Jump to content

Snart feltsesong - på tide å ruste opp uten å gå i fella?


Forumkongen

Recommended Posts

Ofte leser man her at folk, og spesielt nybegynnere, har kastet bort både penger og kjøpetillatelse på regulært skrot; gjerne brukt! Så dukker det opp spørsmål om ditt og datt, får man tak i nye sikter, hvem har fjærer etc etc - alt i et håpløst forsøk på å forsvare sin investering og rettferdiggjøre sin feilvurdering.

Det aller tristeste er at mange skyttere man skulle kunne anta vet bedre gir dårlige råd til sine ferske venner. De argumentene vi hører mest fra de som har kjøpt skrot er som regel av typen "jamen, det var jo billig", "jeg er ikke så god at jeg trenger ordentlig utstyr", "jeg ville holde meg innen et budsjett på x kroner", "jeg skulle absolutt ha noe brukt som andre har forkastet" og annet sludder.

 

Vel, hvis det er veldig viktig å velge noe billig, så finnes det muligheter hvis man er villig til å kjøpe brukt. For ordens skyld vil jeg presisere at det absolutt ikke er noe jeg anbefaler. Tenkte likevel jeg skulle vise at man innimellom kan finne gode pistoler til en rimelig pris i bruktmarkedet og spesielt nå som det er utenfor høysesong. Hvis alternativet er å kjøpe ny søppel, kan det noen ganger være forsvarlig og heller velge kvalitetsprodukter som er brukt. Her er noen billige kandidater jeg fant på http://www.finn.no akkurat nå:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32099165

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32703194

Link to comment
Share on other sites

Militærfelt er nok den klassen som skiller mest på utstyret, der man får i gjenn mest skyteegenskaper om man velger kvalitet. Mange pistoler har god nok egenpresisjon til å fylle hvilken som helst løype,men krever en operatør av høy klasse. Og en operatør av høy klasse velger ofte kvalitet...

I finfelt kan man skyte bra med noe billigere, da rekyl nesten er fraværende mens i militærfelt vil man bruke mye av skytetiden til å få våpenet tilbake på skiva om man bruker tjenestevåpen type pistol. Men bevares, mange ser på det som en utfordring å skyte bra med slike våpen og koser seg med det. Bruker selv Glock også på enkelte feltstevner for morro skyld. Men når poengene er viktig, brukes annet utstyr. Svært fornøyd med mitt valg av pistol, dyrt ja,men verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Ved å velge Glock får du en meget god og driftssikker pistol, men glem ikke at den primært er utviklet for andre formål enn konkurranseskyting, så ikke regn med noen gratispoeng!

 

Er du sikker på at du trenger Gen4 gimmick'en? Dette er ikke en videreutvikling av Gen3 slik mange later til å tro, men en "markedstilpasning" for det største markedet, USA. Det er altså ikke slik at Gen3 er "utgått", den produseres parallellt og fortsatt i et større antall enn Gen4. Det utviklet seg til et krav blant store "law enforcement" avdelinger at det skulle være utskiftbar backstrap i forskjellig størrelse for å ta hensyn til både små og store hender og Glock fulgte opp slik som S&W M&P, Springfield xD, HK P30 m.m.fl. for ikke å miste kunder.

 

Legger du til en drøy tusing, får du denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21667449

 

Det er en meget godt anvendt tusing; da får du bl. lettere matchavtrekk og lenger løp / siktelinje. Rammen er lik mod 17, så .22 konverteringssett (ikke et Glock-produkt) og magasiner passer.

Et godt råd: glem .22-settet og legg pengene i en egen .22 pistol i stedet, for .22 settet blir du helt sikkert misfornøyd med i likhet med de fleste andre som har kjøpt et.

 

I prisklassen du jakter, kanskje denne er et alternativ?:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32689212

Link to comment
Share on other sites

Multiple backstraps, aggressivere grepsyte for bedre grep om våpnet, annen rekylfjærpakke for bedre rekylopptak i våpnet, mulighet for at snu magutløseren er i min mening en videreutvikling av våpnet.

Om det er en forbedring eller ikke, må vel vare opp til brukeren, vi har alle ulike preferenser men en videreutvikling er det vel ikke noe tvil om att det er.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale USP da du ikke klarer å ta knekken på dem. Har selv en USP som har gått over 100.000 skudd og virker fremdeles som den skal :-)

Nå får jeg sikkert en flamewar på gang her, men vil mye heller legge 2-3 lapper ekstra og få en USP 9mm, gjenget for lyddemper og med lyddemper enn å kjøpe en Glock eller noe sånt.

 

Begge er gode våpen, men med mindre du ønsker et våpen som kan mer enn å brukes når fienden kommer nedi luka på stridsvognen, så kjøper du en USP.

 

Om du ønsker ekstra stæsj på våpenet, så kjøper du en H&K P30. Fikk prøve en av politiet sine, ganske bra våpen.

 

Det eneste "minuset" med disse våpnene, er at de er typiske tjenestevåpen... Man må ha litt peiling på hvordan man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...