Jump to content

Skaffe seg CZ 455 Varmint


Jml

Recommended Posts

Har planer om å gå til anskaffelse av en CZ 455 varmint, men hvor får man tak i denne billigst? har sett litt rundt på de mest kjente plassene, og så langt er billigste pris på ei sånn 3990,-

 

noen som vet av noen plasser der dem går enda billigere?

Link to comment
Share on other sites

Betalte 6300,- eller under det for min med Bsa sweet 22. eaw? montasje, a-tec cmm4 lyddemper, kappet løp til ønsket lengde, gjengen for lyddemper. Klappet og klart. Men tok litt arbeid. Bare send ut prisforespørsler og bruk de med at en har tilbydd xxxx kr med det og det utstyret, kan du matche? så får du en fin pris til slutt. Forhandlerne jeg var i kontakt med var meget hyggelige og hadde bra tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg her en slik i 22LR..å kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd.

Jeg ga 4200.-,men så fikk jeg den i Desember 2010.

Kappet pipa 6 cm å ga 500.- for jobben.

En Sonic 45 pryder pipa,å gjør jobben den skal.

Kikkerten er en bitteliten sak fra HK..6-24x60. Ikke rare greiene egenli,men den funker som snus.

Alt i alt kostet dette leketøyet meg kr.6700.- :)

Link to comment
Share on other sites

Oooofffh.. Er så mange forhandlere som ikke vet hva som finnes av løp og kalibervalg! Noen kan levere alt, mens andre vet ikke at det finnes varmintløp til 17hmr osv osv.. Vanskelig å få oversikten! Tror jeg gjør det enkelt: 455varmint i 17hmr ifra dem som har best pris her i norge, kikkert montarsje avtrekker og tofot fra ebay! Så får jeg heller finne 22lr løp med demper ved en senere anledning..

Link to comment
Share on other sites

CZ 455 finnes som komplette våpen i alle 3 kalibrene.

Varmintpipe i kal.17Hmr er ikke å oppdrive i Norge pr.dd som våpendel.

Hvordan det er med kal 22 Mag eller 22 Lr har jeg ikke brydd meg om å finne ut av enda.

Så du skal bare være fornøyd om du finner 2 Varminløp når du handler :)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Finner pakker med løp ikaliberene men uten varmintløp. Er det mye forskjell på presisjonen mon tro?

I .22LR kan jeg ikke drømme om at du får noe bedret presisjon med et varmintløp, med mindre det har en ren praktisk positiv virkning i form av et mer stødig og mindre vinglete våpen løpet gir deg :P

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd å montere et vanlig løp i en Varmint-stokk? jeg tenker: varmintløp i 17hmr og vanlig løp med demper i 22lr..

 

Edit: snakket med våpenselger om dette, og det skal gå bra så lenge man ikke bryter og bender på løpet siden klaringen mellom løp og stokk blir stor nokk til at det blir belastning på låsekassen og innfestningen til denne. Men til trening og gårdsplass-skyting så skal det gå helt greit! Fint å vite! :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jupp! Da er jeg klar for mitt første innlegg her på kammeret :winke1: Jeg har siden jeg tok jegerprøven lest meg opp på alt mulig rart og er imponert over kvalitet og kunnskap om alt rundt jakt her inne - sykt bra!!

 

Jeg slenger meg på/låner denne tråden, da jeg er på randen å skaffe meg en CZ 455 Varmint eller American i 17HMR, men klarer ikke å bestemme meg. Det jeg lurer på er; har det i det helentatt noen praktisk betydning å skaffe den tyngre Varminten med fetere løp, eller vil American være like presis og behagelig som alternativet?? Prisen hos XXL havner på ca 4400,- for begge klargjort for demper (Varmint [billigere] må jo freses, mens American er ferdigfrest).

 

Vil de 400 grammene differanse på riflene ha noe å si på stabilitet o.l., eller er det like greit å skaffe de tynnere American-løpene (.17 og .22), og spare litt på vekta, eller er faktisk Varmint-løp mere stabil/presis enn alternativet jeg nevner? Har noen her inne hands-on erfaring, eller andre innspill å komme med? Er det forskjell i lyd på disse to, mindre friksjon i Varmint osv. Pros & cons...

 

Gleder meg som en unge til å anskaffe mitt første våpen, og vil skaffe rett på første forsøk, så får man en fin start som jeger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Finner pakker med løp ikaliberene men uten varmintløp. Er det mye forskjell på presisjonen mon tro?

I .22LR kan jeg ikke drømme om at du får noe bedret presisjon med et varmintløp, med mindre det har en ren praktisk positiv virkning i form av et mer stødig og mindre vinglete våpen løpet gir deg :P

Understreking av meg..

Hvordan i guds navn kan du si noe slik å på hvilket grunnlag??

Link to comment
Share on other sites

Pulver: Han har helt rett altså. Den presisjonen en standar fabrikk rifle leverer påvirkes ikke av varmint eller vanlig pipe i 22lr. Toleransene og skjevheter i mekanikken vil være det som stjeler presisjon, lenge før svigningene i en tykk kontra tynn pipe spiller noen rolle på blinken.

 

Derimot sliter vel 455 varmint med at den kaster førsteskuddet. Er skrevet side på side om dette tidligere.

 

 

BR folket som driver med 22lr er heller mindre opptatt av pipetykkelse.

 

Maskinering er 1. pri. Pipelengde er også viktig. Det kappes der pipen er trangest, og mange har relativt kort pipe.

Svigninger motvirkes ofte med et lodd på pipen.

Link to comment
Share on other sites

Maskinering og pipelengde er jeg helt enig i har veldig mye å si for presisjonen. Men at en standard pipe skal være like god som en varmint pipe med tanke på presisjonen,den kjøper jeg ikke.

Men at det vill finnest individuelle forskjeller innad di forskjellige pipetykkelsene innenfor samme våpentype,det skal jeg være enig i. Hvist en varminpipe har samme presisjonen som en standar"stålstreng",hvorfor lages da 22lr i varmint?

Er det bare for at vi vikinger skal bli sterkere når vi skal på korsfaring i værden?

Link to comment
Share on other sites

Jupp! Da er jeg klar for mitt første innlegg her på kammeret :winke1: Jeg har siden jeg tok jegerprøven lest meg opp på alt mulig rart og er imponert over kvalitet og kunnskap om alt rundt jakt her inne - sykt bra!!

 

Jeg slenger meg på/låner denne tråden, da jeg er på randen å skaffe meg en CZ 455 Varmint eller American i 17HMR, men klarer ikke å bestemme meg. Det jeg lurer på er; har det i det helentatt noen praktisk betydning å skaffe den tyngre Varminten med fetere løp, eller vil American være like presis og behagelig som alternativet?? Prisen hos XXL havner på ca 4400,- for begge klargjort for demper (Varmint [billigere] må jo freses, mens American er ferdigfrest).

 

Vil de 400 grammene differanse på riflene ha noe å si på stabilitet o.l., eller er det like greit å skaffe de tynnere American-løpene (.17 og .22), og spare litt på vekta, eller er faktisk Varmint-løp mere stabil/presis enn alternativet jeg nevner? Har noen her inne hands-on erfaring, eller andre innspill å komme med? Er det forskjell i lyd på disse to, mindre friksjon i Varmint osv. Pros & cons...

 

Gleder meg som en unge til å anskaffe mitt første våpen, og vil skaffe rett på første forsøk, så får man en fin start som jeger :winke1:

 

Ut ifra det jeg kjennte i butikken (og litt erfaringsmessig) så vil en varmint med tyngre løp føles stødigere pga at den veier litt mer. Men om den er mer presis har jeg ikke kompetanse til å svare på, annet enn at jeg også har vært borti her på forumet at førsteskuddet med en varmintpipe gjerne hiver. Men på en annen side så har en kompis en 17hmr varmint thumbhole - og den skyter mer eller mindre hull i hull fra første til siste skudd.. Også ser jo varminten litt rå ut da :mrgreen:

 

Edit: varmint eller ikke, en cz455 er et kanonbra våpen uansett! Du må bare finne ut hva du skal bruke den til også kjøper du det våpnet du selv er mest komfortabel med. Drit i hva bedrevitere på forumene sier (selv om det avogtil dukker opp nyttige ting)!

Link to comment
Share on other sites

Hvist en varminpipe har samme presisjonen som en standar"stålstreng",hvorfor lages da 22lr i varmint?

Er det bare for at vi vikinger skal bli sterkere når vi skal på korsfaring i værden?

 

 

Den produseres fordi den kan selges dyrere, og med bedre profitt. Ikke fordi den er mer presis. Ryktet sier faktisk det motsatte.

 

Når det gjelder pipetykkelse er tykk bedre enn tynn pga svigninger, avkjøling og blabla. Men i 22lr har dette mindre påvirkning enn mye annet.

Kaldskudd gjennom lyddemper har feks MYE mer å si enn tykk vs tynn pipe i 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :smile: Jeg er overbevist om at det er et bra våpen, det eneste jeg trenger å få klart for meg er om det har noen hensikt å skaffe Varmint-løp i .17HMR og .22, eller om det i disse kalibrene kun blir estetisk...? Hvordan er følelsen av stokken, da det ser ut som om Varminten er feitere og litt flat under der fremme?

Link to comment
Share on other sites

CZ 455 Varmint eller ikke, mye av presisjonen kommer an på skytteren. Jeg har 455 i american-utgaven (17 hmr og 22lr)

og har prøvd 452 varmint 17 hmr. Umulig å se forskjell på skivene på 100 meter, 20 mm samling på begge våpnene med federal v-shok.

Skutt liggende med 2-fot. Varminten er tyngre, så den føles stødigere når en ikke bruker 2-fot eller anlegg. Men både varmint og american er veldig gode og presise våpen, bortsett fra avtrekket som er tungt og "krypete".

 

Edit: Kjøpte 455 American med 17hmr og 22lr løp på Jaktdepotet for 4990,-

Med kikkert, 2-fot, div 17 og 22 ammo for test, pussesett, skiver og futeral kom hele pakka på ca 8000.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mest sannsynlig min pakke på onsdag. CZ 455 Varmint 17HMR+22LR til 5000,- fra L. Johansen.

 

Denne får avtrekker kit og ny fjær til tennstempel fra Yodave, 25MOA picatinny skinne fra DIP og Sonic 45 max6 med M18x1 gjenger.

Optikk til å begynne med blir vel Redfield 3-9x50 og Falcon Menace 5,5-25x56.

 

Har i tillegg prøvd å fått satt i gang en prosess for å få skaffet stokk fra Manners.

Noen vil sikkert ha meg i gapestokk for dette, men jeg skal gi den originale stokken en runde med sort PlastiDip så får vi se hvordan det blir. Dette er såpass lett å fjerne i ettertid at jeg er ikke veldig nervøs.

 

Dette blir laaaaangt over budsjett, men jævlig moro!

Link to comment
Share on other sites

Digg:) Hva måtte du ut med for pakken?

 

6500,- med begge løp frest for demper + demper og montasjer (skal vel godsnakke meg til å få litt "test-ammo" med på handelen) :winke1: Kikkert ble $200. American koster jo 500,- mer enn Varmint, mulig pga gjenger... Blir vel totalt i underkant av 8000,- men da har jeg salong med de kalibra som trengs - og hvis man får lyst å brenne vekk litt ekstra cash kan man jo skaffe .22wmr i tillegg, men det blir vel overkill når man har .17hmr :?

Link to comment
Share on other sites

Sender DIP til Norge ? Tenkte på picatinny skinna.

 

Har ikke fått svar fra DIP, men de sender sikkert ikke.

 

Disse derimot: http://kinneysshootingsupply.com/

 

Skal legge inn en bestilling der i kveld nå tenker jeg.

Har luftet mulighet for samlebestilling, men liten respons så foreløpig er vi to stk som skal ha.

Mulig jeg tar med noen flere likevel så kanskje noen som ikke har vært inne på forumet i helga kan få.

Link to comment
Share on other sites

Digg:) Hva måtte du ut med for pakken?

 

6500,- med begge løp frest for demper + demper og montasjer (skal vel godsnakke meg til å få litt "test-ammo" med på handelen) :winke1: Kikkert ble $200. American koster jo 500,- mer enn Varmint, mulig pga gjenger... Blir vel totalt i underkant av 8000,- men da har jeg salong med de kalibra som trengs - og hvis man får lyst å brenne vekk litt ekstra cash kan man jo skaffe .22wmr i tillegg, men det blir vel overkill når man har .17hmr :?

 

 

6500 for klargjort beggeløp, montasje og demper hørtes da ut som et kupp:) hvor og hvilken demper?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...