Jump to content

Nedre kuldegrense for harahunder


uggur

Recommended Posts

Har hørt om bikkjer med forfrysninger av baller og patter så litt forsiktig bør man være. Skiløpere har vel en grense på -15 for å gå skiløp bikkjer tåler nok litt mer. For meg så stopper det når jeg selv ikke synes det er greit å sitte ute over lengre tid. -10-12 er min grense for dreveren.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en dunker som fikk lungekollaps i sommer(ikke kaldt da,nei),hjertet var kraftig forstørret.

Dyrlegen mente det kunne komme av mye kaldluft under los.

Utfallet var dessverre avliving,røntgen viste at lungevolumet var omtrent null.

Skal være mer forsiktig med nybikkja(beagle).

Link to comment
Share on other sites

Før jul i 2010 jakta vi en del i temperaturer ned mot 20-25 minus. Hardt for både bikkjer og jegere, men det gikk. Brukte vest på bikkja for å beskytte understellet, og begrensa oss til 1 slipp pr hund pr dag (vi har flere å bytte på).

 

Hundene vi brukte lever nå enda og ingen av dem ser ut til å ha lidd noen skade av det. Alternativet i fjor var jo stort sett å droppe all jakt fra november til jul, og i mine øyne er ikke det noe alternativ. Verken for meg eller hundene...

Link to comment
Share on other sites

-15 går helt fint, men er ubehaglig å postere for jegern da....

Har hatt fine loser i -20 også, men vil ikke si jeg anbefaler mange av de.

For meg er -15 en fornuftig grense på østlandet. I høyfjellet eller østerdalen med enda tørrere luft kan man nok strekke det litt lengre. -10 et sted kan være vel så problematisk som -16-17 et annet sted i landet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

dette er vel som med alle hunder, er de vandt med litt kulde så går det greit. Har den bodd inne hele livet, så er det kanskje ikke like moro når det blir for mange blå. Min hund er laget for kulde og foreldrene har holdt ut -40 grader på trekk turer. Lot bikkja sove ute fra hun var liten, så nå er det ikke noe problem. Men dette hadde ikke vært noe alternativ om ikke det ble lagt opp til at dette skulle være en ute hund.

Men dette er bare en tanke fra min side, jeg er ingen ekspert på alle de forskjellige rasene, ville bare lufte mine egne erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...