Jump to content

Problemer med gammel S&W M15


SærSkyttern

Recommended Posts

Jeg har en S&W M15-3 som har hatt den noen år, og den har alltid vært trøblete med ammo som holder faktor over 120, eller ved skyting av svakere ammo med mer enn 40 skudd i rask rekkefølge. Da låser hele avtrekksmekanismen og utløserknasten seg.og tønna kan svirre fritt rundt. Somregel har jeg da måtte demontere mekanismen for å tømme våpenet. Jeg har Kuhnhausenboka om S&W-revolvere, men kan ikke finne den problemstillingen der.

 

Er det noen der ute som har hatt tilsvarende problemer og vet å fikse dette? Revolverfelt-karrieren har gått i stå pga. dette... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. Har aldri vært ut for et sånnt problem. Men om sleiden som utløserknasten er skrudd fast til beveger seg litt fremover vil den låse mekanismen. Men det går nesten ikke an om tønna er i lås. Kanskje det kan være stygge grader på sleiden ? Men da hadde du vel sett det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, utløserknasten har ikke noe med det å gjøre. Når jeg skrur av cylinder-releasen etter at våpenet har gått i stå, sitter fremdeles fremdeles mekanismen bom fast. Tønneknasten som sitter under tønna berører såvidt, men kommer ikke langt nok opp til å gå i lås. Men tønneknasten fjærer fremdeles når jeg berører den med en tannpirker e.l.

 

Armen til tønna, altså den som roterer tønna, blir liggende i sporet og når ikke fram til knastene i bakkant. Derfor kan jeg rotere tønna fritt begge veier.

 

Når jeg da må demontere våpenet for å tømme den, må jeg få ut avtrekkeren med armen. Det virker som det er en konflikt i samspillet mellom hammer og avtrekker.

 

Jeg begynner å mistenke noen mikroskopiske skjevheter og toleranseglipper i stud'ene som hammer og avtrekker henger på (tappene som står igjen inni ramma når all mekanisme er fjernet), men jeg har ikke muligheter i å måle eller vurdere hva som er akseptable toleranser.

 

Det eneste av custom-deler på våpenet, er en hogue-sleideutløser og bladfjær fra wolff. Jeg har aldri gått på det tullet med å løsne på skrua til bladfjæra for å lette på avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Rebound fjæra er klippet for kort eller er for svak :wink:

Kan godt være. Noen hjemmetrimmere finner på mye for å få et lettere DS avtrekk for revolverfelt. Den lille fjæren som skyver tønne-låse-knasten opp i de 6 posisjoneringshakkene i tønnen er kritisk. Denne fjæren bør ha original styrke, mener jeg. Hvis fjæren er klippet for kort, kan denne fjæren antagelig komme litt ut av stilling, noe som medfører at låseknasten ikke skyves opp mot tønnen, og tønnen kan "svirre fritt", som trådstarter sier. Dette vil muligens kunne medføre at andre deler i mekanismen ikke kommer tilbake i riktig posisjon, og derved låse avtrekksmekanismen.

 

Har opplevt et litt annet problem med denne "rebound"-fjæren, i forbindelse med skyting med en eldre S&W M29. Her var nok fjæren blitt (eller var?) for svak, og ved sterkere hjemmeladninger (og rekyl) var ikke fjæren sterk nok, slik at kåseknasten også "rekylerte" ned, tønnen gikk ut av lås, og ble stående mellom låsehakkene etter enkelte skudd. Ikke noen stor katastrofe, men jeg likte det ikke.

Link to comment
Share on other sites

At tønna skrur seg ut var et problem jeg hadde tidligere, men det løste jeg med LocTite gjengelåsing. Jo, jeg skal prøve å teste rebound-sliden på den måten, men er alikevel fristet til å kjøpe nye fjærer til hele revolveren.

 

Alternativt får den gå på bruktmarkedet, men jeg har en forkjærlighet for gamle Smith'er og vil helst beholde den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...