Jump to content

Rustne hagl


Bukken

Recommended Posts

I noen år nå har jeg hatt patroner med stålhagl. Jeg må skynde meg og tillegge at jeg ikke er noen veldig aktiv haglemann. Imidlertid har jeg tenkt å erstatte stål med vismut, da jeg er bekymret for at jernbitene skal ruste. Hvilke katastrofer kan inntreffe dersom patronene har trukket fukt i årenes løp, og jernet har rustet sammen til en klump? Er det faali' å brenne løs med dem? Risikerer jeg overtrykk i min gamle sideligger?

Link to comment
Share on other sites

stål er best på lerduebanen spør du meg :wink:(Har foresten funnet patroner i nye esker lerduepatroner med tydelige tegn på korrosjon) men har du mistanke om rust i haglpatroner så IKKE bruk de, det kan sikkert gå bra men det er vel ikke en sjanse du trenger å ta i ett av "verdens rikeste land" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev at jeg har patroner med stålhagl, ikke at jeg har avfyrt noen. Jeg er skeptisk til å utsette en aldrende spanjol for sånt. Men har noen hørt om hvilke katastrofer som inntreffer dersom man brenner av en sammenrustet klump, eller må vi nøye oss med teorier og synsing?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du er usikker på om disse patronene er blitt fuktige så ikke bruk dem.

Hvis du har oppbevart dem i en fuktig kjeller eller i garasjen så kan du være rimelig sikker på at de er blitt rustne.

Jeg kan fortelle deg om løp som ladningen ikke har kommet ut av....pga av at noe har sittet fast i løpet eller at noe har blitt for "stort"for løpet.

Du skal,som det blir antydet her,ikke bruke stålhagl i eldre hagler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...