Jump to content

Sauer 202 jaktmatch ?


Blinkskytter

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med Sauer 202 jaktmatch 17mm pipe. Har forstått det slik at Sauer er i verdensklasse når det gjelder avtrekker.

Gøy om noen har erfaring med både Sauer 202 jaktmatch og Schultz & Larsen Classic DL.....da tenker jeg på presisjon og god avtrekker.

Ser at schultz & Larsen lager piper til Sauer men har de like god avtrekker som Sauer?

Link to comment
Share on other sites

Vist dåke tenke dåke om så e da jo ikkje uten grunn at det er Sauer som blir mest brukt som konkuransebørsa/dfs :winke1: Sauer=godt avtrekk og knallgod presisjon og Jaktmatch veger vell ikkje meir enn 2,7 kg heller???

 

Nå har vel ikke dfs skytterne så mye annet å velge i heller da. :wink: Jaktmatchen veier ca 3,8kg med 17mm pipe.Har en selv,og avtrekket er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Vist dåke tenke dåke om så e da jo ikkje uten grunn at det er Sauer som blir mest brukt som konkuransebørsa/dfs :winke1: Sauer=godt avtrekk og knallgod presisjon og Jaktmatch veger vell ikkje meir enn 2,7 kg heller???

 

Som flere her har nevnt, så er det nok fordi DFS har valgt Sauer som sin konkurranse børse. Så kan vi jo heller diskutere om hvorfor det står en S&L pipe i sikkert annenhver Sauer her til lands :winke1:

 

Jeg har selv en S&L Classic, og er meget godt fornøyd med denne. Jeg har ikke vært borti en smoothere sluttstykkegang enn på denne, og avtrekket er nydelig (har trykkpunkt). Hadde direkte før jeg byttet til trykkpunkt, og meget bra det også. Har skutt litt innimellom med en Sauer jaktmach, og synes dette er gode børser. Avtrekksmessig er de ikke langt unna hverandre. Det er nok kanskje noe bedre sluttstykkegang på S&L, men det betyr jo uansett ikke alt. Kanskje den største fordelen med S&L Classic DL kontra Sauer er at den er en del rimeligere, til tilsvarende (og kanskje bedre?) kvalitet. Veiledende ligger den på nær 13000,-.

 

Av alle testene jeg har lest om S&L Classic DL, er alle utelukkende positive. Har lest 5-6 tester.

Du kan jo kikke litt på denne testen, er en video der også, og en del bilder.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke en av de tungtveiende argumentene for Sauer at de på samme måte som Blaser har låsing direkte i løpet slik at pipebytte kunne gjøres av hvermansen og uten at de måtte tilpasses via ett fordyrende og forsikende elllement i gørrtræge våpensmeder. Man hadde i så måte ett våpensystem som var omtrent likeverdig hvor det ikke var Visakortet som ga enkelte skyttere fordeler. I ettertid fikk man en del "billigere" løp med dårligere holdbarhet fra andre leverandører men etter ett par pipebytter kontra orginale Sauerløp går de fleste opp i 0 ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende det var derfor DFS valgte sauer. Jeg har ingen anelse. Nå er det (hvertfall idag) samme system på S&L som på saueren. Men jeg har aldri hørt at f.eks et S&L løp har noe kortere levetid enn et sauerløp, og heller ikke at det gir noe dårligere presisjon. Heller kanskje det motsatte?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det lager ikke SåL piper til sauer.Det er vel våpensmia på dokka som lager piper på emner fra SåL.Jeg har hørt mange som mener sauer lager bedre piper nå en tidligere,men våpensmia (SåL) pipene er nok minst like gode både på slitasje og presisjon.

Desverre går det rykter om store problemer på fabrikken i Danmark både leverings og kvalitetsmessig.Våpensmia skal fra disse dager levere piper til banesaueren laget på emner fra lothar walther.

Link to comment
Share on other sites

Vist dåke tenke dåke om så e da jo ikkje uten grunn at det er Sauer som blir mest brukt som konkuransebørsa/dfs :winke1: Sauer=godt avtrekk og knallgod presisjon og Jaktmatch veger vell ikkje meir enn 2,7 kg heller???

 

Eg seie ikkje her at Sauer har bedre presisjon enn S&L, men at den er god :winke1:

Og det er plenti med Anchuts børser som er laga spesielt til konkuranse skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så kan vi jo heller diskutere om hvorfor det står en S&L pipe i sikkert annenhver Sauer her til lands :winke1:

 

 

Det har vel kun med pris å gjøre tenker jeg :wink:

 

Kanskje... Men det er jo nettopp et godt poeng! Hvorfor velge en dyrere sauerpipe når man kan få et samme, kanskje bedre, løp fra S&L? :wink: Det er vel også noe av poenget mitt i forhold til Sauer vs. S&L også. S&L Classic DL har et meget godt avtrekk og pipene gir god presisjon, og det samme kan kanskje sies om Sauer også. Bare at Sauer koster mer... Noe av ulempen er kanskje at ettermarkedet for en S&L kanskje er noe mindre enn til en Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med s&l er at man må polere og ta eventuele grader ved låsklakkene da disse forusaker en del messingspon fra hylsene.

At det er noe bedre presisjon i s&l pipene tviler jeg på, pipene i begge 200STRa mine går som f..n bare et raggete hull.

Det at S&l børsene har go kvalitet er det ingen tvil om, men å mene at de har bedre kvalitet,sluttstykkegang,avtrekk en saueren er for meg helt vilt, jeg får mere tika følese av s&l men selvfølgelig noen hakk råere.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med s&l er at man må polere og ta eventuele grader ved låsklakkene da disse forusaker en del messingspon fra hylsene.

At det er noe bedre presisjon i s&l pipene tviler jeg på, pipene i begge 200STRa mine går som f..n bare et raggete hull.

Det at S&l børsene har go kvalitet er det ingen tvil om, men å mene at de har bedre kvalitet,sluttstykkegang,avtrekk en saueren er for meg helt vilt, jeg får mere tika følese av s&l men selvfølgelig noen hakk råere.

 

Kan du forklare dette nærmere?

legger de seg messingspon i kammeret?

Har ikkje hatt problem med dettte sjølv, så er bare nyskjerrig

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med s&l er at man må polere og ta eventuele grader ved låsklakkene da disse forusaker en del messingspon fra hylsene.

Jeg måtte gjøre dette på Classic'en min. Den laget to parallelle, tynne skrapemerker på ene siden av tomhylsene når jeg dro ut de. Ikke noe problem egentlig, de var knapt synlige (jeg merket det ved å se på hylsene, har aldri lagt merke til messingspon i kammer/rifle ellers)

 

At det er noe bedre presisjon i s&l pipene tviler jeg på, pipene i begge 200STRa mine går som f..n bare et raggete hull.

Har liten tro på at de er bedre. Men muligens like bra. Det jeg serimot synes er bra med de S&L-pipene jeg har hatt/kjenner til er at de er meget glatte og mantler ekstremt lite, samt er veldig lette å rengjøre. Jeg har stor forståelse for Jørgen sine tidligere kommentarer ang begrenset behov for pussing med disse pipene.

 

Det at S&l børsene har go kvalitet er det ingen tvil om, men å mene at de har bedre kvalitet,sluttstykkegang,avtrekk en saueren er for meg helt vilt, jeg får mere tika følese av s&l men selvfølgelig noen hakk råere.

Har ingen STR, men er overbevist om at den S&L jeg nylig solgte hadde bedre (smoothere, mindre slark) sluttstykkegang enn min 202. Avtrekket var også MINST like bra; men vanskelig å si at det var BEDRE når begge er på dette nivået. Forskjeftene på vanlig Sauer 202 imponerer ikke meg; antar at Jaktmatch er noe bedre grunnet mer gods i skjeftet. Standardskjeftene er myke og enkle å presse inn mot løpet. Bakskjeftene jeg har prøvd har hatt dårlig kolbekappe etter min mening (dog ikke dårligere enn S&L sin standard heller; denne bytte jeg mot Pachmayr, samtidig byttet jeg hele Sauer-skjeftet mot GRS)

Link to comment
Share on other sites

Eg vil vel si det sånn.

De riflene som man demonterer og polerer alle kanter som hylsen vil kunne legge seg mot og

Alle delene som sluttstykke ligger mot og selve sluttstykke

Dette er nå bare kose arbeid når været er dårlig.

Om våpen heter Sauer eller M98 Mauser så vil det bli stor forskjell.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...