Jump to content

Sylfersk småviltjeger-spire som trenger info!


Daniel84

Recommended Posts

Hei og hå!

 

Jeg er såpass fersk at jeg ikke enda har startet på kurs, men som informasjons-junkien jeg er, så prøver jeg her... :)

 

- Disse kursene som holdes i regi XXL; Bra/dårlig?

- Jeg holder til i oslo-området, hvor langt må jeg reise for å få jakta rype/hare?

- Hvor stor er forskjellen på å jakte smått med og uten hund? Er det i det hele tatt noe vits i å jakte hare uten f.eks?

- Hvordan fungerer det her med dagskort/helgekort? Kjøpe kort, så reise ut i området det gjelder for og jakta kvota?

 

Hvis noen forøvrig sitter på div linker osv som kan være til hjelp, sier jeg tusen takk! :)

 

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Mornings Daniel..!

Rota deg inn her allerede? :shock:

 

Kursene til XXL har jeg ikke så mye greie på.

Vil tro de er helt kurante. Hør hva strykprosenten deres er. Som regel er den minimal, om ikke 0.

 

Du trenger vel ikke reise så langt for å jakte hare / rype. Vil tippe du finner terreng for rype en time unna Oslo, men jakter ikke dette selv. Hare har jeg heller ikke jaktet, men dette er garantert nærmere.

 

Jakt uten hund er utrolig spennende og veldig utfordrende.

Med hund er også fantastisk hvis samspillet jeger og hund er på plass. Helt rått.

Harejakt uten hund er fullt mulig. Vet ikke hvor effektivt det er. Har støkket hare to ganger, og en kompis skøyt hare på støkk i høst.

Dette er to forskjellige måter å jakte på og kan ikke sammenliknes. Det ligger et par timer trening bak en god jakthund. ;-)

Selv har jeg for øvrig hunder for fugl, rådyr og hare. Sitnevnte vil vel helst jage rå, men det er helt greit.

 

Helg-, døgn- og sesongkort får du kjøpt på inatur. Mange private legger også ut tilbud der.

Ellers er det å bruke kontakter, eller ta kontakt med grunneierlag. ;-)

 

 

Me hørast!

Link to comment
Share on other sites

Inatur er alt nevt som et sted å finne jaktkort etc

Norges Jeger og Fiskeforbund (NJFF) har informative nettsider og mange lokallag som er et naturlig sted å starte når man søker info.

 

Og hvorfor vente til høsten med å starte jakta? Start nå med kråke og revejakt, dette er forøvrig en jakt som krever mer enn jakt på rype og hare...

Link to comment
Share on other sites

Han har vel ikke kurset enda, derfor kan han ikke jakte.

 

Jadda jeg klarer å lese det, men det jegerprøvekurset er da unnagjort på et blunk.. ikke noe doktoravhandling akkurat. Så kan han jakte, og da er rev og kråke spennende viltarter å jakte på. Og gir en helt annen utfordring enn å skyte halvtamme ryper

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips hvis jeg hadde bodd i Oslo og hadde rykende fersk jegerprøve i lomma (XXL er sikker greit nok, så lenge de er godkjent)

 

Med Oslo som utgangspunkt er det kort vei til fine skogsfuglområder for en kurant penge. Dette finner du som nevnt på bla inatur.no. Å satse på harejakt uten hund i området Oslo, tror jeg gir veldig magert resultat. Harejegere bruker hund og skyter lite hare. Det høres nok rart ut men det er sant. Mange steder er det så lite hare at harejegerne sparer på dem. Losen er 99% av moroa. For harejegere med hund er det tabu å skyte hare utenom los. De fleste harer her i landet skytes av støkk/fuglejegere. I noen områder feks i Nord-Norge er det noen år latterlig gode harebestander og en kan skyte flere harer på ei helg enn en harejeger på Østlandet gjør på 20 år. Moro at du ser på hare som et attraktivt jaktobjekt.

 

Hvis du har kompiser med rådyr eller harebikkjer ville jeg mast på dem om å få være med. Det er lærerikt og spennende.

 

Men hvis jeg skal tenke 20 år tilbake var nok det å gå aleine i skogen i med hagle, eller legge seg til med salongrifle og vente på kråkefugl nesten like spennende. Jakt på kråkefugl er nyttig, gir god trening og er lett tilgjengelig

 

Håper du blir bitt av basillen og jakter så mye du kan. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ser her ja, nå kom det mye fornuftige tips, takk for det!

 

Nå viser det seg at jeg allerede skal være med på høstjakta med en kompis, så her er det bare å få ut fingern ;)

Regner nok med at jeg melder meg inn i NJFF temmelig fort.

 

Jeg drev en stund med oppdrett av kanin for slakt , så for meg så blir nok harejakta vel så mye fordi jeg er veldig glad i kjøttet som noe annet.

Angående jakt på due og kråke, er det bare å høre med en eller annen lokal bonde om det er greit å tusle rundt på jordet hans og se etter due og kråke?

Revejakt kunne også vært veldig morro :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Det å jakte uten hund på hare og skogsfugl krever særdeles mye av jegeren. Å jakte med hund er enklere så lenge hunden er godt trent. I disse dager er det veldig dårlig med skogsfugl så å jakte uten hund er etter min erfaring som "å jakte etter nåla i høystakken".

Nå som du ikke har jaktet så mye før ville jeg ha prøvd meg på kråkejakt, da du får mye gratis trening iform av skyting. Åte jakt på rev er også en veldig spennede jaktform som krever litt av jegeren, veldig artig når du lyktes. Både kråke og rev er predatorer så du bidrar også med å holde bestanden nede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...