Jump to content

ruger m77 all weather


Stihl Crazy

Recommended Posts

var innom xxl her om dagen og da hadde de eit eksemplar av denne rifla her i 30-06. Den virket innteresant synes jeg, ruster mindre enn andre rifler forhåpentligvis ingen trestokk som lever, passelig vekt og lengde mauser konstruksjon kort sagt denne kunne jeg tenkt meg i ett eller annet kaliber, da jeg har tanker om en lengre ekspedisjon i villmarka om noen år. Særligt dette med rustbestandighet virker tiltalende på meg. Nå er vel ikke ruger ett av de merkene som selger mest, men noen må nå ha prøvd rifla da og ha noe å si om den.

Link to comment
Share on other sites

Den ene i kal 7 mm remmag samler meget godt, den er heller ikke kresen på hva man putter i. Den går jevnt under 25 mm, ofte bedre. Har også en i 375 ruger. Har ennå ikke forsket så mye med denne, men det jeg har prøvd har imponert meg.

Link to comment
Share on other sites

Samme her, har en all weather 35 Whelen (var oprinnelig en 270 Win.) og en Hawkeye African i 375 Ruger.

Solide og driftsikre rifler som står for en støyt!

Har også hatt to i 338 Winmag.

Enkelte påstår å ha slitt litt med prsisjon, da ryktene sier at løpene i en periode ble satt ut på entreprise, men min erfaring er ihvertfall at presisjonen er bra.

Den gamle MKII versjonen hadde et noe tungt avtrekk, men en tur til børsemaker fikser det lett, eventuellt en Timney Trigger.

Etter å ha brukt Ruger M77 i mange år har ihvertfall ikke jeg problemer med å anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

Har også flere Rugrer M77 som jeg liker godt. Dønn solid låskasse og stabile stålmontasjer som er lett å ta av og på de integrerte klakkene for stålmontasjene. Har en Ruger M77 all weather med plastokk i kaliber 22-250. Ikke noe sjans for at det skal bli noe rust på den riflen. Avtrekket er nevnt og det kan som sagt være noe hardt. Alle mine Rugrer har jeg fått avtrekket justert samt at alle riflene er blitt bedett. Til og med 22-250 med plastokk er bedett, for jeg liker ikke at løpet ligger ann mot stokken. Kan jo nevne at en M77 i kaliber 6.5x55 ble jeg noe plaget med før presisjonen kom. Det visste seg at riflen måtte ha en ca 150 skudd før den ble god. Har ikke noe annet svar på det enn at løpet må ha vært noe rufsete inni fra fabrikken. Har ingen betengligheter med å anbefale Ruger sine M77 rifler. Dette er solide rifler.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Ruger M77 Hawkeye i cal. 308W. like før hjortesesongen i år og må si meg storfornøyd hittil. Men prisen man betaler for "bunnsolid" låskasse er et noe slærkete ladegrep. Bolten er litt vinglete, men dette er jo snakk om øvelse og vanesak, og med en god dæsj olje er det ikke noe problem. Regner med den vil gli bedre når jeg får herjet med den på skytebanen i år, som sagt ble den kjøpt, skutt inn, skutt opp med og dratt med rett på jakt, så den har ikke gått mange skuddene.

 

Men en nydelig, brukssikker rifle? Absolutt! Så liker jeg laminat-stokken, rimelig solide greier!!!

 

Rustfri-løpet er dessuten ikke helt blankt så du får ikke samme gjenskinn/blink i det som andre rustfri-utgaver.

 

Er ikke i nærheten av så dreven rifleskytter som mange andre her på Kammeret, så jeg skal være forsiktig med å anbefale den fremfor andre, men det er en veldig god rifle som du "føler" kvaliteten i.

Link to comment
Share on other sites

 

Rustfri-løpet er dessuten ikke helt blankt så du får ikke samme gjenskinn/blink i det som andre rustfri-utgaver.

 

Stemmer det du sier her Stefan J. Dette ble forandret når den nye Ruger M77 Hawkeye kom. Den forrige Ruger MKII ble levert med blankt løp og låskasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Tar opp igjen min gammle tråd. Noken som veit om da går Ann og få til ei fornuftig bedding på all weather versjonen der eine skrua er skråstilt?

Tenke børsemakar, ikkje meg sjølv, har berre holdt i ei sån rifla noken få gonger så husker ikkje kor stiv stokken er eller om da må skiftast stokk og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg kjøpt meg en slik samt montert ett ettermarkedsavtrekk fra rifle basix.

Dersom jeg stiller dette for lett ser jeg at avtrekket går av når jeg lukker bolten.

Dette må jo være livsfarligt ikke bare for det som befinner seg foran løpet, selv om jeg alltid tar avtrekk i sikker retning.

Men også for skytter da ett skudd som går av før bolten er helt lukket må utgjøre en sikkerhetsrisiko i mitt hode.

Tenker på løpsprengning, sprengt låskasse osv

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det som er problemet, men takk for tipset.

Er når en tar ladegrep og skal lukke sluttstykke eller forsåvidt åpne også men helst det første.

Ett litt hardt ladegrep så går skuddet av. Altså i det en fører hevearmen helt ned og sluttstykket lukkes i låskassen.

Noen som hvet om dette er farlige for skytter? Og våpen, selv om jeg ikke bryr meg om rifla i den sammenheng.

uansett har jeg nå stilt avtrekket såpas tungt at dette skal godt gjøres og få til.

Er mest av nysgjerrighet jeg spør.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ja og likte det godt utenom vekten.

For og ta en liten oppsumering.

Jeg har nå satt på avtrekket fra rifle basix.

Det er helt rent men litt for tungt synes jeg, skulle likt og hatt det ned imot ett kg eller så.

Sikringen på det synes jeg ikke er så bra.

Dersom en tar og spenner opp rifla ( tar ladegrep) er det en avtrekksvekt.

Dersom en spenner opp rifla tar sikringen på og av igjen før en tar avtrekk så øker avtrekksvekta litt.

Skal jo ikke være sån.

I tilegg fikk jeg litt skrekken når rifla gikk av når jeg skulle ta ladegrep når avtrekket var stilt for lett.

Det siste gjelder vel mange avtrekk muligens, men har skremt meg litt.

Nå skal det jo ikke være smørning i avtrekket men jeg har nå prøvd likevell.

Tok og sprayet både rifle basix og original avtrekket med lanolin.

Originalavtrekket var like tungt som før, det andre ble lettere.

Heller ikke betryggende.

Liker ikke sikringsløsningen RB har valgt, det er en skrue som skrus inni avtrekket.

Den tar borti "knasten" som en vrir rundt på sikringen på ruger rifler, det originale har en bedre løsning.

 

Har i det hele tatt lurt på om jeg skulle tatt tak i det originale igjen.

Jeg prøvde det først, jeg fikk tak i fjær som skulle lette original avtrekket.

Det gjorde det da også men selv om en tar avtrekk helt uten fjær så er det for tungt.

Tydeligt at det må filing/bryning til.

Tror ikke jeg tar på meg det selv.

Har lurt på Rafdal, han kjenner jeg fra før.

Det var han som monterte avtrekket fra RB for meg. Jeg klarte og kile fast sluttstykke i låskassen da jeg skulle montere sikringen.

Han fiksa det, men etterpå oppdaga jeg dette med ulik avtrekksvekt alt etter om jeg hadde brukt sikringen eller ikke.

Lang historie kort, jeg har montert og demontert RB avtrekk og sikring noen ganger nå så det er ikke monteringen det er noe galt med akkurat her, er løsningen de har valgt.

Jeg bor bare litt over en time fra etne.

 

Har også lurt på og kontakte våpensøilen.

Deres børsemaker bør vel kunne Ruger.

Søkte litt her i går fant ut at det var en michelsen på Radøy og en i Massfjorden.

Disse kjenner jeg ikke noe til, uansett det går jo ann og snakke med søilen eller Rafdal.

Tar ikke på meg og file selv.

Link to comment
Share on other sites

Originalavtrekket er støpt, det har "vanligvis" en del  flater som er langt fra glatte.
Som jeg sa, det er forholdsvis enkelt å polere opp dette selv med en finkornet brynestein (ikke fil!)
Jeg har gjort det på to av mine M77 MK II med godt resultat.
Men er du usikker, så bruk børsemaker.
På min første Ruger ble avtrekket polert opp av Rogne Våpen i Trondheim, så det er fullt mulig å få originalavtrekket ok.
På en av mine M77 nå står det et Timney-avtrekk (var montert da jeg kjøpte den).
Det er også en god og sikker løsning.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på dette med  Timney også.

Problemet der er at timney sitt, såvidt jeg har skjønnt er tilpasset mk2 modellen og ikke hawkeye som jeg har.

Originalavtrekket på min hawkeye er støpt ja, men det har glatte flater så tror det skal en del mer til enn og bare polere.

Tror det må en større jobb til der med og forandre vinkler, uten at jeg vet.

Er forskjellig avtrekk på hawkeye og mk2 modellen.

Er LC6 avtrekk på hawkeye.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest bruksanvisningen til rifla.

Der står det at ved lading og «unnloading» så skal sikringen stå i midt posisjon.

 

Ett lite tips angående presisjon jeg har funnet ut på nettet.

På en del ruger rifler står magasinbrønnen i spenn mellom låskasse og underbeslag visstnok.

Gjorde iverfall det på min. Helt pinnstramt.

Tok ut magasinbrønnen og ladet direkte i kammeret.

Rifla skjøt bedre med en gang.

Kan jo ikke ha det sån permanent, så tok og filte av magasinbrønnen en del i bunnen, såpass at den skrangler i rifla.

Fremmre skrue, den skrå skal være bortimot gorilla tight, verfall godt tilskudd.

Den i midten ganske så løst, er der mest for og holde underbeslag på plass.

Den bakerste også bra tight, men ikke så tight som den fremste.

 

Har ikke skutt så mye til nå men virker som den kan klare sub Moa med de rette ladningane, merkbart bedre enn da jeg fikk den.

Skjøt 4 tre skudds serier med norma golden target, har det oppskrivd men mener de var på : 30, 21, 20 og 25 mm.

 

Litt grovt trådkors på siktet så kan være litt utfordrende ved skyting i benk, så får jeg se hvordan den ter seg etter hvert.

 

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avtrekket har jeg satt til 900 gram, det er veldigt bra viss jeg skal skryte litt.

Har drillet avtrekk trening noen timer nå, slik at jeg ALLTID har sikringen på når jeg oppererer bolten.

Kan gjøres i blinde.

Har gitt rifla 3 strøk utvendig med bilvoks, så nå gjenstår det bare og skyte inn på nytt og så er jeg klar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...