Jump to content

Klasseføringsregler for Hurtigpistol?


vingemutteren

Recommended Posts

For 7MR er det slik: De som skjøt året før, får klasse etter resultat. Samme grenser som 7FG (515, 540, 565).

De som ikke tidligere har skutt 7MR, får klasseføring som de har i 7G.

Tror ikke dette er tatt inni regelverk. Det kom vel bare som et skriv fra FKP.

 

For 7SP/SR har jeg ikke sett noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva med de som aldri har skutt 7 i det hele, men har klasseføring i vanlig 6F/G etc.?

 

Sitter med ett spørsmål til dommerkurset, og det ergrer meg noe inst inne i ....... at jeg ikke finner ut av det. Spesielt siden jeg har samme problemet med klubbens klasseføringslister (gamle skyttere og nye program).

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere: De som ikke har skutt programmet, skal settes i samme klasse som 7G. Når det gjelder 7Sp/7Sr er svaret fra fagkomite pistol på mitt spørsmål: "Du kan sette de i samme klasse som 7F".

--

Burde ikke denne tråden flyttes til "Lover og regler"?

Link to comment
Share on other sites

I NSF sitt hefte for klasser og øvelser 1.3.2."Klasse D Begynnerklasse for kvinner og menn som ikke er kvalifisert for høyere klasse og som ikke faller inn under noen av de overnevnte klasser." dvs. skyttere som ikke har skutt programmet før.

Dem som har vert aktive FØR klasse D vart innført skal også starte i kl D. Med mindre dem skal skyte klasser som eksisterte da feks. ffripistol eller silhuett, da skal dem starte i kl C, som dem var klasseført i den gangen.

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner: Den tolkningen som ble gjort i Oslo mener jeg er formelt feil. På startkortene for 2012 er alle grener med bare en klasse (A) ferdig trykt med denne bokstaven. Det gjelder 1S + sprintluft og NAIS.

 

I mangel på klare retningslinjer fra fagkomite-pistol ble det tolket slik rett og slette fordi de bygde på 1S.

 

Hele denne tråden er jo forsåvidt bare spekulasjoner, har det NÅ kommet noe klart på dette?

At startkortet ikke (som heller ikke pr. i dag er sendt ut) er merket A for 7SR/SP kan ikke betegnes som "Klare rettningslinjer"...

Link to comment
Share on other sites

Er det slik, som noen hevder, at du nye klassene er litt "kunstige"? At formålet er å lage seg et regelgrunnlag for å kunne fylle våpenskapet med enda flere våpen?

Det siste jeg hørte om i den genren var "gammelmilitær" klassen. Ble arrangert egne stevner for det i fjor, ble jeg fortalt. Vistnok gamle lugere, P38-er, umodifiserte 1911 og dyligt.

Ikke så dumt det med en god Luger. Gjerne en med langt løp, da. Hvis jeg har råd.

Link to comment
Share on other sites

v_olden:

Det kan helt klart stilles spørsmål om antall øvelser og i alle fall om hensikten med å klasseføre mange av de. Etter min mening burde alle "banefeltøvelsene" (7M/R/SP/SR) klassifiseres som 1S, altså kun klasse A.

--

weelgunner:

Hvis du leser tråden ser du at fagkomite pistol har bestemt at de nye øvelsene 7SP/7SR skal klassifiseres som 7F for skytteråret 2012.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik, som noen hevder, at du nye klassene er litt "kunstige"? At formålet er å lage seg et regelgrunnlag for å kunne fylle våpenskapet med enda flere våpen?

Det siste jeg hørte om i den genren var "gammelmilitær" klassen. Ble arrangert egne stevner for det i fjor, ble jeg fortalt. Vistnok gamle lugere, P38-er, umodifiserte 1911 og dyligt.

Ikke så dumt det med en god Luger. Gjerne en med langt løp, da. Hvis jeg har råd.

Nei hvordan det? Dette er program (ikke klasser) som i likhet med 7 F/G kun bygger på eksisterende klassers våpeninnhav (gir mulighet til å bruke samme våpen i flere skyteprogram).

 

Dette betyr at man kan bruke følgende aktivitets dokumentasjon fremmover: (Alle starter på hver linje samles i samme dokumentasjon for våpentypen)

22lr pistol/revolver som passer i målekasse til ISSF 25m fin: 1F/5/6F/7F.

32-9mm pistol som passer i målekasse til ISSF 25m Grov: 1G/6G/7G.

9mm-45 pistol som hører hjemme i 1M: 1M/7M.

9mm-45 revolver Som hører hjemme i 1R: 1R/7R.

22lr-45 Pistol som passer i målekasse for 1Sp: 1Sp/7Sp.

22lr-45 Revolver som passer i målekasse for 1Sr: 1Sr/7Sr.

 

Som man ser gir ikke de nye programmene mulighet for erverv av flere våpen (med untak av at 10 starters grensen kan bli lettere å oppnå for den som har behov for reservevåpen).

 

Derimot kan man stille seg spørsmålet om det virkelig er nødvendig med egen klasseføring for 7Sp/Sr, som nevnt har denne sitt utspring fra 1S, og er der åpne klasser. Det ville derfor være naturlig for de av oss som skyter 1S med Sp og Sr at klassen 7Sp/Sr også var åpen (A for alle), jeg antar at alle skal ha sin klasse har vært prioritert her uten at jeg ser poenget. Jeg tror det hadde vert bedre med å gjøre som for 1R og tillate 22lr for U, og derved ha A og U som mulige klasser.

 

 

P.s flere som har svart ser jeg:

Jeg mener at det er korrekt å la 7M og R få bli ABCD klasser, da dette stemmer med utspringet av programmene. 7Sp/Sr jar sitt utspring fra en åpen klasse, og det blir noe helt annet enn for 7M/R som har sitt utsspring fra klasseførte program.

Link to comment
Share on other sites

Klasseføring har kun betydning for premiering. Hos oss går alle de nye lekeøvelsene uten premiering ©. Dermed er det heller ikke behov for klasseføring.

 

Det må for meg gjerne være mange øvelser. Jeg synes dog at flere øvelser kunne vært uten klasseføring og uten mesterskap. Jeg sitter nå med årsmeldinga for 2011 i kretsen. Svært grovt sett synes det som om rekkefølgen på resultatlisten er den samme uansett gren/øvelse. Det tyder på at øvelsene er for like til at det er en god grunn for å ha mesterskap i alle.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss går alle de nye lekeøvelsene uten premiering ©. Dermed er det heller ikke behov for klasseføring.

Ulempen ved å gjøre det på denne måten er at når skytterne fra din klubb skyter stevner i andre klubber (og det kan vel skje? Selv skytterne fra Svalbard dukker av og til opp på stevner i andre klubber...) så må de skyte i A dersom de ikke kan dokumentere annen klassetilhørighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt den store ulempen. Med "hos oss" mente jeg kretsen. Det blir stadig flere stevner uten premiering.

Synes det blir flere "modne" skyttere som bryr seg lite om premier og plassering, men vurderer egen innsats ut fra poengsum oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

Med "hos oss" mente jeg kretsen. Det blir stadig flere stevner uten premiering.

Synes det blir flere "modne" skyttere som bryr seg lite om premier og plassering, men vurderer egen innsats ut fra poengsum oppnådd.

Har også erfart det samme. Skyttere med noen esker fulle av ubrukelige premiedingser fra før er klart for å slippe å vinne nye, forstår jeg. Og slipper å betale høyere startkontingent for å vinne dingser de ikke vil ha.

 

Egen målsetting om forbedring av egen poengsum er motivasjonen nok for skyttere med lang fartstid.

Link to comment
Share on other sites

weelgunner:

Hvis du leser tråden ser du at fagkomite pistol har bestemt at de nye øvelsene 7SP/7SR skal klassifiseres som 7F for skytteråret 2012.

 

For å være ærlig syntes jeg alle spekulerer vilt utifra sin forståelse av generelle regler.

 

Ingen av nickene her er for meg positivt identifisert til å tilhøre noen som kan snakke på vegne av fagkomiteen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder klasseføring av 7sp/7sr: Jeg har sendt e-post til fagkomiteen og forespurt om dette. Svaret var som tidligere nevnt i tråden at det skal klassifiseres likt som skytternes klassifisering i 7F. Dette er godt nok for meg. Startkort er utfylt og sendt skytterne. Det er selvsagt opp til alle som tviler på dette å ta kontakt med fkp.

Link to comment
Share on other sites

Apropo nye programmer/ny klasseføring, i en selvstudiums oppgave kom jeg over noe jeg ikke vet svaret på.

 

Feltpistol var det noe som het i gamle dager, hva var dette programmet, og når ble dette endret til dagens programmer i felt?

 

Samt hva var/er overgangsreglene klassemessig for feltpistol / dagens 1FGMR? (problemstillingen er en smule relevant, siden jeg sitter med klasseføringen, og jeg ser der er noen eldre medlemmer som ikke ser ut til å ha skutt felt siden tidenes morgen).

 

En annen sak er dette med hvor man finner gamle guttas klasseføring, kan til nød finne for 2009 i filer fått fra kretsen. Men hva gjør man med de som ikke har skutt på 10år?

Link to comment
Share on other sites

Feltpistol var det noe som het i gamle dager, hva var dette programmet, og når ble dette endret til dagens programmer i felt?

 

Samt hva var/er overgangsreglene klassemessig for feltpistol / dagens 1FGMR? (problemstillingen er en smule relevant, siden jeg sitter med klasseføringen, og jeg ser der er noen eldre medlemmer som ikke ser ut til å ha skutt felt siden tidenes morgen).quote]

 

For dem som ikke har skutt siden felt var klasifisert i en klasse så skal dem i ha den klassen som dem hadde da i alle feltklassene. I hurtigøvelsene så skal dem klasifiseres i klasse D, da dette er en ny øvelse for dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...