Jump to content

Nybegynner i faget, treng tips til våpen, kaliber, optikk?


Rifleemil

Recommended Posts

Heisann!

 

Har begynnt og få veldig stor intresse for langholdskyting! Men er helt blank i dette enda så vet fint lite om hva

slags våpen, kaliber, optikk osv..

Her finnes det sikkert 1000 meninger om hvilket kaliber, hvilket våpen og hvilken optikk

som passer best ilag.. Men hadde vært kjekt og få vite grunnprinsippene, og hva som kan annbefales til

en nybegynner :)

 

Er det noen som har kunne tenkt seg og hjulpet en nybegynner med litt info?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale å kjøpe boken til Bryan Litz. Applied Ballistics for long-range shooting (second edition)

 

Her får du mye info om ballistikk, og hjelp til å velge kaliber. Og ikke minst tilgang på nøyaktige BC verdier til langhold kuler. (G1 og G7)

 

Jeg er fersk selv, og har netopp lest boken. Anbefales! (noe tung-lest engelsk)

 

Optikk må du lese deg fram til. Mange går for kikkert med FFP (front focal plane) Jeg har netopp handlet kikkert selv, og endte på en Nigthforce F1. Den har medforstørrende retikkel (FFP), zero stop, highspeed taktiske tårn, lys i retikklet og paralax justering. Den er en 3,5-15x50. (utviklet til det amrikanske forsvaret og MILSPEC testet) Denne er priset mitt på treet, og en langholds kikkert koster vel fra 5000 til 30000+ Snipershide har mange gode videoer på youtube der de tester kikkerter. Tenkt deg nøye om før du velger retikkel, og pass på at det er MIL/MIL eller MOA/MOA

 

En annen viktig ting er å vatre opp kikkerten og sjekke hvor mye klikkene utgjør i DIN kikkert. (ikke gå ut ifra produsentens 1/4MOA osv)

 

Skinne med tilt må ofte til får å ha nok justering på kikkerten. 20MOA er ofte brukt. (retikklet står som oftest midt i kikkert røret, og har du 110MOA på kikkerten betyr det i praktisk at du bare har 55MOA tilgjengelig. Med skinne får du 75MOA eller mer)

 

Presisjonen bør være minst 20mm @100m samlinger, men skyter du bedre er det en bonus :-)

 

 

Jeg bruker jaktrifla mi ennå, men planlegger rifle bygg senere. Jeg savner skokk med skikkelig to-fot feste og kolbeforhøyner på blaseren min.

 

Sist men ikke minst, les-les-les... Alt du kommer over :-) Se også youtube filmer. Roe sin langholdsblogg er lærerik

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har begynnt og få veldig stor intresse for langholdskyting!

Det viktigste er å sette i gang å skyte, på både kort og langt hold (treffer du ikke på kort hold kan du glemme det på langt). Basic skyteteknikk er grovt undervurdert blant langholdsskytterene - er mye morsommere å diskutere gløding av hylsehalser og kontrasten i kikkertsikter :wink:

Skyt med den rifla du har, så finner du ut hva du vil forandre, og du får se hva andre har og hvordan det virker - og du får trening.

 

Standardrådene er omtrent:

Skal du kjøpe sikte, så kjøp et med 0.1mrad (eller til nød 0.05) klikk - ikke kjøp noe som det står moa eller 1/4" 100yds på,

Retikkel helst i 1. fokusplan, det funker uten, men hvis man kan velge så velger man det

Siktet bør være skarpest mulig innefor budsjett, ikke ha mest mulig forstørrelse. 10x holder til mye

Rifla er enklest i et vanlig og rimelig kaliber, 6.5x55 eller 308Win, evt. .223Rem, vi bommer pga. mangel på trening, ikke pga. upresise rifler eller dårlige kalibere

 

Skal du kjøpe våpen så er Sauer 200STR, Tikka T3, og Rem 700 gode alternativer som ikke er hårreisende dyre, og som en kan modifisere til seg og sine preferanser uten allverdens kunnskaper og penger. Men alt virker og en hvilken som helst presis jaktrifle er langholdsrifle. Det fins selvsagt spesialiserte rifler, men jeg ser ingen grunn til det for en begynner.

Etterhvert vil du nok ha deg en ergonomisk stokk av noe slag, men se på mange før du bestemmer deg.

Arbeid deg oppover, om du ikke har veldig god råd, så ikke begynn med 338LM

 

En god tofot, og en "beanbag", er et must. Beanbagen kan du lage selv eller kjøpe. "Pølla" som DFSeren bruker i knestående funker fint.

 

Meld deg inn i en klubb, og skyt - og les i "langholdskammeret"

 

K

 

PS. Boka til Litz er vel og bra, men jeg føler vel at den er litt mer for folk som har kommet igang

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode forslag og linker, her skal det studeres!

 

Jeg har selv en Brno zkk-601 kaliber 308W, en tasco titan ( husker ikke size ) med en a-tec lyddemper.

Det er den rifla jeg bruker på jakt, god rifle som samler godt.. Har planer om å få tak i ny optikk, men

jeg må lese meg litt fram før jeg bestemmer meg for noe :)

 

Det blir vell innkjøp etter hvert, men hva det blir er jammen ikke sikkert enda, får studere noen timer innpå

her og youtube før jeg bestemmer meg :)!

Link to comment
Share on other sites

Støtter de de andre sier her, lese og spørre mye. Har enda ikke kommet over langholdsskyttere som ikke liker å dele av kunnskapen sin.

 

Jeg er også nybegynner i skyting på lange hold, og ser på læreprosessen som nesten like interessant som selve skytingen. Det finnes utrolig mange sider på engelsk og mye god informasjon her på kammeret. Jeg kommer stadig over noe interessant her, og setter stor pris på å 'lytte' til diskusjonene de mer erfarne har.

snipershide.com er også en god side der du kan plukke opp mye om utstyr, grunntrening og teorien bak det hele.

 

Drømmen er vel i fremtiden å bygge en dedikert langholdsrigg, men skyter du veldig bra på 100m med rifla di er det ikke vanskelig å strekke seg utover et godt stykke.

 

Anbefalt link: http://demigodllc.com/articles/practical-long-range-rifle-shooting-equipment/

 

Om du har smarttelefon kan du f.eks laste ned Strelok ballistics calculator. En gratis og veldig lettfattelig kalkulator med grafikk for foreslått retikkel-holdover og kompensasjon for vind. Du kan leke litt med kulehastigheter, vind og mye annet. Mange forskjellige retikler å velge mellom på Strelok. ..kanskje gøy å se hvordan de forskjellige ser ut og virker?

Link to comment
Share on other sites

 

 

En annen viktig ting er å vatre opp kikkerten og sjekke hvor mye klikkene utgjør i DIN kikkert. (ikke gå ut ifra produsentens 1/4MOA osv)

 

 

Kor mykje avvik må ein regne med i kikkertar?

 

har ein Vortex Viper PST, 4-16x50 ffp med 0,1milrad klikk og retikkel (Kikkertsikte i lågrprisklassa)

 

Brukar meterstokk når eg skyt inn rifla på 100 meter, ser ut til at det stemmer slik ca med 1cm per klikk

 

Skal gjere ein nøyaktig test av dette neste gong

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...