Jump to content

erfaringer med 6.5x06??


vestfoldingen

Recommended Posts

hei, og god kveld:)

 

jeg sitter for tiden i besittelse av en antonio zoli 1900 308 med et utslitt løp.

jeg skal da selvfølgelig bytte løp og lurer i den sammenheng på om jeg skal bytte kaliber til 6.5x06. dette er et helt ukjent kaliber for meg så jeg har en god del spørsmål angående det. børsa skal jeg bruke på rev, rådyr, bever, hjort, elg, villrein, og litt villsvin, altså hele spekteret. jeg skyter en del langholdsskyting, derfor fatter dette kaliberet min interesse :smile:

 

noen av mine spørsmål til dere som er kjent med kaliberet er som følger: hvor langt må løpet være? blir løpet for utslitt? er det ok og få tak i diesett? hvordan blir kjøttødeleggelsene? er det kurrant og få samlinger, eller må man "lade seg i hjel" for og få det til? er det generelt et godt kaliber?

vær vennlig og legg inn seriøse innlegg da dere vil ha stor innvirkning utfallet her. jeg er klar over at det er delte meninger om hvorvidt 6.5 er en for liten kule til og jakte storvilt med, men den diskusjonen kan vi heller ta et annet sted. takk på forhånd, og spytt inn meninger :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt kaliberet selv, men det har kompiser gjort.

De har ikke hatt problemer med presisjonen eller særlig tidkrevende ladeprosesser.

 

Mer krutt i et trangt løp tilsier raskere utbrenning enn med f.eks 6,5x55 eller .260 rem.

Det er prisen av å skyte laserståler :winke1:

 

Langt løp gir mer fart, du må nesten bestemme ditt eget "balansepunkt" i forhold til praktisk håndtering av jaktvåpenet.

Diesett er tilgjengelig av flere leverandører

Link to comment
Share on other sites

Bob Jourdan som lagde AI versjonen av 6,5x55 BJ AI påstår i en lang artikkel i Precision Shooters årbok fra 1992 at denne patronen er lettere å jobbe med (presisjon) og at den er bedre balansert i forhold kruttmengde osv. Og så er det jo en veldig fin "kubbe" av en patron da :) .

Men, uten å tvile på BJs betraktninger er det heller ikke til å komme fra at han neppe ville skrive noe negativt om sin egen kreasjon.

Jeg sier ikke at den er bedre enn 6,5-06, men et alternativ til denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Vet du om du har ei lang eller kort kasse? Hvis du har ei kort kasse kan du glemme 6.5-06.Da kan du gå for 260 Remington (6.5-08)eller noe kraftigere.

Sluttstykket behøver du ikke gjøre noe med uansett sålenge du holder deg til patroner som har 308 eller 30-06 som basishylse.Har du lang kasse kan du også bruke samme sluttstykket til 6.5x55 hvis det skulle være av interesse.

308 = 243win,260rem 280rem,338-08,358win

30-06 = 6mm-06,25-06,6.5-06,270win,338-06,35whelen

Jeg har sikkert glemt noen i farta men tror jeg har fått med meg de fleste alternativene.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

6,5-06 bruker mye krutt, typisk 54-55 gr MRP for 140 gr kule. Da får du en hastighet på ca 910 m/s. Løpet vil vare 2500-3500 skudd dersom du er kresen på presisjonen. Du kan lade hardere, men det sliter mer på løpet. I en AI kan du øke kruttmengden med 2-3 gr, det gir deg 20-25 ms ekstra.

I en kort kasse vil 6,5 284 gi omtrent samme ytelse, og du kan bruke samme sluttstykke. Det er ofte mateproblemer med 284 hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...