Jump to content

Kjøp av stang for ferskvannsfisking


CaptainMillennium

Recommended Posts

Tja, for noen som ikke har peiling og kun skal ha en stang for ferskvannsfiske ville jeg kjøpt en Shimanostang med kastevekt rundt 5-20 gram, jo dyrere jo bedre og en Shimanosnelle i 2500størrelse, da har du ganske allsidig utstyr. Blir du hekta kan du kjøpe 4-5 stenger til i de andre kastevektene. Jeg har en 3-12, en 5-20, en 10-40 og en som går fra 30-40 opp til 100 gram, pluss noe meitestenger, fluestang og annet rask.....som jeg selvsagt aldri har tid til å bruke siden det bare blir skyting istedet.

....Vurderer om jeg burde hatt en skikkelig ultralett stang også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ei stang som er spenstig, beregnet på 2 -15 g kastevekt, og 9 fot lang. Dette gjør det lettere å kaste små sluker og spinnere, men mulig å kaste mark og dupp på skikkelig vis. Skal du ha snelle til, anbefaler jeg åpen haspel til dette bruket (ikke multiplikator). Hør med din lokale fiskesjappe om de har ei god stang i den prisklassen du ønsker. Shimano, Berkley og guideline er gode stenger synes jeg. Er selv svak for shimano sneller med bakbrems, men det blir smak og behag. Finns mye bra sneller til ferskvannsfisket.

 

Amoe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle du slumpe til å bo i Trondheim burde du dra en tur innom ABCfritid. De har flyttesalg. 50% på hele butikken. Mye fint å finne der.

Bor desverre alt for langt unna.

 

 

Jeg ringte til Skittfiske i dag og hørte hva de kunne anbefale. Han jeg prata med sa at han anbefalte meg å gå inn på "Bygg din egen haspelpakke" og velge:

Stang: Kinetic Waterspeed 9,6' 3-15 gr

Snelle: Shimano Sonora 2500 FB

Snøre: Fireline Crystal 270m./0,15mm.

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 64439.aspx

 

Det ble til sammen 1346 kr.

 

Hva syns dere om dette utstyret, og er det bra tilbudspris? eller bare normal lavpris?

Link to comment
Share on other sites

En rimelig grei pakke, men enig i at snøret er for tykt. 0,12 er passe når du ikke har fiska så mye. 0,10 gir litt lengre kast, men lettere å få floke på. Vær obs på at fireline o.l. snører krever andre knuter enn vanlig nylon.

Er det tett skog der du skal fiske bør du gå for ei kortere stang.

Link to comment
Share on other sites

Handla meg ei meg ny snelle og stang i fjor då kjøpte eg meg ei tredelt stang og ei snella av vanleg størelse heil ok. Så sjekka eg litt runt og enda opp med ei lita snelle og teleskop stang greit å kunne putte heile stanga og snella i sekken + vekta då. snella er ei Shimano Symetre 500 FJ http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 49459.aspx

og stanga er ei http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 54601.aspx

 

Er veldig fornøgd med pakken

Link to comment
Share on other sites

En rimelig grei pakke, men enig i at snøret er for tykt. 0,12 er passe når du ikke har fiska så mye. 0,10 gir litt lengre kast, men lettere å få floke på. Vær obs på at fireline o.l. snører krever andre knuter enn vanlig nylon.

Er det tett skog der du skal fiske bør du gå for ei kortere stang.

Hva er fordelen med å ha tynt snøre?

Jeg får ofte floke på snøret med "biltema-stengene" og de har vel ganske tykt snøre tror jeg.

Hvordan må man knyte?

 

Noen forslag til sluker jeg bør kjøpe? Er vel ørret jeg håper å få mest av, men greit å ha litt forskjellig så jeg kan få andre fisker også.

Link to comment
Share on other sites

et tynt snøre vil være lettere å kaste lenger med. + det er ikke så gøy(syns da jeg) å dra inn fin ørret på en kilo eller 2 når snøret er tykt nok til å bare taue den in uten kamp.

 

biltema stenger og snører er et eget heller dårlig kapittel er jeg redd for :)

 

sluker osv er det mye "magefølelse" ute å går,og årstider,er det lyst el mørkt ute,er det noe spes som klekker ect..

så jeg begynner ganske enkelt med en jeg har trua på og gjerne fått fisk på fra før.

 

et par av mine favoritter til ørret er: panther martin spinner http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... ginal.aspx da er min favoritt i gull med svart kropp,fått mye fin ørret på den.

 

og lilleauren http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... auren.aspx

da gjerne i 7 og 12 gram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i unge år en spinnerperiode. Så var det mye spesial og etterhvert tasmanian cobra. Til fjellfiske var det ofte lillauren. Nå derimot har jeg skjønt hva som gjelder: Sildesluk! (når jeg ikke fisker med flue da). I skogvann er det svart/grå og blå/sølv dirty harry som brukes mest. I fjellvann atomsilda og jensensilda begge i rødgul og sortrød, samt møresild pynta med litt fjær.

 

114.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den stangpakken som var anbefalt av skittfiske er helt ok til innlandsfiske, og holder også greit om man skulle slenge litt etter sjøørret og småsei, eller prøve smålaksen i en eller annen mindre elv.

 

Mitt råd når det gjelder sluker er å ha få sluker/spinnere som man lærer å bruke. Det er mye viktigere enn å ha mange forskjellige typer. Kjøp noen sluker du har tro på/synes er fine og lær å bruke dem.

 

Eksempel

 

Sølvkroken spesial i sølv/kobber/sort og fluoriserende, tilsvarende farver i en lang sildesluk, feks møresilda. Hvis man velger to vekter enda så er man langt på vei. Og som man ser, det blir fort mange sluker :)

 

En spinner er greit å ha, mepps har levert gode spinnere i åresvis, en mørk og en lys.

 

Og ett par dupper er viktig, en bomber/fluedupp og en markdupp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...