Jump to content

Leica magnus eller Zeiss varipoint


frreni

Recommended Posts

Bytta for et par år siden ut min tikka t3 i 308 med blaser r 93 i 9.3, På tikkaen hadde jeg en kahles 3-12x56 helia c som ble bytta over på blasern, nå tenker jeg og bytte ut kahlesen med en mer egnet kikkert for mitt bruk på 9.3. Nå står jeg mellom Leica Magnus 1-6.3x24 eller Zeiss Varipoint 1.1-4x 24 :mrgreen: , hva tror dere her inne ? noen erfaringer til hjelp :P

Link to comment
Share on other sites

Leica-en har det største okularet jeg noen ganger har sett. Jeg har ennå ikke funnet data hvor diameteren er oppgitt, men det kan være så ille som mer enn 50mm. (er det noen som vet?) Så jeg hadde valgt Varipointen av disse to. Nå er jeg mindre negativ til slike sikter med enorme okularer på rifler, enn jeg er når det gjelder estetiske brekkvåpen. Men det er en trend jeg ikke liker, at produsentene kjemper om å bli best på papiret.De jager etter størst synsfelt og størst øyeavstand, og gjerne samtidig. Noe som går ut over det praktiske, og estetiske. Vekta øker også. Selv om Varipointen har minst synsfelt på papiret av disse to, er det bare en svak skygge av en ring, som sees på 1x. Så det man ikke ser på innsiden ser man på utsiden.

 

Varipointen kan også med sitt 40mm okular da minst monteres 5mm lavere. Nå er ikke jeg den mest fanatiske på å få montert sikter lavt, men dette er viktig for noen.

 

Siden du allerede vurderer de dyreste siktene, hvorfor er ikke Swarovski Z6 med i sammenlikningen?

 

 

Her er noen bilder jeg samlet til en tidligere tråd, slik at du kan sammenlikne okularstørrelsen.

 

5829.jpg

Riflescope_Victory_Diavari_2.5-10x42.jpg

Z6_1_7_10x42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var inne på Winge våpen på fredag for å se leica`n, men de hadde ikke fått den inn enda. Jeg er klar over at okular huset er stort, og det er selvfølgelig ikke no pluss.Var derfor jeg ville se den, får ikke no godt inntrykk av bare bilder.

 

Det skal legges til at jeg får en veldig god pris på leica`n, hadde det ikke vært for det hadde det nok blitt varipointen. Zeiss`n koster koster veil 13 999 og leica 16999.For det er litt viktig at det ser ålright ut på toppen av børsa, sånn er det bare. Z6 er ikke tatt med i vurderingen ,grunnen til det er ( dette er sikkert flisespikkeri) men har hørt at zeiss har klarere og bedre optikk, og blir sett på av svært mange som best. Og som jeg sa tidliger ,leica får jeg god pris på samtidig som leica har suveren optikk i stort sett alt av sine produkter (Untatt panasonic leica som er produseret i asia).

 

Suverent med svar :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om Leicaen kan være noe "kilen" på det med plassering av siktet i ringene og. Da okularet er så enormt som det er, kommer det jo mye nærmere justeringstårnene, og det er også lite plass mellom dem og objektivet sammenligne med Zeissen og Swarovskien. Er låsekassa lang, kan det jo bli kronglete, om man ikke har skinne. Er ikke mye justeringsmuligheter fremover eller bakover her, om ringene må sitte et stykke unna hverandre?

 

Har hørt mye om den "sagnomsuste" Magnus'en, men et kjapp blikk, og vips, Zeissen for meg, fortsatt. Enomt okular og enormt stygg, rett og slett, synes jeg. Mulig bildene lyver litt, men det ser nå rimelig voldsomt ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er nye kikkerten ankommet, ja den er stor og uvant å se på, men synes ikke det ble så hakke gæli.

Legger ut bilder av leicaen påmontert, og bilde nr 2 er den gamle kahles helia C 3-12x56 til sammenligning.

Målte 4,6 cm med skyvelæret rundt okkularhuset for de som lurer på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...