Jump to content

leica 8x32 ultravid hd


308nm

Recommended Posts

Har ikke denne, men har den nye Swaorvski CL 8x30 og er strålende fornøyd med den. Den ligger et par tuselapper under tilbudet fra Landrø, og har knapt vært av nakken min siden den ble anskaffet. Er godt fornøyd med lav vekt og liten størrelse, samtidig som at lysåpningen er tilstrekkelig for "vanlig arbeidstid".

Link to comment
Share on other sites

... , men 8x32, det er en kikkert for dagslys. Dvs ingen skumringskikkert.

Da er det ikke noe vits å betale over NOK 10000. Som dagskikkert kan man like greit velge Leica Trinovid BA 8x32 ( eller noe i den prisklassen ).

 

Skulle man derrimot ønske seg skumringskikkert, da er det vits å gå for Leica HD, eller nye Zeiss kikkerter. For ellers må man bruke en tung porroprismekikkert som f.eks. Fujinon FMTR-SX 7x50, som veier 1,5kg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ganske stor forskjell på oppløsning og kOntrast på HD (fluorittglass) og vanlig kinaoptikk, også i døgnets lyse timer. Skal du se detaljer på avstand, så gir topp optikk bedre resultater enn middelmådig optikk.

Greit nok, men du utnytter ikke full HD kvalitet.

Og 8x32 det er jo noe "all around" og noe å bruke i skogen.

På vilreinjakt/rypejakt/Afrikajakt mye bedre er å ha 10x32.

 

Hadde dette vært 10x32, 8x42 eller ....., så hadde ikke prisen vært så lav.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein optisan cobra 8x42 til 5-600 og er strålandes fornøyd, kan sjå hjort og fugl på mange hundre meter og under måneskinsjakt så ser eg fint hjorten på bakken sjølv om den står mot mørk fjellvegg 8) Og i haust brukte eg den nesten 9 timer på sauesanking på hardangervidda i vind, tåke og sterkt regnvær og kunne fortsatt sjå dei kvite ulldottane på rundt 700-1000 meter (når det ikkje var for tjukk tåke) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor utnytter man ikke HD kvaliteten på en 8x32?

For du utnytter ikke coating ihht lys transmisjon, da kikkerten ikke har god nok åpning i objektivet. Og du utnytter ikke god avbilding av detaljer ( lav kromatisk abberasjon ), da forstørrelsen er for liten.

8x30 det er en kikkert for fuglekikkere og turister. Og da holder massevis Zeiss Conquest til halve prisen av Leica HD.

Link to comment
Share on other sites

Conquest like bra som siste generasjon Ultravid?

Fy skam på deg! :smile:

Det var ikke det jeg har skrevet.

Tror jeg har litt peiling på kikkerter:

Har Fujinon FMTR-SX2 7x50, Nikon HGL 10x42, Zeiss Conquest 8x30

Tidligere hadde også Leica Trinovid BA 8x50.

( Alle mine kikkertsikter er av merke Schmidt&Bender Zenith )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ultravid 8x32 (men ikke HD), og er SUPER fornøyd. Jeg bruker den som en allround-kikkert, og har den alltid med meg. Det er den store fordelen med en 8x32, den er kompakt. Hjelper lite med en 50 åpning hvis man ikke gidder å ta den med på tur :)

Som regel har jeg med fotoutstyr eller børse (eller begge deler), og da er en liten og nett kikkert perfekt. I hvertfall når jeg går i mange timer.

 

Kikkerten er helt topp i skumring, men kommer naturlig nok til kort (ift. en mer lyssterk) når mørket faller på. Den er sylskarp med bra fargegjengivelse helt ut i kantene, og fungerer også veldig godt i motlys. Dersom den skal benyttes i forbindelse med "nattejakt", ville jeg naturligvis valgt en mer lyssterk kikkert. For meg er 8x perfekt, jeg synes 10x blir for "urolig".

 

Jeg hadde kjøpt den en gang til :)

 

E

Link to comment
Share on other sites

Conquest like bra som siste generasjon Ultravid?

Fy skam på deg! :smile:

Det var ikke det jeg har skrevet.

Tror jeg har litt peiling på kikkerter:

Har Fujinon FMTR-SX2 7x50, Nikon HGL 10x42, Zeiss Conquest 8x30

Tidligere hadde også Leica Trinovid BA 8x50.

( Alle mine kikkertsikter er av merke Schmidt&Bender Zenith )

 

At du med denne samlingen av optikk påberoper deg å ha peiling er å ta hardt i? :roll:

 

Nei, sammenlign epler og epler, men, for moro skyld skal jeg gi deg denne observasjonen fra praktisk jakt:

 

I høst så satt jeg ei lita stund sammen med oppsynet og tittet etter villrein, og sammenlignet min Leica 8x32HD med hans Swaro 10x42 EL. Han ble lang i maska, for han fant ikke forskjellen han var ute etter......!

Jeg for min del konkluderte med at jeg hadde gjort et klokt valg mht bruksområdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min personlige/subjektive mening, Leica Ultra HD, Swaro EL Swarovision, og siste SLC'modeller: spyler gamle teorier og sannheter om svakt/vanskelig lys i forhold til objektiv-diameter rett i dass.

At slik kvalitet koster er en annen sak....

Men ærlig talt, holder man en Conquest opp mot en av overnevnte "kjenner" man fort hvor mellomlegget forsvant! :D

Tror trådstarter vil få en glimrende allround'er med 8x32 HD'en. Lite tull og god garanti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...