Jump to content

Trygge 9mm-patroner?


Nygaard

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Min far har kommet over et parti patroner i 9mm Parabellum.

Merkingen på esken remser opp en del våpen ammunisjonen ikke bør brukes i, noe som får oss til å undre på om den er litt vel kraftig, og kun er tiltenkt maskinpistol.

Bildene viser eskens for-/bakside: (klikkbare, oppdaterte bilder)

patroner001litenwa8.th.jpg

 

patroner002litenfl1.th.jpg

 

Vi tenker ikke å benytte ammunisjonen i noen av våpnene som remses opp, men en moderne S&W.

Er disse trygge, eller er det grunn til å styre unna?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter at dette er gammel Raufoss fra den tiden man hadde Luger og Walther som tjenestevåpen i Hæren. Du må nesten sjekke produsentnavnet.

 

Trykknivået på disse er relativt skarpt, vil tippe over +P, men en moderne pistol som f.eks. Glock 17 fikser lett en slik diett.

 

PS.

Du bør uansett sjekke om denne ammoen (per produsent og lot nummer) er ladet med korrosive hetter. Det er lite trivelig å ødelegge et løp fordi man ønsket å skyte litt billig ammo. Å skyte korrosiv ammo er uansett helt greit så lenge man er klar over det og pusser med det i tankene.

Link to comment
Share on other sites

:!: JA Nygaard! Disse ER harde og bør kun brukes i maskinpistol eller Glock! Har noen få esker selv, bruker de bare i Glock'en min! De kan nok være for harde for en ny SW! Ikke verdt å ta sjansen på det uansett! (Men selg de gjerne til meg!!! :) )
Link to comment
Share on other sites

Så gammle er de da ikke Thor, vel det er vel relativt med hvor gamle vi er :D

 

For å si det slik så var de pakkene standard lenge etter at jeg var ferdig i forsvaret.

De er harde, men slett ikke voldsomt harde. La oss si i den øvre delen av det vi i dag kaller "normal" ammo. F.eks i nærheten av Speer Lawman, men ikke over. Om minnet ikke spiller meg et puss, så kronograferte vi dem til samme hastighet som de Magtec'ene som politiet brukte til MP5 trening. Altså dette er ikke noe i samme gate som svenskenes 39B.

Heller ikke +P, trykket ligger innenfor "normalen".

Vanlige moderne 9mm pistoler har ikke problemer med disse, men som det står på pakken så er det ikke mat for Lugere, P38 og annet slarkete gammelt forsvarsmateriell.

Link to comment
Share on other sites

Så gammle er de da ikke Thor, vel det er vel relativt med hvor gamle vi er :D

 

Nå har ikke jeg vært på en norsk skytebane på en god del år men jeg husker da på slutten av 90 tallet at folk dro med seg eldgammel 9mm overskuddsammo med fete kvikksølvflammer av og til. Jeg kunne ikke åpne bildene så jeg antar bare at det er Raufoss og ikke for eksempel britisk 2vk (sten) overskuddsammo.

Link to comment
Share on other sites

den ammoen der er svensk FFV ammo produsert for det norske forsvaret på 80 eller tidlig 90 tall da forsvaret enda hadde mengder av gamle pistoler som trengte veik ammo(merket parabellum). det står LOT xx-FFV-xx på pakka. feks 03-FFV-89. som betyr lot 3, 1989 fra FFV.

 

denne ammoen er det man brukte mye av i glock og MP5 å er hardt ladd, men moderne pistoler bør tåle den. den er ikke like hardt ladd som M39B som kommer fra samme produsent.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt tusenvis av FFV ammo i min S&W 5906.Den er ladet med en 116gr RN kule med en hastighet på 330m/sek i min S&W.Tilsvarende kulevekt kan lades opp til ca 390m/sek med Vitavouri.340 krutt .

Derfor vil jeg ikke kalle FFV amunisjonen hardt ladet ,men en standard 9mm ,ikke hardere enn annen standard 9mm ammo.Dreiv å ladda om tommhylsene etter disse FFV skuddene da det var lett å få tak i messing ,men de hadde en ukurant tennhette diameter og var av berdan type(2 hull i bunnen).RWS leverte tennhetter men de var ganske dyre (ca 35 øre stk).Det blei slutt på å samle tommgods etter FFV da forsvaret fikk GFL 9mm ammo med hylser av boxer type som passer for smal pistol hetter.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg har bare skutt noen hundre jeg... Knapt tusen iallefall.. Og JEG skjønner at de er litt over

minsteladningen for 9mm... (Sikkert derfor de er merket med en TYDLIG advarsel også...)

Så jeg velger å fore Glock'en med de, og sparer SVAKERE ladninger til S&W og Pardinien min...

Men det er nå bare meg da!

(Bildene dine Nygaard har jeg sett hele tiden forøvrig.. )

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, alle sammen. Ut fra informasjonen tror jeg vi tar sjansen på disse skuddene. Kan jo kjøre noen over kronografen, i allefall. :)

 

Nygaard[/b] har jeg sett hele tiden forøvrig.. )

 

Sprøtt. Her har de ikke fungert, hverken i Opera eller IE. Kanskje jeg må oppdatere litt her og der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...