Jump to content

Modifisering av åtevarsler - lenger antenne


Nesteby

Recommended Posts

Har kjøpt meg en bevegelsessensor av typen x-109 fra nettsiden prozeed.no, og har et åte på omlag 80 m. Problemet mitt er at signalet fra sensoren ikke trenger gjennom veggen (tynn, ufôret i garasje), så varsleren min blir da ubrukelig.

Planen min er å åpne opp mottakeren og skjøte på antennen med ca. 1-2 m, slik at jeg kan trekke denne antenneledningen gjennom veggen, og dermed få fri sikt ned til sensoren. Håper dette vil fungere! :)

 

Noen som vet hvordan jeg kan gå frem angående modifiseringen? Hvor sitter komponenten som jeg skal skjøte på, f. eks?

 

Her er en link til siden med varsleren: http://prozeed.no/hjem/bevegelsessensor ... ker-x-109/" target="_blank

 

Håper på kjapt svar : ))

Link to comment
Share on other sites

Min umiddelbare tanke er: Dårlig idee. Senderen er justert til en antenne og endrer du denne kan du om du er skikkelig uheldig ødelegge senderen. Trolig går det helt fint siden den har liten effekt.

 

Om du vil prøve: Tipper antenna er en kobberbane på kretskortet. Den ser nok ut som en orm som er kveilet opp. Finn den og puss av lakken over den banen. Mål hvor lang den er og kapp en ledningsstump som er like lang som den forrige antenna. Kapp kobberbanen nær senderen og lodd på den nye antenna. Fest ledningsstumpen loddrett på noen som ikke er metall.

 

Ofte er sånne antenner kveilet opp for å få plass på kretskortet da blir de ofte retningsavhengige og får redusert effekt i forhold til en helt rett en.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar - tar det til etterretning :)

Men nå har jeg en ny idé, og det er å heller skjøte på høytalerelementet inne i mottakeren, slik at selve mottakerboksen er festet utenpå garasjeveggen (fri sikt til senros), og legge høytalerledningen på 1-2 m gjennom veggen. På denne måten kan høytalerelementet monteres inne i åtebua (oppunder mønet inne i garasjen), samtidig som mottakeren får fri sikt : )

Tror dette er en generelt bedre løsning på problemet mitt :)

Link to comment
Share on other sites

En kombinasjon av begge delene du nevner gjorde at min Driveway Patrol fra samme butikk, gikk fra å være søppel til gull. Fra frustrasjon til seier!

Fiska antennekabelen ut på utsiden av selve sensor oksen og loddet på en ti meter lang kabel med en vibrator-dings på mottakeren. Funker som snus! :-)

Link to comment
Share on other sites

En kombinasjon av begge delene du nevner gjorde at min Driveway Patrol fra samme butikk, gikk fra å være søppel til gull. Fra frustrasjon til seier!

Fiska antennekabelen ut på utsiden av selve sensor oksen og loddet på en ti meter lang kabel med en vibrator-dings på mottakeren. Funker som snus! :-)

Hvor lang rekkevidde snakker vi?

Har planer om å flytte åta mi til ca 80m hold med et par vegger mellom, og er nysgjerrig på om det kan funke om jeg modder antenna på senderen.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kjapp googling, så ser det ut som om Driveway Patrol er 2.4 GHz. (i og med at trådløsbaser og mikrobølgeovner virker inn)

Da blir iallefall flere meter med antenneledning feil.

 

 

Hvilken frekvens bruker x-109 ? 2.4 GHz ? 433,92 MHz?

 

Jeg trenger også en åtevarsler.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang rekkevidde snakker vi?

 

Intensjonen min med en lang ledning loddet på mottakeren, var at jeg skulle kunne ha denne mottakaren feks i vinduet mot åta/sensoren for bedre dekning, og så trekke ledningen med "varslings-vibratoren" inn på soverommet (samt mulighet til å koble en bryter til lyden/vibreringen).

Det ble aldri nødvendig å trekke lednigen, for dekningen ble så bra med sensor-antenne modifiseringen!!!

Ca 50 meter fra åte til hus, deretter gjennom tre tre-vegger. Funker perfekt. Aldri prøvd lengre hold!

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kjapp googling, så ser det ut som om Driveway Patrol er 2.4 GHz. (i og med at trådløsbaser og mikrobølgeovner virker inn)

Da blir iallefall flere meter med antenneledning feil.

 

 

Hvilken frekvens bruker x-109 ? 2.4 GHz ? 433,92 MHz?

 

Jeg trenger også en åtevarsler.

 

Driveway patrol sender på 434 MHz..å lett modifisering av sensor og motaker er nokk for å dobble rekkevidden på motaker.

Slik gjør jeg det: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... modda.html

Link to comment
Share on other sites

Jupps, 434 MHz er det riktige for Driveway Patrol. Står iallefall så på lappen med advokatmat i eska.

Heldigvis, 2.4 GHz er direkte ubrukelig til dette formålet.

 

Sitter med en slik foran meg til modifisering akkurat nå.

En loddeperle på tretrinnsbryteren er nok til at mottageren er alltid på, med den bonus at man kan slå av den hersens høytaleren.

Akkurat ferdig med å montere 5V regulator på batteri-eliminator-inntaket.

Har ett veroboard med en TIP122 hacket inn i LED-driveren, for å drive en vibrator.

Skal bare finne ork til å grave fram oscilloscopet for å se om jeg trenger noe mere avkobling, har misstanke om at de ikke akkurat har puttet på for mye stabilisering.. (edit: en 7805 trenger akkurat det)

 

..og så skal jeg teste hvor langt det rekker :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg får til, og om jeg har kamera som klarer å fange de fine detaljene.

Men ellers så er det ikke så vanskelig, man må ha ett voltmeter og enn viss innsikt i hva man driver med.

Jeg må påpeke at dette er en hack, men kan godt poste enkel strek-tegning skema over komponentene jeg har lagt til.

Link to comment
Share on other sites

En kombinasjon av begge delene du nevner gjorde at min Driveway Patrol fra samme butikk, gikk fra å være søppel til gull. Fra frustrasjon til seier!

 

Kan du si meg hvilken komponent på kretskortet du loddet på? :) (Jeg har dessverre ingen peiling på sånn elektronikk, og er usikker på hvor mottakerkomponenten sitter..)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å montere på en vibrator på mottakeren, slik at jeg lettere kan våkne dersom det er rev på åta :)

Noen som har et forslag på hvor jeg kan finne en sånn en?

Jeg fant kun denne, men den er litt for stor og bråker litt mye - blir litt stor til stumpen min, og det er dessuten fare for at jeg bråvåkner :)

http://www.kondomeriet.no/produkt/deluxe-rabbitvibrator/24173084

Link to comment
Share on other sites

En vibrator er egentlig bare en el-motor med kast på akslingen.

Dere har sikkert en defekt mobiltelefon med vibrator innebygd feks.

 

Deretter trenger man elektronikk til å drive vibratoren med, altså en transistor med høy nok effekt.

(+ noen dioder og motstander)

 

Det vanskeligste er å finne et sted å tappe ut signalet man skal forsterke til å drive vibratoren.

Så må man regne litt, og så prøve.

Tror nok man i det minste må ha litt erfaring med loddebolten fra før.

Om man aldri har hørt om Ohms lov, så bør man kanskje la være..

 

Skal se om jeg får ånden over meg og får ferdig dette. Jeg poster resultatet da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...