Jump to content

20" eller 26" pipe til .308?


73alfa

Recommended Posts

Jeg funderer med tanken om å kjøpe meg en ny rifle til litt langtholdsskyting og posteringsjakt. Foreløbig er tanken at det skal være en Rem 700 i .308win. Nå ser jeg at det stort sett er 20" og 26" piper å velge mellom når jeg ønsker å gå for tung pipeprofil. Så er da det store spørsmålet: Hvor mye større hastighet bør jeg kunne forvente at den lengre pipa enn den korte? Det er foreløbig kun snakk om å skyte fabrikkammo.

Hva vil fordelen av den lengre pipa i praksis være på litt lenge hold?

 

Jeg har 50cm pipe (rett rundt 20") på 'Trench Buddy'en, og dette mener jeg å huske at gir meg ca 715m/s med 180grs S&B helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Står en Quick Load-tabell her midt nede på siden som kan gi deg en indikasjon på hva du

mister i utgangshastighet fra 32 til 20"

 

http://www.6mmbr.com/308Win.html

 

Hva du så definerer som langhold vil bestemme hva du velger. Om du skal tyne kaliberet

til maks effektiv avstand trenger du alt du kan få av tilgjengelig hastighet og valget er

enkelt. Skal du skyte til 5-600 meter går det fint med 20"

 

Har selv skutt til 600 meter fra en Rem700 i 308w og 18" løp med glimrende presisjon -

men om dette er ment som en dedikert rigg ser jeg ingen vektige argumenter for å ikke

velge det lengste løpet.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte til 5-600 meter går det fint med 20"

Jeg har 20" pipe, og vurderer å sage mer - den er genial i skogen.

Skyter 155grs kuler nesten utelukkende. Pipa går ikke helt bra lenger, ligger rundt 25mm @ 100m, men sålenge det ikke blåser noe særlig, eller er "vrang" vind - så funker .308 utmerket til allslags skyting.

 

5 skudd @1090m

5f113a62.jpg

 

5 skudd @ 860m

IMG_5676.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill! :)

På 308win kan du ca regne 3m/s tap av hastighet for hver cm du kapper.

Ut ifra dette, så bør jeg altså kunne regne med ca 45m/s høyere hastiget i 26" enn i 20" da. Men, hvilken praktisk betydning vil det ha, bortsett fra at prosjektilet utsettes for vind litt kortere tid?

Jeg vil kanskje oppnå noe flatere kulebane, eller er dette bare helt marginalt?

(jeg tenker da i forhold til avstander fra 500m og utover)

Link to comment
Share on other sites

Kulebanen blir vesentlig flatere. På 500m skrur du 5 klikk mindre omtrent - men hva gjør egentlig det.

 

Testa ei ladning i 6.5x55 i helga som gir 10 klikk mindre på 500 enn std. ladninga (ja godt 100m/s mer), men var den mere presis på 500m? Den var ikke det - Kunne jeg se at det var mindre vindavdrift, nei jeg kunne ikke det. Kanskje på 1000-1200m, og kanskje på poengskiver, hva vet jeg.

 

 

Skal du leke rundt 900-1000m, så vil du merke forskjellen både i vindavdrift, antall klikk, og presisjon. Kommer en der hastigheten blir trans- /subsonisk så men det er jo greit å ha noe å skylde på)

På kortere hold vil du jo få mindre marginer på avstandsbedømmelse/måling - PCB har jo treffvindu i en aller annen meny, så du kan jo lett se hvor mye, dvs, ikke mye. Skal du ha marginer her (på langt hold) så er det andre ting enn 308 som gjelder uansett.

Samme gjelder vindavdrift, et kort løp vil gi deg mer vindavdrift, mindre marginer - men det endrer ikke vindavdriften vesentlig

 

Spørsmålet blir raskt to spørsmål:

- skal du skyte eller skal du bære

- og tror du du bommer pga krum kulebane og vindavdrift, eller fordi du vingler litt på børsa?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjent materie det der M40A1 ;) Jeg har jo denne selv:

KV67F1SB_1.jpg

Men, sammenligningene før og etter kapping av pipa mi ble kun gjort på 200m, og som nevt så ble hastighet målt til 715m/s med 50cm pipe. På 200m gav den greit serier med fem innertiere, men når jeg dro ut avstandene forbi 500m begynte det å bli værre for meg.

-og for å svare på siste spørsmål: Det er nok uansett gubben bak børsa som er den største begrensningen :roll:

-men, det er jo artig å prøve å ha mest mulig optimalt verktøy innenfor de begrensningene som er gitt. :wink:

Når det gjelder å bære, så blir det vel uansett til at jeg tar scout-rifla med meg når det er snakk om å gå langt.

 

Forøvrig et godt poeng at jeg, hvis jeg velger lang pipe, har muligheten til å kappe den hvis jeg senere skulle ønske det.

Link to comment
Share on other sites

hehe,det var jo rifla din som spaket meg igang med å få meg ei likandes ei :D fiiiin børse det gitt :wink:

Men nå kapper vi ikke av løpet ,for å så bruke den til lange hold......men det er greit å vite at vi rekker ut med den også,om det skulle knipe på .

Rifler i redusert lengde har fin balanse og er kjappe opp i bruk.spesielt en CAR15,men det er enn annen sak det ...[/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...