Jump to content

Polere støypetang "Lee-menting"


Ørjan

Recommended Posts

Har sett på forum i statene at en del bruker å polere kulehullene i lee støypetenger for at dem lettere skal slippe kulene. Skal vistnok fungere bedre enn å sote, så litt nysjerrig på å prøve :) Problemet er at dem i statene bruker et husholdnings rengjøringsmiddel (mener det er pulverform) som poleringsmiddel, og jeg tror ikke det finnes i Norge. Så jeg lurer på om noen har prøvd dette med det som er tilgjengelig i Norge, eller har tips om hva som kan være tilsvarende?

 

Måten dem polerer på er ca slik.

Støype noen kuler, og merke hvilket kulehull i tanga dem kom fra

Borre hull i den enden av kula som peker mot fyllehullet, og skru en skru i hullet

Påføre poleringsmiddel i kulehullet/på kula, sette skruen med kula i batteridrill, og rotere kula i kulehullet mens man forsiktig lukker tanga.

 

Ligger diverse videoer på youtube under tittler som "lee-menting" "polish lee mold" osv.

Link til artikkelen på castboolit forumet

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?t=654

Link to comment
Share on other sites

Om du vipper saksa til side og legger ei mutter over hullet i støpetanga , fyller hullet med bly helt til randa av muttern, så slipper du å drive å bore hull i kula. da får du ei kule med mutter som kan brukes til polering. Gloria messingpuss i pulverform kan muligens brukes som poleringsmiddel. Har ikke prøvd polering abv tenger enda, men det står vel på trappene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg soter tengene mine , har ikke noe problemer med fastsetting når varmen er riktig , bruker hammer skaft å kakke på tanga.

 

Har også et ganske solid antall bryner i alle fasonger, men ingen som kommer til over hele støpehullet med smøreriller , ville ikke hjulpet å polere hvis en ikke kommer til overalt , roterende er nok løsningen . likte den med mutteren..

Link to comment
Share on other sites

Ein treng ikkje polere heile holet, som regel så heng kulene pga. grader på drivbanda i tanga. Det er desse eg meiner ein kan gå over med eit bryne, å kome til i heile holet vil vere umogleg. Soting er noko eg unngår sidan det berre er ei mellombelsløysing, og det bidreg faktisk til større variasjon på kulene, alt etter tjukkleik på sotlaget. Men no har eg ikkje så mange Lee-tenger, men dei eg har fungerar veldig greitt utan nokon form for lurium.

Link to comment
Share on other sites

Bruker helst ikke noe i tengene mine, men har en tang Lee 300gr .45 kuler som ikke ville slippe kulene uansett vold. Den var og litt underdimensjonert. Støpte noen kuler og satte i en skrue og med hjelp av boremaskin og Autosol fikk jeg både polert og åpnet tanga litt. Men noen eksakt vitenskap er ikke dette, skal noe til at man klarer å få 6 like hull i en tang.

Og ikke kjør for lenge, 30 sek kan være nok. Polerte også etterpå med dremel og filtskive påsmurt Autosol, skal det bare poleres fungerer dette bra. Kulene slipper nå tanga som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...