Jump to content

Tanfoglio - forskjellige spørsmål


BenA

Recommended Posts

1: Noen som skyter / har skutt med Gold Match - Cal 45ACP og har erfaringer å dele?

 

2: Noen som kjenner til Tanfoglio generelt og har kommentarer vedr. vedlikehold, slitasje?

 

3: Etter snart 6mnd i pistolklubb skal jeg søke om tillatelse til å kjøpe eget våpen, og vurderer Gold Match Cal.45ACP eller Cal.40, man får også 22LR konvertering til denne? Dette skal være ett våpen tiltenkt felt på sikt, samt ha ett grovkalibret våpen når man går lei av 22LR. Tenker å supplere med en 22LR "konkurranse pistol" også. Innspill?

 

Første innlegget på forumet her, satser på at det er riktig kategori.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare combat utgaven i rustfri og 9mm, den har jeg slitt på siden sommern 06. Kjøpte brukt å den har hakket å gått noen tusen skudd siden da, stort sett ammo befridd fra forsvaret og noe hjemmeladd.

 

Eneste tegnet til slitasje er oppå løpet, der er det noen tverrliggende låseklakker som har blitt slitt "hvasse" i fremkant uten at det påvirker presisjon eller funksjon.

 

Utenom det har jeg stramma de to umbrakoskruene som holder baksiktet en gang.

 

Ellers vet jeg lite og ingenting om de andre utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid combat,match,og har nå en Hc Limited,alle i 9mm.Alle har fungert meget tilfredsstillende.Jeg har eid mange merker 9mm pistoler,så som Smith&Wesson 5906,Brownining Hi power,cz75,Glock 17L

Steyr GB,ogBaretta .Av disse har jeg likt Tanfoglioene best.Det finnes jo andre merker som sikkert er like bra som Tanfoglio

Har også prøvd 22 ombyggingsettet til Tanfoglio.Det jeg hadde var MØKK!!

Klikk og matefeil var mere normalt enn at skuddet gikk av.Styr unna.

Stålet i Tanfoglio pistolene er også veldig hardt og slitesterkt.Combaten min skaut jeg over 20 000 skudd med.Mest hjemmeladda med støpte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har en Gold Match med både 9mm og .45 topp, begge fungerer hittil helt upåklagelig og er utrolig behagelige å skyte med, har ikkje gjort noen forbedringer på dem. skutt ca. 400 skudd i 45.acp og med unntak av noe selvladet som hadde litt for lite futt for fjøra så har ikkje det skjedd noen feil. 9mm toppen går som alt annet eg har prøvd av umodifiserte 9mm, helt uten feil og kommer sikkert til å gjøre lengre enn eg klarer å bruke den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en Tanfoglio Gold Match i 9mm, 45ACP og har også en 22-topp.

 

Kort oppsummert:

 

45'ern fungerer veldig bra med det meste, men min går aller best med hjemmelada 200gr SWC fra Klette. Har foreløpig ikke merka så mye til slitasje og funksjonsmessig er det ingen problemer. Fest baksiktet med loktite.

 

9mm'ern fungerer også veldig bra så lenge du ligger unna Magtech-ammo. De gir funksjoneringsfeil, trolig pga. trangt kammer (ihvertfall på min). Fest baksiktet med loktite.

 

22-toppen er en annen historie. Har slitt mye med både klikk og utkasterproblemer. Det virker som tennstempelet er for kort (har prøvd flere), fjæra er for hard (har byttet den ut flere ganger og trimmet lengden) og utkasteren fungerer ikke optimalt. Etter ca et år med banning, fiksing og eksperimentering fungerer den nå greit nok. Får funksjonsfeil (klikk eller tomhylse på tverke) ca hvert 20ende skudd. I starten var det trøbbel hele tida og sjelden jeg fikk skutt en 5-skudds-serie uten problemer. En annen ting som er viktig med 22-toppen er å bruke så lite olje som mulig. Av en eller annen grunn går den best når alle bevegelige flater er tørre. Grunnen til at den ikke har gått på dynga for lengst er presisjonen. Den er helt fantastisk.

Ammo: Det eneste som funker er Mini-Mag og tilsvarende med mer futt enn standard 22-ammo. Subsonic har også fungert bra (husker ikke hvilket merke i farta), trolig fordi prosjektilet er tyngre.

 

Jeg er alt i alt veldig fornøyd med Tanfo'n, men du bør også vurdere CZ. Billigere, bra presisjon og 22-toppen skal visstnok fungere mye bedre. Har ikke testet dette selv, bare hørt andre snakke om det. Mulig noen andre her inne har erfaringer å dele.

Link to comment
Share on other sites

Hadde med junior på snart 5 til Winge Våpen i dag. Tror det toppa julaften for hans del.

For min del tipper jeg det ender opp med en 9mm gold match til felt etc, og en 22lr match for primær innendørs skyting til vinteren igjen. Flott kvalitets følelse på våpenet, og balansen var glimrende, bedre siktefølelse enn det jeg har hatt med klubbens 22 gsp så langt.

Link to comment
Share on other sites

Om toppen koster det, kan du spare penger ved å kjøpe et nytt våpen til 8100 danske kroner, så det kan neppe stemme.

 

Edit: Ser at Karlslunde Sport har 2 forskjellige priser på samme våpen, men om den høyeste prisen viser seg å være riktig koster komplett våpen uansett ikke mer enn 10800 danske og 10200 hos HH.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen som vil fraråde Deg å kjøpe et ombyggningsett i 22. Flere mener det har dårlig presisjon, er for dyrt, at man heller burde kjøpe en "skikkelig" 22. osv...og ja, en "ren" 22. pistol er sikkert bedre på mange måter, men MIN lille erfaring tilsier at settet fungerer veldig bra med det meste av ammunisjon, det er presist nok til at det er gøy å skyte og Du får en forholdsvis lett 22, noe som min sønn iallfall setter pris på :) Jeg har en Smith 41 også, men trives godt med å skyte 22. i Gold Match`en. Er vel verdt å nevne at jeg stort sett skyter fordi det er gøy :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om toppen koster det, kan du spare penger ved å kjøpe et nytt våpen til 8100 danske kroner, så det kan neppe stemme.

 

Edit: Ser at Karlslunde Sport har 2 forskjellige priser på samme våpen, men om den høyeste prisen viser seg å være riktig koster komplett våpen uansett ikke mer enn 10800 danske og 10200 hos HH.

 

 

Den til 8100kr er gamle modellen med sikte på løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har gold match selv i 9mm og 10mm auto.

Konverteringssettet til 10mm kosta ca 6500 fra Alm (med sikter)

Jeg lader 10mm selv for ca 51 øre pr hylse (starline) og 74 øre pr kule

alså ikke særlig mer enn det koster å lade 9mm..

-Og alt jeg kan si er: hui hvor det går :) -herlig med ytelse tilsvarende 357mag i en automatpistol.

 

Var jeg deg ville jeg gitt 10mm en tanke før .45 og .40 da det er begge kalibrene overlegne

hva gjelder både kraft og kulebane (kan lades hakket kraftigere enn 357mag om du vil).

Dog bør rekylfjæra byttes til 20 eller 22lb da den medfølgende fjæra er for svak og ikke egner seg for annet enn ladninger på .40s&w nivåer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva med polygonal-løpet, og blykuler?

Noen mer erfaring på dette punktet?

 

Les tidligere tråder her inne om dette tema, som er utdebatert flere ganger.

 

Ps; min erfaring er at blykuler går best i Polygonløp. (hva enkelte legger i hva som er Polygonløp, varierer hele tiden)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...