Jump to content

Besøke Cabelas


oddvar

Recommended Posts

Jeg har ikke besøkt butikken i Buda, men den i Fort Worth er absolutt verdt å få med seg.

 

Dersom du ikke gidder å kjøre 3 timer for å komme deg til Cabelas, finnes det to Bass Pro sjapper rundt Houston, den i Katy er sannsynligvis nærmest. Videre finnes det et lass med Gander Mountain butikker. Bass er i samme divisjon som Cabelas, ikke helt samme standard men ikke langt i fra heller. Gander butikkene er noe mindre, som regel på kun ett plan.

 

Til slutt anbefaler jeg en tur til Collectors Firearms downtown, man blir gærn av å stirre på utvalget der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært på denn Cabelasen, men alle de jeg har vært på har vært en bra opplevelse. Bare å se hundrevis av utstoppede dyr fra smådyr til elefanter er jo bare gøy i seg selv. Dessuten har de ofte et stort akvarium og en bekk med masse fisker i. Bass Pro er jo noe av det samme, men de har litt mindre jaktutstyr og litt mere fiskeutstyr etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har vært på en Cabelas i Wahington (state) og en oppe ved Boston. Fikk svidd av noen kroner begge steder. Vær imidlertid oppmerksom på at den jevne amerikaner ikke nødvendigvis er like opptatt av å svi av penger på high-end utstyr som en del av oss nordmenn. Butikkene har derfor ikke nødvendigvis inne de mest "eksklusive" diesettene, kikkertsiktene etc. Er det derfor helt spesielle ting du er ute etter - ta en tlf eller lignende til den aktuelle Cabelas og sjekk hva de faktisk har på lager. Ren bomtur blir det uansett ikke.

 

Når det gjelder den "opplebvde" størrelsen på de Cabelasene jeg har vært innom, vil jeg si butikkstørrelsen er som en OBS! Bygg i 2 etasjer. XXL preget opplegg med avdelinger osv. med alt fra marine til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal på jobbreise til Houston i uke2. Vurdere å legge inn en fridag slik at jeg kan reise og besøke Cabelas i Buda. Er det noen som har vært der og kan si om det er verdt turen? Evt. noen andre steder man burde besøke istedet?

 

mvh

Oddvar

 

 

Av andre ting jeg hadde vurdert, var en tur til en eller annen outlet i området. Selv har jeg bare erfaring med outlettene nær San Marcos (nord for San Antonio), men tror der er flere andre nær Houston også. Kan fort spare inn reisen i form av kjøp av billige klær i stedet for å handle i Norge. Butikker som selger alt i fra verktøy til dresser etc.

 

http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=88 (San Marcos)

 

http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=77 (Houston)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært i Houston før nei. Er trafikken der værre enn Paris?

 

Jeg anser meg selv som god på kart og planlegging av kjøreruter, så jeg har lyst til å gi det et forsøk. Jeg reiser med sjefen min som har vært der mye, og vi møter kollegaer som jobber og bor der, så i nødsfall så må jeg jo få noen av de til å være med.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært i Paris på 15 år, men såvidt jeg kan huske er rushtidstrafikken like tett i Houston. Kjøremønsteret er minst like frekt/aggressivt og i motsetning til Paris kjører flesteparten av oss i Trucks og SUV'er på 2-3 tonn. Houston har også et par bataljoner bilførere som hverken snakker engelsk eller har forsikring. Smeller det med en slik en, så lykke til.

 

GPS kan man ikke helt stole på siden vi bygger om veinettet kjappere enn fabrikantene oppdaterer DVD platene og det er lite lurt å forville seg inn i enkelte nabolag. Vær obs. på omgivelsene på parkeringsplasser, carjackings er blitt vanlige bl.a. i Galleria området.

 

Vær også obs. på fartsgrensene hvis du ikke følger flyten i trafikken. Hvis onkel signaliserer at du skal stoppe - gjør det kjapt og sitt stille med hendene på rattet til han banker på vinduet.

 

Jeg har bodd i Houston i mange år nå og lært å innrette meg etter trafikken. Det var en nokså sær opplevelse å flytte hit når man var vant med det sedate og høflige kjøremønsteret i Oklahoma og Oregon/Washington.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det høres jo kanskje ut som om jeg tar meg vann over hodet her da, men jeg er litt giret på å forsøke. Har kjørt leiebil inn og ut av Paris i rushtiden, og det gikk fint selv om oppførselen til mine medtrafikanter var ganske ekstrem til tider. Jeg skal høre litt rundt og så får vi se hva det blir til. Du skal ha takk for advarselen iallefall:)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Er Galleria langs Westheimer?

 

Nå må du ikke skremme han helt fra å kjøre i Houston da :D

 

Jeg vil nesten heller kjøre i Houston en Oslo som ukjent da stort sett alle gater i Houston er orientert nord- syd/øst-vest og således er det enklere å orientere seg.

 

Jeg fikk vel litt av en ildåp selv med beskjed om kontortur. Leiebil fra flyplassen og ut på Sam Houston tollway. Hadde glemt mynter til bommen og køen vokste rimelig fort mens jeg ventet på å få en slug i bakhodet. Heldigvis fikk jeg vekslet med en vennligsinnet person et par biler bak meg :lol: I forfjamselsen mistet jeg også avkjøringen ned på Westheimer, men fant etter hvert ut at U sving var mulig før jeg hadde gjort hele runden :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Er Galleria langs Westheimer?

 

Nå må du ikke skremme han helt fra å kjøre i Houston da :D

 

Jeg vil nesten heller kjøre i Houston en Oslo som ukjent da stort sett alle gater i Houston er orientert nord- syd/øst-vest og således er det enklere å orientere seg.

 

Jeg fikk vel litt av en ildåp selv med beskjed om kontortur. Leiebil fra flyplassen og ut på Sam Houston tollway. Hadde glemt mynter til bommen og køen vokste rimelig fort mens jeg ventet på å få en slug i bakhodet. Heldigvis fikk jeg vekslet med en vennligsinnet person et par biler bak meg :lol: I forfjamselsen mistet jeg også avkjøringen ned på Westheimer, men fant etter hvert ut at U sving var mulig før jeg hadde gjort hele runden :lol: .

 

Galleria er Westheimer/610 vest pluss-pluss. Det er et shoppingdistrikt som tiltrekker seg mennesker med cash og dyre biler. Det høres ut som om du var i Westchase distriktet. Der er ikke trafikken så gærn som innenfor og rundt 610.

 

Man finner stort sett fram downtown, men er man i utkanten av byen, spesielt i nord/øst, bør man bruke hodet før man kjører av motorveien hvis man mister en exit. Rushtiden er rundt 0600 til 0900 og 1600 til 1900. Da er det som regel ekstremt treigt på 45/10/290/610/59. Regner det blir det helt kaos. Sam Houston og de andre betalingsveiene holder man seg vekk fra på den tiden hvis man ikke har ez-tag. Noe av det mest geniale med motorveiene her er at feederene som går parallelt med motorveiene som regel har egne felt for u-sving uten trafikklys. Det er også lov å kjøre på rødt etter full stopp så lenge man ikke krysser trafikken. Er man to eller flere i bilen anbefales det på det sterkeste å benytte kollektivfeltene i rushtiden.

 

Kollektivtilbudet i byen er heller elendig utenfor downtown. Taxi går som regel greit hvis man vet hvor man skal lete eller ringe, ellers så finnes det plenty limo og towncar services. Som nevnt så bør man passe seg når man skal krysse gater til fots.

Link to comment
Share on other sites

Florida er ikke så galt å kjøre i. Det er stort sett bare Los Angeles som er mer brutal enn Houston, de andre byene i Texas, inkludert Dallas, er mye greiere.

 

Jeg prøver ikke å skremme noen fra å kjøre bil her, men som nordmann er man bonde i by'n og bør innrette seg deretter. Det bor tross alt flere mennesker i Houston-området enn i hele Norge og trafikken er deretter.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal på jobbreise til Houston i uke2. Vurdere å legge inn en fridag slik at jeg kan reise og besøke Cabelas i Buda. Er det noen som har vært der og kan si om det er verdt turen? Evt. noen andre steder man burde besøke istedet?

 

mvh

Oddvar

 

Verdt turen det! Mener jeg brukte ca. 4 timer fra Houston, hvis jeg ikke husker feil!

 

Dick og Mary Cabela har gjort et godt innhogg i SCI sine rekordbøker, og mange av troofene er stilt ut i butikkene deres.

 

http://www.scirecordbook.org/login/index.cfm

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er bergenser?? Som jeg pleier å si til folk når en skal sammenligne kjørestil i Norge og USA: Kommer en seg over Danmarksplass uten problemer, fikser en alt av kjøring i Statene.

 

Jeg har kun meget gode erfaringer med kjøring i Houston - vært der flere ganger i Downtown og veiene rundt. Går helt fint det. Bare bruk speil godt og kjør passivt uten å nøle.

 

Min verste opplevelse i USA i bil er da jeg kjørte nedover hele Market st. I San Fransisco kl. 23 om kvelden 4. Juli. Av en eller annen grunn havnet jeg visst over i trikkesporet...med en haug junkier hengende over bilen på et hvert stopp..

 

God tur til Houston. Bruke et seriøst leiefirma og sørg for at du har en saftig ansvarsforsikring og full kasko. Synes AVIS og Hertz har funket bra der borte. Sørg for å ha med GPS/ lei GPS i bilen, og kjøp deg i tillegg ei kartbok for oversikt og backup.

 

Og husk: skulle du mot formodning komme ut for noe uhell i trafikken, ring the police med en gang og få dem til å lage en police-report (skademelding).

 

God tur

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært i Houston i to dager alt. Synes det har gått veldig greit å kjøre her, selv om det er mer biler opplever jeg medbilistene som mer høflige og hjelpsomme enn det man er i trafikken hjemme. Har vært på Bass Pro shop i går, og blir Cabela's i Buda på lørdag.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Øh ... prøvde du å kjøre i går ettermiddag?

 

Jeg brukte dobbelt så lang tid hjem pga. alle oversvømmelsene og da presset jeg meg fram, snek i køen og vadet gjennom de oversvømte filene der jeg kunne. Det var i alle fall totalt kaos på 610, 59 og det tilknyttede veinettet i tretiden. Jeg er glad jeg kjørte selv i 4x4 offroad truck med plenty bakkeklaring i stedet for å bli plukket opp av jobben.

 

Min erfaring når jeg kjører på jobb er at jeg i likhet med de fleste andre i venstrefilene ligger maks ett sekund bak bilen foran i 120-130 km/h. Legger man mer avstand mellom så presser folk seg inn foran deg hele tiden så du må slakke ned. Blinklys har jeg sluttet å bruke når jeg skal skifte felt for da kommer det alltid en luring opp på siden av deg og leker "chicken" for å få deg til å slakke ned så han kan komme seg inn i ditt felt, foran deg, og da er du stuck med bilen bak ham. Når de ikke vet at du skal skifte fil legger de seg heller inn bak deg så du kan komme deg over i deres felt, mens de skifter over til ditt ... for å nevne et par relativt milde eksempler på hvordan morgenrushet på 59 sør virker.

 

When in Rome, do as the Romans. Jeg er mye verre når jeg kjører bil i midtøsten :mrgreen:

 

Jeg kan legge til at et par stykker jeg jobber med ble regelrett presset av veien på 610 og 59 i fjor uten at den andre billisten slakket ned engang, så noen søndagskole er det ikke.

 

 

 

Hva synes du om Bass? Regner med du var på den i Katy, jeg foretrekker den andre langs Sam Houston sør som er noe større. Har du mulighet, få med deg Collectors Firearms også, de har et sykt utvalg av alle former for våpentilbehør.

 

Det ser ut som om det blir pent vær resten av uken så du får sikkert en grei kjøretur ut til Buda. Se opp for parkerte biler langs veien. State police er nådeløse og trenger fyren å fylle kvoten sin så holder det med 2 mph over grensen. Texas har ingen lovfestet margin så det er opp til dagsformen til onkel.

 

Leiebiler er yndete objekter for disse gutta siden dere som ikke har fast bopel i Texas ikke har adgang til å prøve en trafikkbot for retten.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Mandag kjørte vi fra flyplassen til hotellet som ligger ved krysset mellom Sam Houston Tollway og Katy freeway. Deretter var vi ute ved Katy Mils Mal og besøkte Bass Pro. Merket ikke noe til oversvømmelsene da, men hørte jo med kollegaer senere som hadde samme problemer som deg. Ellers kjørte vi på Galleria Tirsdag, der var noe mer trafikk.

 

Jeg forstår jo at jeg kjører på en annen måte enn deg. I store byer så er jeg nok kanskje litt defensiv, og jeg bruker blinklys alltid. Jeg har stort sett blitt sluppet inn når jeg har blinket for å skifte fil på motorveiene. På mateveiene som går langs motorveiene er folk også flinke til å ikke ligge i høyrefeltet slik at det har gått fint å kjøre ut fra parkeringsplasser. Har også opplevd flere ganger at om det er kø så stopper noen opp og slipper deg inn på veien fra parkeringsplassen. Men i likhet med hjemme vil det nok kanskje variere med når på dagen man kjører, og ikke minst hvilke veier. Kollegaene mine fra Norge som bor her borte opplever heller ikke trafikken som noe stort problem.

 

Når vi var på Bass Pro ved Katy hadde vi fortsatt flyturen i kroppen, så da ble det bare til å ta et streif i butikken og se på utvalget. Siden jeg hadde med kollegaer, og jeg skal bruke hele lørdagen på Cabelas, så brukte jeg ikke så mye tid til å se på alle tingene i utvalget. I går var vi nede på Bass Pro som lå sør ved Sam Houston, og denne var nok noe større. Her fikk jeg pratet litt med betjeningen og prøveskutt en compoundbue for første gang i mitt liv. Kjøpte noe småting, men brukte ikke så alt for lang tid til å kikke. Utvalget i disse butikkene er helt enormt, så man burde hatt mer tid... (Men det har jeg på¨lørdag :) )

 

Ellers vil jeg takke for tipset om Collectors Firearms, denne butikken var helt ekstremt bra. Jeg fikk sett utrolig mye våpen som jeg bare har hørt om. Alle mulige varianter fra WW2, samt en stor mengde moderne våpen også. Man blir helt missunelig på alle de som bor her borte og kan handle disse våpnene med lommeboken som eneste begrensning. Om man bare rekker en jakt og fiske attraksjon når man er i Houston vil jeg helt klart anbefale denne over Bass Pro.

 

Besøkte også Galleria. Her virket det som om parkeringsvaktene var bevepnet? Hadde historien herfra om carjacking i bakhodet, men parkeringshuset der var godt befolket av folk fra møblerte hjem, så det opplevdes veldig greit. Kjørte også en parkeringsvakt rundt i en golfbil og passet på.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...