Jump to content

108grs Lapua Scenar - Trykktegn?


Perpålsa

Recommended Posts

Lada opp og avfyrte mine første 108grs Scenar i dag, men resultatet ble muligens ikke helt som jeg ventet.. For det første sota det noe jævlig nedover hele hylsa, og ned i støtbunnen på sluttstykket. I tillegg ble det svake merker etter sluttsykket i hylsebunnen, og jeg syntes det smalt ganske høyt. Det siste bekymringspunktet var at jeg tror det kom noen partikler av et eller annet bakover og traff meg i fjeset, jeg er dog ikke sikker på dette, men er uansett glad skytebrillene var på plass..

 

Dataene:

Kule: Lapua Scenar 108grs

Hylser: Nye fra Lapua

Hetter: Cci 200

Krutt: N-150 (40grs)

C.O.L: 78mm

 

Avfyrt fra Tikka t3 i 6,5x55

 

Dessverre samlet de tre skuddene jeg skjøt ganske godt..

 

EDIT: Glemte å spørre om noen ser noe guffent ved ladedataene, eller mener noe om ''symptomene'' ved avfyring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten alltid fått mye soting med N150 og den kula. Ladningen din er ganske svak, men det hjelper ikke stort å lade hardere med akkurat dette kruttet og den kulen er min erfaring. Det kan hjelpe litt å presse hylsehalsene mer, men jeg ga opp og gikk over til N140. 40 grain med N140 gir ca 850 m/s i 70 cm sauerpipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader samme kule med patronlengde på 75,5mm Du må omtrent ned på 76mm for å få hold lik kulediameter. Sett kula dypere så kansje det ordner seg. Ellers er N140 krutt fint (38-39 grs.) til bane ladninger. Men da må du holde tunga rett i munn ,det er plass i hylsa til for mye n-140 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker identiske ladninger og har ikke disse problemene. Det som er forskjellen er at mine hylser er alle skutt før, ikke kjøpt i løsvekt. Er det noen erfarne ladere her som kan si noe om det er noe med bearbeidingen av hylsene hans som muligens er utslagsgivende ?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Langlo,

det er mye vanligere å se sot med nye hylser. Selv mine "atomic loads" feltladninger soter i nye hylser.

 

Ladningen din er ganske svak

Er vel veldig svak? Kan ikke si jeg ville forvente annet enn sot med den, og nye hylser. Å bedømme en ladning etter hvor høyt det smeller er :roll: , beklager.

 

Det som skjer er at hylsa ikke utvider seg nok til å tette for gass, og kruttgass/røyk/sot blåser bakover på utsiden av hylsa

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar :) Jeg bekymra meg ikke så ille for sot på hylsa, men blåsten bakover, og merkene i hylsebunnen gjorde meg litt usikker. Siden jeg kun har N-150 tilgjengelig for øyeblikket blir det nok å sette kula dypere. Har noen få stående klare som er har COL på 77mm, men turte ikke avfyre de i dag før jeg hadde fått noen innspill. I VihtaVuori sin ladetabell oppgir de forresten COL 80mm..

Link to comment
Share on other sites

Har du nok gass som slipper forbi hylsa så kan det blåse bakover, kan også være olje som man føler kommer. Har du helt nye hylser er de sikkert alt for små for kammeret og vil dermed bli presset bakover i stor fart noe som kan lage merker på hylsebunn. Neste gang du skal lade hylsene press så lite som mulig og øk ladningen litt og sett kula litt dypere så blir det nok bra :D

Link to comment
Share on other sites

Hender det at du kjører de nye hylsene i size-pressa for å gjøre dem mer elastiske i det nevnte tilfellet? (nye hylser)

Kunne ikke falle meg inn, er alt for lat. Men det kan godt hende det virker.

 

K

jeg tviler på at de blir mer elastiske, snarere tvert imot, pga kaldbearbeiding ( cold work ) vil det bygges opp indre spenninger som gjør materialet sterkere. Dette er noe av det man fjerner ved å gløde hylsehalsene.

 

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg tromler hylsene mine etter pressing for å få vekk fettet, som jeg tror at kan føre til dårligere kulehold. Har neppe nevneverdig betydning, men så slipper jeg at kruttet festes i halsen også.

Link to comment
Share on other sites

Har du nok gass som slipper forbi hylsa så kan det blåse bakover, kan også være olje som man føler kommer. Har du helt nye hylser er de sikkert alt for små for kammeret og vil dermed bli presset bakover i stor fart noe som kan lage merker på hylsebunn.

 

Uten å ha vurdert ladningen vil jeg si at dette er en god analyse (første som slo meg fra infoen tilgjengelig). Prøv igjen med brukte hylser, og puss litt på hylsebunnen for å se om det er sot som gir merkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...