Jump to content

kano - tips/erfaringar?


VestlandsJeger

Recommended Posts

Eg vurderer å skaffe meg ein kano.

 

Har og vore inne på tanken å satse på kajakk, men ser for meg at kanoen er enklare med tanke på jakt, fiske og ikkje minst å ha med seg bikkje.

 

Satse på Ally (samanleggbar) eller "vanlig"? Kva er mest robust?

 

Kva eigenskapar bør eg legge vekt på når det gjelder dei nemnde bruksområda (jakt og fiske, samt vanleg turbruk)?

 

Nokon som har tips til merke og modellar?

Link to comment
Share on other sites

Har en ally 16,5 dr som jeg kjøpte i fjor, men har ikke brukt den enda, (skada foten i sommer)

Det jeg vurderte var at denne er lett å få med seg siden den er sammenleggbar og bare halve vekta av en i plast.

Allyen er en del dyrere enn f.eks hasle sin som jeg har padla en del før, men skal være mer stabil og ha god plass til utstyr.

Jeg har bruk for båt i arbeid noen ganger da jeg driver med linjerydding, og derfor falt valget på ally.

Link to comment
Share on other sites

Den store fordelen til ally er at den er lett å bære langt og at den kan tas med på buss og tog, samt pakkes bort i et kott når du ikke bruker den. Hvis ingen av disse tinga er viktige for deg vil jeg anbefale noe annet.

En slik kanskje: http://www.aktivfritid.no/product_info.php?products_id=1224&osCsid=044065326821a35745670b1ce1d29dee

 

Eller litt lettere og litt dyrere: http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_25_45&products_id=72

Med litt trening kan du greit bære denne et lite stykke.

 

Ulempen med ally er dårlig slitestyrke sammenlignet med f.eks. royalex. Min ally ser ut som et lappeteppe! Grei å reparere ja, men det beste er jo at kanoen ikke går i stykker...

Link to comment
Share on other sites

Ally tåler en god del. Men du må jo selvsagt ta hensyn. Fordelen med ally er jo at den kan enkelt bæres med oppslått og ikke minst i deler veldig enkelt.

Har en 16.5 DR som jeg har brukt på endel turer. Kjekk sak som gjør nytten sin. Brukte den i sensommer til å padle hele kvennavassdraget på Hardangervidda.

 

Etter en slik tur må du regne med noen slitemerker her og der, men ikke noe som er alvorlig og som ikke litt reparasjonsteip fikser.

Skal du ha en enkel kano ved feks hytta og ikke har behov for å flytte for mye på den: Kjøp hardplast. Da slipper du å tenke på å behandle det særlig pent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd diverse kanoer og (kajakker) er lykkelig eier av en Ally 16,5. Jeg vil helt klart anbefale den, selv om det sikkert finnes mange andre fine kanoer.

Jeg skjønner skepsisen til at aluminiumsrør og duk skal være så solid, men det er faktisk sant.

Pluss:

x Hvis det er snakk om bæring av kanoen, ev dra den over stokk og stein, er Allyen pga vekta et lurt valg. Skal en bære langt nok kan en i tillegg pakke den ned i sekken

x Om det mot formodning går noe galt kan det meste repareres med enkle hjelpemidler underveis på langtur. Rift i duken kan limes eller faktisk som midlertidig løsning bare tapes med gaffa. Rørene kan bankes på plass. En kompis opplevde velt i stryk. Allyen krølla seg rundt en stein pga strømmen. Så var det bare å demontere, banke og bøye på plass og den blei nesten som ny.

x Flyteevnen/ bæreevnen og balansen er super. Bikkjer som flytter litt på seg ombord er null problem

x Padlefølelsen er stabil og silkemyk

x Ally er god i småstryk. Den subber fint over litt stein og duken tåler utrolig mye

x Setene er gode

x Du vil neppe angre

 

Minus

x Ikke av de raskeste kanoene pga form/fasong

x En merker nok vinden bedre i en kano enn en tung lang og rank flattvannskano

x Må være litt forsiktig ved transport av kanoen på biltak

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme tankeboks som deg for et par uker siden, og diskuterte dette med flere på fjellforum http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=28158

 

Jeg kom fram til at behovet for en sammenleggbar og kompakt kano ikke overvant kravet til gode padleegenskaper (samboern har padla mye gjennom friluftslivsstudiet i Bø og har sine krav), og kom fram til at vi fikk mer kano for pengene ved å kjøpe en "vanlig" kano i Royalex. I helga fikk jeg levert min Mad River Duck Hunter 16 fot, som skal benyttes til ettermiddasturer med bikkja, andejakt, fiske, fototurer og mye mer på vann og elv. De fleste vanna mine ligger slik til at jeg kan benytte bil eller kanotralle, og Duck Huntern veier kun 8 kg mer enn Ally slik at den også kan bæres.

 

http://www.madrivercanoe.com/product/index/products/sporting/angler_duck_hunter/duck_hunter/

 

Aktiv Fritid som jeg handlet fra har forøvrig -30 % vinterrabatt på alle kanomodeller unntatt Ally nå. Dersom du skal falle for Ally har jaktfall beste prisen med 11900,- for 16,5 DR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...