Jump to content

Hva skjedde med hylsene mine?


mondy

Recommended Posts

Hittil har jeg ladet med med MRP, Federal og Sierra i mine 300wm Normahylser. Dette har fungert bra, med siste batch med rullings har jeg testet N160 krutt, CCI hetter og Scenar. Mulig det var dumt å endre alt innhold i hylsene på samme tid, men alle komponentene er jo standard hyllevare. Jeg ladet ganske nøyaktig midt i mellom max og min ift Lapuas ladedata. For det første, noen av hylsene kom ut av kammeret seendes slik ut:

 

normal_Photo_12_24_17_28_01_12.jpg

normal_Photo_12_24_30_28_01_12.jpg

normal_Photo_12_25_07_28_01_12.jpg

 

Den til høyre er "normal", men de to til venstre er svært sotete og har i tillegg fått misfarging et sted rett under skuldra og på beltet. Hva har skjedd?

 

For det andre; Jeg trodde først det var noe galt med avtrekket eller sluttstykket, da jeg følte at det gikk "en tid" fra jeg klikket til det smalt. "En tid" menes her noen mikrosekunder, men nok til at jeg følte det var merkbart. Jeg mener jeg kunne høre klikket fra tennstempelet, og det bør man jo ikke kunne, da smellet burde overdøvet dette. Da jeg kom hjem sjekket jeg avtrekk og sluttstykke, og klikket mange ganger med en klikkpatron uten å finne noe galt.

Deretter kom jeg på at jeg hadde gått fra Federal magnum til CCI LR hetter, kan det være at LR hettene er for slappe for 300winmag og ca -3 grader?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ladedata for magnumpatroner oppgitt med magnumhetter? Såfall ligger du betraktelig lavere på trykkskalaen enn du har regnet selv. Kominerer du det med enten romme hylser, romt kammer, lang patronlengde etc er det fort veldig lavt trykk... Skal også mindre til for å få soting bakover på ei hyse med magnumbelte, da den har dårligere kontakt med kammerveggene enn ei vanlig hylse.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som lavt trykk ja.

vanskelig å forstå seg på noen ganger. jeg bruker winchester hylser til min 300 win mag og 73,5 grs n-15 bak ei 190 grs sierra kule og large rifle hetter.

skulle prøve noen norma hylser helt nye og magnum hetter, samlingene åpnet seg, 30 m/s spredning på 5 skudd!

så gikk jeg rett tilbake til den gamle oppskriften, med winchester hylser og large rifle hetter og 73,5 grs ladning. svaret:

890 m/s, ekstrem spredning på 5 skudd 8 m/s, gjennomsnitt spredning 4 m/s og samling på under 10 mm

ikke alltid like greit å bli klok på alt :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt federal 210 large rifle, og disse har gitt meg 1 klikk på 1250 patroner. hvorav 600 er 300 winchester magnum ladd med rundt 73 - 76 grains mrp.

den eneste klikken jeg hadde var i .30-06 da ladd med 53 grs krutt.

etterbrennere har jeg heller aldri opplevd.

og endel av .300 patronene ble skutt etter at ammo boks og skytter hadde ligget på marka i 15 minus grader og skutt en god stund. fremdeles uten etterbrennere eller klikk.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt og ladet mye 300 wm, både med og uten magnumhetter. Merker ingen forskjell og har heller aldri hatt etterbrennere.

 

For meg ser det ut til at du har for slappe ladninger. Enten det, eller så er det ikke tilstrekkelig hold på kula. Bruker selv remingtons magnumhetter for øyeblikket, men har brukt både cci,federal og winchester sine uten å merke noen forskjell i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...