CaptainMillennium Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Jeg har et par dårlige fiskestenger til 2-300 kr for komplett stang, men tenkte å oppgradere litt. Har ikke så peil på fisking, så lurer på hva jeg skal se etter når jeg skal handle. Kommer hovedsakelig til å fiske i ferskvann i første omgang. Noen som kan forklare meg litt basics? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Tja, for noen som ikke har peiling og kun skal ha en stang for ferskvannsfiske ville jeg kjøpt en Shimanostang med kastevekt rundt 5-20 gram, jo dyrere jo bedre og en Shimanosnelle i 2500størrelse, da har du ganske allsidig utstyr. Blir du hekta kan du kjøpe 4-5 stenger til i de andre kastevektene. Jeg har en 3-12, en 5-20, en 10-40 og en som går fra 30-40 opp til 100 gram, pluss noe meitestenger, fluestang og annet rask.....som jeg selvsagt aldri har tid til å bruke siden det bare blir skyting istedet. ....Vurderer om jeg burde hatt en skikkelig ultralett stang også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
22.Wmr Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 alt det tekniske er det sikkert noen som kommer med etter hvert men jeg kan ivertfall anbefale beastmaster serien til shimano. har selv dennehttp://komplettfritid.no/product/shimano-beastmaster-bx-stc-spinning da jeg liker å ha hele stanga nedi sekken istedet for å ha en 2delt på sekken elr i hånda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Ja en sånn reisestang har jo jeg også, den hadde jeg glemt. Veldig praktisk å ha reisestang også Og en jerkbaitstang kan være kjekt å ha.....den har jeg brukt en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainMillennium Posted February 13, 2012 Author Share Posted February 13, 2012 Hvor mye må man ut med for å få brukbart nybegynnerutstyr tror dere? Kanskje mye bra tilbud på fiskestenger nå på vintern også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anmoe Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 (edited) Anbefaler ei stang som er spenstig, beregnet på 2 -15 g kastevekt, og 9 fot lang. Dette gjør det lettere å kaste små sluker og spinnere, men mulig å kaste mark og dupp på skikkelig vis. Skal du ha snelle til, anbefaler jeg åpen haspel til dette bruket (ikke multiplikator). Hør med din lokale fiskesjappe om de har ei god stang i den prisklassen du ønsker. Shimano, Berkley og guideline er gode stenger synes jeg. Er selv svak for shimano sneller med bakbrems, men det blir smak og behag. Finns mye bra sneller til ferskvannsfisket. Amoe Edited February 14, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Henger meg på med følgende råd: Ikke gå for billigst mulig snelle. En billig stang betyr at du kanskje kaster litt kortere, men en billig snelle er utelukkende til irritasjon. Er ellers enig i anbefalingene over, i hvert fall inntil du ser lyset og begynner å fiske med flue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 ta en titt her, dette er den billigeste fiskeutstyr siden jeg har sett. meget gode priser på det meste. http://www.skittfiske.no/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Skulle du slumpe til å bo i Trondheim burde du dra en tur innom ABCfritid. De har flyttesalg. 50% på hele butikken. Mye fint å finne der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainMillennium Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Skulle du slumpe til å bo i Trondheim burde du dra en tur innom ABCfritid. De har flyttesalg. 50% på hele butikken. Mye fint å finne der. Bor desverre alt for langt unna. Jeg ringte til Skittfiske i dag og hørte hva de kunne anbefale. Han jeg prata med sa at han anbefalte meg å gå inn på "Bygg din egen haspelpakke" og velge: Stang: Kinetic Waterspeed 9,6' 3-15 gr Snelle: Shimano Sonora 2500 FB Snøre: Fireline Crystal 270m./0,15mm. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 64439.aspx Det ble til sammen 1346 kr. Hva syns dere om dette utstyret, og er det bra tilbudspris? eller bare normal lavpris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 er nok ei bra pakke det eneste jeg ville valgt anneledes er sena, 0.15 fireline holder 7.9kg syns det blir litt vel "overkill" på ei 3-15 gram stang. 0.10 holder i massehvis,syns jeg da får du noe virkelig stort,er det å kjøre den på bremsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jml Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Ville valgt shimano beastmaster-stang i stedet, men da blir det fort 1000 kr dyrere.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 En rimelig grei pakke, men enig i at snøret er for tykt. 0,12 er passe når du ikke har fiska så mye. 0,10 gir litt lengre kast, men lettere å få floke på. Vær obs på at fireline o.l. snører krever andre knuter enn vanlig nylon. Er det tett skog der du skal fiske bør du gå for ei kortere stang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Har 0,10 Power Pro med en Egor fluorkarbonfortom på 0,28 mm. Fungerer veldig bra, fluorkarbon er utrolig slitesterkt. Til sommeren skal Power Proen byttes ut med Sufix 832 Gore Braid(link) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malt Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Handla meg ei meg ny snelle og stang i fjor då kjøpte eg meg ei tredelt stang og ei snella av vanleg størelse heil ok. Så sjekka eg litt runt og enda opp med ei lita snelle og teleskop stang greit å kunne putte heile stanga og snella i sekken + vekta då. snella er ei Shimano Symetre 500 FJ http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 49459.aspx og stanga er ei http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... 54601.aspx Er veldig fornøgd med pakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainMillennium Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 En rimelig grei pakke, men enig i at snøret er for tykt. 0,12 er passe når du ikke har fiska så mye. 0,10 gir litt lengre kast, men lettere å få floke på. Vær obs på at fireline o.l. snører krever andre knuter enn vanlig nylon.Er det tett skog der du skal fiske bør du gå for ei kortere stang. Hva er fordelen med å ha tynt snøre? Jeg får ofte floke på snøret med "biltema-stengene" og de har vel ganske tykt snøre tror jeg. Hvordan må man knyte? Noen forslag til sluker jeg bør kjøpe? Er vel ørret jeg håper å få mest av, men greit å ha litt forskjellig så jeg kan få andre fisker også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 et tynt snøre vil være lettere å kaste lenger med. + det er ikke så gøy(syns da jeg) å dra inn fin ørret på en kilo eller 2 når snøret er tykt nok til å bare taue den in uten kamp. biltema stenger og snører er et eget heller dårlig kapittel er jeg redd for sluker osv er det mye "magefølelse" ute å går,og årstider,er det lyst el mørkt ute,er det noe spes som klekker ect.. så jeg begynner ganske enkelt med en jeg har trua på og gjerne fått fisk på fra før. et par av mine favoritter til ørret er: panther martin spinner http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... ginal.aspx da er min favoritt i gull med svart kropp,fått mye fin ørret på den. og lilleauren http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FIS ... auren.aspx da gjerne i 7 og 12 gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomant Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Foruten spinnere og sluker/skjeer i forskjellige farger og vekter til ørret anbefaler jeg noen av denne serien: http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sluker/Tasmanian-Cobra.aspx Til treg fisk er den utrolig giftig! Har brukt disse i et par år nå, og drar aldri uten lenger. Fiskes ganske sakte inn og er forholdsvis langtkastende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malt Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Den sluken eg har fått mest på er Myrans Panter http://www.xxl.no/fiske/fiskesluker/myr ... er-1037617 har altid ein 5-6 stk med meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knutis Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Jeg hadde i unge år en spinnerperiode. Så var det mye spesial og etterhvert tasmanian cobra. Til fjellfiske var det ofte lillauren. Nå derimot har jeg skjønt hva som gjelder: Sildesluk! (når jeg ikke fisker med flue da). I skogvann er det svart/grå og blå/sølv dirty harry som brukes mest. I fjellvann atomsilda og jensensilda begge i rødgul og sortrød, samt møresild pynta med litt fjær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaptainMillennium Posted February 22, 2012 Author Share Posted February 22, 2012 Vær obs på at fireline o.l. snører krever andre knuter enn vanlig nylon. Har fått stanga nå, og skal knyte fast snøret på snella. Åssen knuter mener du jeg må bruke på dette snøret (Multifilament-snøre) Er dette for eksempel en bra knute å bruke til å feste snøret på snella? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Berkleyknuten:http://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/111-knuter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 det er lurt å ha ei runde med teip innerst på snella,så sklir snøret ikke rundt på spolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steve Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Den stangpakken som var anbefalt av skittfiske er helt ok til innlandsfiske, og holder også greit om man skulle slenge litt etter sjøørret og småsei, eller prøve smålaksen i en eller annen mindre elv. Mitt råd når det gjelder sluker er å ha få sluker/spinnere som man lærer å bruke. Det er mye viktigere enn å ha mange forskjellige typer. Kjøp noen sluker du har tro på/synes er fine og lær å bruke dem. Eksempel Sølvkroken spesial i sølv/kobber/sort og fluoriserende, tilsvarende farver i en lang sildesluk, feks møresilda. Hvis man velger to vekter enda så er man langt på vei. Og som man ser, det blir fort mange sluker En spinner er greit å ha, mepps har levert gode spinnere i åresvis, en mørk og en lys. Og ett par dupper er viktig, en bomber/fluedupp og en markdupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Min absolutte anbefaling på spinnere er Panther-Martin i svart med gule prikker. Den fungerer over alt etter min erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts