Jump to content

hjelp til valg av kikkertsikte


stavanger jegeren

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et billig kikkertsikte. Har sett litt rundt på nettet, og har funnet noen alternativ:

Burris fullfield II 4,5-14x42

Vortex Diamondback 4-12x40

Bushnell Trophy XLT 4-12x40 eller 6-18x50

Redfield revelution 4-12x40

Hawke eclipse 30 sf 4-16x50

Leupold rifleman 4-12x40 (dette er den dyreste)

Millet buck gold 4-16x56

Pantax gameseeker 30 4-16x50

En del av disse har jeg funnet billigere på amerikanske nettsider.

Som sagt skal det ikke koste for mye, men lurer på om det er noen som har erfaringer/meninger om noen av disse, slik at jeg kan få mest mulig for pengene. Jeg vil helst ha et med mer zoom enn 3-9. Kom gjerne med forslag om andre kikkertsikter i samme prisklasse (maks 2000,-).

Link to comment
Share on other sites

Eg og andre på jaktlaget har hatt nokre billegsikte. Dei flesta har gått han på nokre få sesongar, men eit par åttitals Bushnellar har halde heilt til dei siste åra. Mitt inntrykk er at billege sikte ryk før og oftare. Dei som held lenge er dei som får stå i fred i gode montasjar. Og her ligg noko vesentleg som eg messar om i alle slike Hvilket sikte-trådar: pass på at siktet ikkje ligg i spenn. Di billegare sikte, di dårlegare tåler dei slikt. Elles er mitt tips som eg pleier å sei, kjøp den beste du har råd til saman med skikkelege montasjar. Av dei fabrikata du nevner trur eg det er Leupold folk har minst problem med. Eg har vore veldig fornøgd med mine, sjølv om eg ikkje har prøvd Riflemanserien. Velkommen på vepsebolet, æh, forumet, meiner eg!

 

Forresten, er det ditt første sikte? Bruksområde? Kva rifla og montasjar? Har du tenkt på at somme sikte har nokre digre klumpar av nokre okular, så du må ha høge montasjar for å få klaring til hevarmen? Leupolden er nokså slank.

Link to comment
Share on other sites

Av de du har listet opp hadde jeg gått for Vortex dimondback. Den ser ut til å ha fått rimelig god kritikk. Montasjer er også viktig. Det nytter ikke om sikte er veldig bra om det ikke henger fast på våpenet. Jeg har ikke så mye peiling på det med montasjer selv, men det er sikkert noen andre her inne som kan hjelpe. Velkommen til forumet :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett mye i Redfield 4-12 men har sett en den på de tre andre i greie lysforhold og synes det er litt skummelt hvor bra de egentlig er til den prisen (når jeg vet hva mine Zeiss Victoryer og Swaroen koster).

 

I dårlig lys og krevende situasjoner er det stor forskjell, men jeg tror egentlig jeg kunne ha skutt langt størstedelen av mine jaktskudd med en Redfield 3-9. Omvendt er det jo tryggheten i de siste situasjonene jeg betaler for, men jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Redfield til noen som leter budsjettsikte.

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen har et merke som heter Breitler. Har aldri prøvd dette selv, men det som gjorde at det hørtes interessant ut, var at det hadde 20 års garanti. Ligger på 1990,- i 2.5-10x50 og 3-12x56. Noen som har prøvd dette?

 

 

Det som gjør meg skeptisk er at det er med en koffert som sikkert koster halve kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen har et merke som heter Breitler. Har aldri prøvd dette selv, men det som gjorde at det hørtes interessant ut, var at det hadde 20 års garanti. Ligger på 1990,- i 2.5-10x50 og 3-12x56. Noen som har prøvd dette?

 

 

Det som gjør meg skeptisk er at det er med en koffert som sikkert koster halve kikkerten.

 

Å da blir kikkerten enda billigere.. å produsere en god kikkert i 3-12x56 me lys til under 2000 tror jeg blir bare tull.

Vet aldri, har jaktet noen år med et billig jahtijakt sikte jeg også .

Link to comment
Share on other sites

Du får jo en brukt Zeiss conquest 3-9x40 for rundt 2500,- (kanskje enda billigere om du er heldig)

 

Da får du optikk som funker. Vil si at en kvalitetskikkert med 3-9 funker bedre enn noe billig greier men 4-12 i zoom.

Men skikkelig optikk så får du mye bedre kontraster, noe som hvertfall jeg setter mere pris på enn høy forstørring

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen har et merke som heter Breitler. Har aldri prøvd dette selv, men det som gjorde at det hørtes interessant ut, var at det hadde 20 års garanti. Ligger på 1990,- i 2.5-10x50 og 3-12x56. Noen som har prøvd dette?

 

 

Det som gjør meg skeptisk er at det er med en koffert som sikkert koster halve kikkerten.

 

Å da blir kikkerten enda billigere.. å produsere en god kikkert i 3-12x56 me lys til under 2000 tror jeg blir bare tull.

Vet aldri, har jaktet noen år med et billig jahtijakt sikte jeg også .

 

Enig i det, bare lurte på om noen hadde hørt om disse. Har selv hatt billigsikte (Bushnell) før, men har byttet til Zeiss. Kommer nok ikke til å angre på det :D

Link to comment
Share on other sites

Glemte at jeg hadde en BSA også. Det var en 6-24 x et eller annet. Skjøt mange sel med den, men ubrukelig på storviltjakt. Skrudde jeg opp eller ned forstørrelsen så endret treffpunktet seg. AO er heller ikke særlig praktisk på jakt der viltet dukker opp hist og pist...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...