Jump to content

Speket hjortehjerte, skal det se slik ut?


Nordpeak

Recommended Posts

Tenkte å benytte mest mulig av dyra som ble tatt under jakta i år og ville selvsagt prøve å speke et hjerte.

Spurte litt rundt omkring ang fremgangsmåte og fikk like mange forskjellige svar som julegrana mista nåler nå i jula :winke1:

 

Etter litt søk her på Kammeret ser jeg at min fremgangsmåte sansyneligvis ikke var helt etter "boka".

 

Dette ble hjort :lol:

 

Hjerte vasket rent for blod

gnidd inn med fint salt

lagt inn i havsalt slik at saltet dekket hele hjertet.

Hjertet lå i salt i ca 3 dager :?:?

Hjertet ble ikke skyllt men tørket av med lofri papir før oppheng.

Hjertet har hengt tørt og luftigt i ca 14 dager, noe varierende temperatur, men ikke over 7 grader.

 

Her er reusultatet:

 

Skal det se slik ut? ser ut som om det er mugg som er kommet på? eller er det kun utslag av salt?

 

Hjerte1.JPG

 

Hjerte2.JPG

 

Dersom dette ser helt forferdlig ut ville det hvert flott om noen hadde en fremgangsmåte som har fungert godt. Kan hende jeg må se meg etter en ny plass å henge spekematen på?

 

Edit: Det hvite som ser ut som mugg er ikke "loete" slik som mugg er men helt hardt. Etter det jeg kan skjønne må dette være salt utslag i og med at det kankje har ligget litt for lenge i salt??

 

Slik ser hjertet ut når det skjæres i skiver. Har skjært vekk det hvite ytterst og tatt en smakebit :D Smakte faktisk meget bra, så bra at det er en skam at siste juleøl gikk i går kveld :lol:

 

Hjerte3.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ut som vel mye salt.

Men fortvil ikke, det gir en aldeles herlig tørst. Det er nok juleøl å få fremdeles så det er egentlig ikke noe problem. Jeg tror det er saltutslag du har.

 

Jeg pleier å renske hjertet for hinner, blodårer og trevler. Deretter gnir jeg det inn med salt og diverse krydderblandinger. Ett til to døgn med salt, liggende i kjøleskapet er som oftest nok. Litt mer for elg og store hjerter. Deretter tørking, jeg henger det fremfor avfukteren i kjelleren. Kontroller for mugg i foldene med hjevne mellomrum. Det må ikke være for varmt, jo kaldere jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

jeg forsøkte det samme med et elghjerte. men det lå i saltlake i 12timer før det ble røkt og hengt. det hang så lenge at det ble steine hardt og da var det også mye hvitt utenpå. jeg smakte på det (hvite som var utenpå) og det var rent salt ut fra det jeg kan avgjøre.

elghjertet smakte meget godt , skikkelig salt var det også. har du smakt på hjertet ?

hørtes ikke ut som du har gjort noe gæli, utenom det med tiden på saltingen.

Link to comment
Share on other sites

Du ser forskjel på saltutslag og mugg. Er det salt så er overflata tørr og mykje av saltet kan du koste av med handa.

 

Reknar med du har rikeleg med øl til det hjarta. Trur det er ganske sal. Finn fram kniven og skjer tynne skiver og kos deg med spekematen din :)

Link to comment
Share on other sites

Ja elghjerte skal sjå slik ut etter tørking!!!, og det er salt som har kome ut så det er ikkje farleg og ete , men det er nok jævlig salt men det finnes jo øl til og slukke det med!!! :mrgreen:

Viss du synest de er for salt kan du la hjertet ligge i vatten i eit døgn og så henge det til tørk att! (gjerne over ovnen). Lykke til!!

Her er ein trå eg laga om speling av hjerter og den kan du trykt bruke!!!!! :?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=27446&hilit=speking

Link to comment
Share on other sites

hehe.

 

Litt for lenge i salt er mildt sagt.

 

Er en stund siden siste gang jeg speket hjortekjøtt, google speking på nett for å finne rett tid pr gram.

Lurer på om det var ca 1t pr 100g rent kjøtt ved tørr salting.

 

å speke hjertet er vanskeligere å få til enn f.eks en lårtunge eller lignende helmuskel.

hjertet har og en mye mer intens smak enn andre muskler og blir for mye for mange.

 

En ting du bør vite ved tørr speking er at fra det er hengt til det er ferdig, har det kort holbarhet før det blir knaldhart med saltkrystaller på,

og da er det uspiselig. Lag derfor aldri mer enn det du/dere klarer å spise på 1-2 dager med mindre du har vakum pakker.

 

Alt du trenger å vite om tørr og lake speking finner du ved å bruke lite grann tid på nettet og prøve deg litt frem til hvordan du liker det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...