiks ikkje eg så forksjell på Sierra og Scenar, som eg har testa..

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens bli litt gi og ta, kanskje ofre noen mm presisjon og vinne noen cm vindavdrift. Håpet noen hadde regnet ferdig dette for meg... 107 er kanskje gull i godvær, men neppe hvis fru Fortuna herjer.

Dessverre gikk 140gr Berger VLD helt rævva i Tikkaen i 6,5x55 jeg skal skyte med i høst, men jeg tror jeg skal satse på enten denne eller 9grams silver scenar i den nye 6,5x47 børsa.

Link to comment
Share on other sites

Mener og tror av egen erfaring( mulig min håpløse vurdering av vinden) at kule med noenlunde bc som bruker kortest tid til skiva samler jevnest. Er så fort gjort med en FLUE med 9 grams i 55 eller 47, hastigheten med 9 gr fikser "284 . (løp er allerede på ønskelista mi) Brukte forøvrig 107gr sierra på alle 30 den 21.6

Hvilken børse løp twist har du i 6,5x47 :?::D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Har et 6,5x47 prosjekt på gang. Remington 700, A5 stokk og Krieger pipe. Tenkte jeg sulle ha 58 cm lang pipe, og så tung profil som mulig, men likevell holde meg under grensen på 5,5kg for å kunne bruke den til BR Sporter klassen.

 

Hvor lang pipe må en ha for å oppnå hastigheter på opp mot 900m/s med 130 grs kuler i 6,5x47?

 

Og hva slags krutt brukes for å oppnå over 900 m/s i 6,5x55 med 8g Scenar? Tenker bruke denne kula for å skyte jegerklassen på DFS feltene til vinteren. Rifla er en Sauer 202 JM med 60cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

1/4 trønderbataljon skrev:

Hvilken børse løp twist har du i 6,5x47

Jeg har ikke bestemt meg enda, prøver å finne ut hvilken kule jeg skal skyte, deretter bestemme pipe og twist. 6,5x47 blir på en Howa-kasse som er omtalt her: viewtopic.php?f=38&t=5476

 

Nå gjelder det å finne en kule å satse på frem til høststevnet på Jonsvatnet der jeg må skyte med en Tikka M65 Sporter med laaaangt freebore. Kommer til å prøve å få Sierra 140grains til å gå med N15 eller N19 og forbedre samlingen fra forrige stevne. Har ikke tid til å teste vidt og bredt, det får bli som det blir, æ kjæm lell, nånn må værra listefyll.

Link to comment
Share on other sites

Har et 6,5x47 prosjekt på gang. Remington 700, A5 stokk og Krieger pipe. Tenkte jeg sulle ha 58 cm lang pipe, og så tung profil som mulig, men likevell holde meg under grensen på 5,5kg for å kunne bruke den til BR Sporter klassen.

 

Hvor lang pipe må en ha for å oppnå hastigheter på opp mot 900m/s med 130 grs kuler i 6,5x47?

 

Og hva slags krutt brukes for å oppnå over 900 m/s i 6,5x55 med 8g Scenar? Tenker bruke denne kula for å skyte jegerklassen på DFS feltene til vinteren. Rifla er en Sauer 202 JM med 60cm pipe.

Pipa mi er 26" lang og passerer 900ms med 41,5 gr N-550, tror jeg har hørt at farten avtar 5-6ms pr tomme løp mindre, så med 22" pipe lander du på ca 880ms :!: dette er bare mine tanker da.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har kun erfaring med 6,5x47L.

Våpnet er en Sako trg 22 med 735mm Kongsberg pipe 1:8,25 snurr.

 

Har prøvd mye forskjellig, men endte opp med nogenlunde samme oppskriften som så mange andre.....Ref: 6mmbr,SH,LRH

123grs. Lapua scenar forran 38,5grs. 150 AOL=69,5mm

V0=915ms @ +15 grader

En meget stabil ladning som jeg nå begynner å kjenne under forskjellige forhold, mulig 130 Berger VLD er håret vassere, men lite trolig han bak kolben klarer å utnytte det. :)

Mine valg ble også styrt av at denne kula er lett tilgjengelig til en fornuftig pris.

 

Til jakt har jeg brukt 140 Amax forran 36grs. 150

V0=835ms @ 15 grader

Har ikke store grunnlaget å trekke noen konklusjon, men rådyre klagde ihverfall ikke.

Mulig jeg prøver 120grs. Amax for å lette litt på logistikken rundt klikkskjemaer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og fått de beste samlingene med 8grammeren/123grs scenaren. Jeg har middelfart på 835m/s

 

Har brukt romjula til å teste litt. 7grammeren var meget bra den og men ikke slik 8eren var. De er så å si like på 300m.

 

Har prøvd: Sierra 140 grs og 107 grs, Berger 140 grs VLD i tillegg.

 

8 grammeren blir skutt ut med 44,3 grs N-160 som gjør ca 835m/s i min Tikka M695 Varminter. Dette er uten demper. Har ikke prøvd med demper enda men det må forskes på det og.

 

Har rett og slett ikke noe å utsette på noen av de andre kulene opp til 300. Her er de etter mitt forsøk like. Men jeg har falt for Lapua scenar 123 grs/8 gramm.

 

arro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...