Jump to content

Våpenskap - plassering, og må de boltes fast?


perulv

Recommended Posts

Har en stund vurdert et våpenskap, og nå kommer jeg til å anskaffe ett slik at ungene ikke kan komme til våpen og ammo (ikke det at de egentlig kan det nå heller). Ser egentlig frem til å få ett i hus!

Seifuva ser jo bra ut. Tenker meg at det kunne være nyttig med ett som fungerer som brannsafe også. Er jo alltid endel dokumenter som med fordel kan ligge litt beskyttet. Kom gjerne med forslag. Vil helst ha kodelås.

En ting - Jeg har en tørr og fin garasje som er integrert i huset. Tviler på at det er optimalt for våpnene å være der, men hva tror dere? Blir det for fuktig? Og ikke minst - Er det tillatt? Garasjen har el-port.

Ellers må det inn i en bod, men der har jeg igjen et problem. Det er vannbåren varme i hele eneboligen (to etasjer). Skal/må skapet boltes fast i gulvet? I så fall sliter jeg inne i huset.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men du vil ikke like krav nr.2 etter bolting i gulv hvis du har parkett :lol:

 

For at skap under 300 kilo skal være FG godkjent skal det være forankret i gulv, hvis dette ikke er en mulighet, skal en betongklump på 300kilo anbringes inn på gulvet og skapet skal deretter boltes og ankres oppå denne. Dette stod i min våpenskapsbrosjyre, som er en liten modell laget av nettopp Seifuva.

Link to comment
Share on other sites

Du bør rådføre deg med lokalt politikammer, men det er meget sannsynlig att du kan plassere skapet

i garagen hvis denne er integrert i huset, denne diskusjonen har vært oppe før og der slett en med og kalle

frittstående garage som bebodd. da komer jo fort diskusjonen og elementen med hvor langt borte fra

bolig kan den stå. Rent fysisk så er det like sikkert og bolte i veggen som og bolte i gulvet

faktisk vil det være lettere og mekanisk rive løs et skap som er gulv boltet da en får hjelp av

momentet i skapet til og rive løs skruene (kraft ganger arm), Dette fordrer jo selvsakt att du fester i stendere. Med korrosjon hvis garagen din er tør så er vel ikke dette det største problemet du kan jo allikevel

la våpenet stå med et oljelag som du tar av før bruk.

jeg lette okså etter våpenskap med kode det fant jeg ikke, da må du over på safe og prisen skyter i været

selv har jeg løst dette med og ha nøkkelen gjemt og låst fast i kodet hengelås,

Ungene i huset er flinke til og snappe opp selv de dypeste hemmelige gjemesteder :-)

Link to comment
Share on other sites

Tenker meg at det kunne være nyttig med ett som fungerer som brannsafe også. Er jo alltid endel dokumenter som med fordel kan ligge litt beskyttet. Kom gjerne med forslag. Vil helst ha kodelås.

 

Om du skal ha skap som også tåler brann (til oppevaring av dokumenter mv.) så koster dette MINST det dobbelte av vanlig våpenskap. De har mye tykkere vegger og er av en annen klasse. Et alternativ er en brannsikker boks som kan settes inn i våpenskapet, de vil bli atskillig rimeligere, men forutsetter da at skapet har plass til boksen. Et alternativ jeg vurdererte i denne sammenhengen var NEPTUN fra PSSO:

 

http://www.psso.no/verdiskap/neptuneserien.php

Disse er brannsikrede og finnes med kodelås.

Men de koster som sagt...jeg mener å huske at et ok skap kostet ca 8K (Noe som allikevel er rimelig i denne klassen).

 

Skal/må skapet boltes fast i gulvet? I så fall sliter jeg inne i huset.

 

Slik jeg har forstått må de boltes i vegg ELLER gulv, ikke begge deler vel? Hør med noen som selger skap, de vet vel dette?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg våpenskap, med plass til 8 våpen... :evil: For det var jo stor vits i!

 

Uansett, til poenget......

 

Jeg fikk beskjed om følgende da jeg kjøpte skapet: Er skapet under 150 kg (IKKE 300) må det boltes fast, minimum 2 bolter i gulv og 2 bolter i vegg. Dersom oppsette ikke går, eller skapet er konstruert på annen måte, minimum 4 bolter tilsammen. (som meg, har 4 i gulv og 2 i vegg...)

 

Men det er dette JEG fikk vite da jeg kjøpte skapet...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord bør det holde med 2 bolter i vegg da? Det står jo ikke noe sted at det skal være 4 bolter?

 

Så lenge man klarer å forankre skapet tilstrekkelig med 2 bolter i vegg burde jo det holde slik jeg tolker reglene.

Om man ikke klarer å løsne det innen 10 minutter så har man jo oppfylt kravet da.

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Jeg kommer definitivt til å høre etter om man kan ha skapet i garasjen. Siden soverommet er over garasjen burde jo dette være mulig. Alternativt blir det bolting i vegg.

 

Tipper det blir et nøkkelskap med en brannsikret koffert. Man kan ikke ha råd til alt man ønsker, og en nøkkel er jo ganske trygt.

Link to comment
Share on other sites

Angående sokkel på våpenskap, så er der klare minimums krav på utforming og tykkeslse på konstruksjonsstålet. Dette er en sokkel som om er ment å fylle med betong. Vekten på sokkelen må såfall være så stor at sokkel + skap (uten innhold som ikke hører skapet til), må veie over 300kg.

 

Selvfølglig er denne konstruksjonen kun ett minimums krav, og en står etter mitt syn fritt til å konstruere mere egnede sokkler. Så sant disse ikke kan demonteres uten at en først har åpnet skapet.

 

En måte å konstruere en sokkel som veier usansynlig mye, men som samtidig er portabel.

Er å bygge den av mange lag av konstruksjonsstål (tetthet på ca 7.7). Det nest nederste laget får borret hull og gjenget for boltene i bunn av skapet, det nederste laget blir så sveist fast til dette laget, derettet legger man bare i mellom nok lag til at en oppnår ønsket vekt. Og så borrer en selvfølglig fri hull for boltene i disse platene.

For Duun sitt SSG17 som veier 150kg, med t.d plater på 54cmx56cmx1cm (23kgstk). Dette er plater som ligger jamnt med siden, og stikker 16cm frem for skapet. Så trenger man 6 10mm plater og ei 6mm plate til bunn (for å skjule boltene nedenfra) for å overstige kravet.

Selvsagt kan hver enkelt plate bestå av flere skikkligt sammensveiste platebiter, noe som øker muligheten for å bruke skarpjern til sokkelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...