Jump to content

Stor kniv av fjærstål


Jonass

Recommended Posts

Skal gå i gang med og lage meg en kniv av fjærstål, blir så jeg bruker en blad fjær som er rett. Dette prosjektet blir mest for og lære meg bedre og slipe.

 

Det skal bli en type, ka-bar/ samekniv, altså endre vel opp på ca 8" bladlengde.

 

Så har er planen og rett og slepp slipe til et blad av stålet.

Hvor bra egg holdbarhet kan jeg forvente meg av en kniv laget slik?

Kommer til og være veldig forsiktig med og la den går varm, altså ikke over 200 grader celsius.

Eller må denne herdes?

Link to comment
Share on other sites

Fjær"stålet" er vel laget av en Manganlegering?

 

Min erfaring med store kniver laget av dette:

Har selv en machete laget av Mangan (fjærstål), tåler MYE.

Har brukt denne macheten en del i noen år og har aldri måtte slipe den (er skarp som SATAN!!!), så eggen vil holde seg lenge.

Om du skal borre i dette, må du nok ha et diamantborr, da vanlige saker ikke biter på det materialet.

Link to comment
Share on other sites

Om du tar en ferdig herda fjær blir nok den litt myk for å holde eggen brukbart. Fjærer er aldri herda til maks hardhet da de også trenger mye seighet for ikke å knekke for lett.

Det beste er å får den mykglødd (fjerne herdinga) så den blir lett å bearbeide, og herde den når den er grovforma.

Om den er herda og du ikke vil herde på nytt må du holde den under 200 C. Dette går greit så lenge du bruker skarpe slipebånd.

 

Hva slags tykkelse er det på emnet, og hva har du å slipe med?

 

Fjærer er som regel silisium-legert eller krom-legert stål. Begge typene vil fungere bra til en stor hugger.

Herdetemperatur på disse er som regel ca 840 C holdtid på temperatur 10 min. Bråkjøles i olje på 50-70 C. Etterpå må de anløpes på 200-250 C 2 ganger av 1-2 timer med kjøling ned til romtemperatur imellom.

Link to comment
Share on other sites

tykkelse på emnet regner jeg med er ca 6mm.

Har alt av slipe utstyr tilgjengelig, Bånndsliper, slipe steiner, vinkel sliper ja name it.

 

Men har også tilgang på fres så om den ender opp maskinert det vet jeg ikke enda.

Blir en stund til prosjektet blir startet, men skal følge dine råd metallurgen.

 

Får prøve med en bit av stålet og slipe opp en egg og teste litt hvordan det oppfører seg. Så får jeg ta herding derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...