Jump to content

Kikkert med lav forstørrelse


strafix

Recommended Posts

Jeg skal ha en kikkert på kombien min. Montasjen blir en hurtigmontasje fra MAK KILIC / Antonio Zoli (to navn på ett produkt).

 

Så per dags dato vurderer jeg å bestille et av følgende kikkertsikter:

 

Leupold VX-II 1-4x20mm

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... -1-4x20mm/

 

Pris: $299

 

Leupold VX-I-4x20mm (haglemodell)

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... zleloader/

 

Pris: $199

 

De eneste forskjellene jeg kan finne er linsecoatingen, retikkel, medfølgende beskyttelsestrekk på VX-II og at haglemodellen har parallaxejustering forhåndsatt til 75 yards. Det er ikke nevnt noe med parallaxe på VX-II.

 

Alt annet er likt.

 

Er det noen som har erfaring med en av disse modellene ? Hvordan er heavy duplex-retikkelet å benytte på toppjakt?

 

Det er rådyrjakt og toppjakt som blir bruksområdet. Etter å ha testet 4x forstørrelse på min nåværende riflekikkert så har jeg funnet ut at skal gå greit på min reelle skyteavstand. Men mye kommer an på retikkelet.

 

Leupolden er den som har størst synsfelt i sin rimligere klasse. Fant forresten ut at den reelle forstørrelsen ofte ikke er den som er oppgitt i modellnavnet. For kikkertene ovenfor er den faktisk 1,6x og 4,2.

 

Håper på tilbakemeldinger og tips om andre kikkerter (Z6 o.l. er ikke aktuell pga. pris.)

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Meopta sin 1-4x22 K-dot.

Bruker selv slike både på kombi og dobbeltrifle. Veldig raske å skyte med når du skrur på lyset.

Jeg personlig liker den gamle Artemisen fremfor Meostar modellen, pga at på den gamle er dotten litt grøvere, derav lettere å finne ved raske skudd.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Meopta sin 1-4x22 K-dot.

Bruker selv slike både på kombi og dobbeltrifle. Veldig raske å skyte med når du skrur på lyset.

Jeg personlig liker den gamle Artemisen fremfor Meostar modellen, pga at på den gamle er dotten litt grøvere, derav lettere å finne ved raske skudd.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne kikkerten.

 

Denne kikkerten har jeg også, og bruker den til IPSC skyting. Meget rask og god kikkert som kan anbefales. Men den koster vel over det doble av hva leupold'ene som trådstarter linker til koster.

 

Jeg har hatt Leupold 1-4x20 selv, og til den prisen er det en meget god kikkert. Tror ikke du blir misfornøyd med den heller.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Meopta sin 1-4x22 K-dot.

Bruker selv slike både på kombi og dobbeltrifle. Veldig raske å skyte med når du skrur på lyset.

Jeg personlig liker den gamle Artemisen fremfor Meostar modellen, pga at på den gamle er dotten litt grøvere, derav lettere å finne ved raske skudd.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne kikkerten.

 

Denne kikkerten har jeg også, og bruker den til IPSC skyting. Meget rask og god kikkert som kan anbefales. Men den koster vel over det doble av hva leupold'ene som trådstarter linker til koster.

 

Jeg har hatt Leupold 1-4x20 selv, og til den prisen er det en meget god kikkert. Tror ikke du blir misfornøyd med den heller.

 

Hvilket retikkel hadde du på din ? Var det VX II eller I du hadde ?

 

Jeg lurer på om heavy duplex retikkelet er tynt nok for å prikke fugl på 100+ meter. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har en Leupold European-30 1,25-4x20 med tysk 4 sjøl. Litt skeptisk til toppjakt i og med at avstandene kan bli ganske store. På skytebanen synes jeg korset blir litt grovt. I tillegg synes jeg at jeg kunne trengt mer forstørrelse på avstander over 100 meter. Orrfuglen blir ikke digre betan på lange avstander. Er nesten så jeg har lyst å sette på en kikkert med 1,5-6x42 (eller lignende) og tynt retikkel/trådkors i stedet, men det blir litt "klumpete" på kombien... Men nå har jeg knapt fått prøvd kikkerten på jakt, så det gjenstår å se hvordan det fungerer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...