Jump to content

Helstokk, fordeler/ulemper?


hjortefot.com

Recommended Posts

Har vært så heldig å eid to helstokkrifler. Og har vært så dum og solgt begge :D .

 

1149509820.jpg

 

1151489169.jpg

 

Steyr`n var i 9,3x62 og far min la beslag på den og skjøt 2 elger den høsten jeg hadde ho :D . Slet litt med at ho kastet et skudd i ny og ne på banen ved mange skudd etterhverandre.

 

Sako`n er jo bare et drømmevåpen. Det fine med den modellen er at stokken er todelt i front så det blir jo teknisk sett ikke "helstokk". Det var et kjempevåpen og gikk utrolig godt. Kaliberet var 308 og jeg skjøt 10 elger med ho på to sesonger. Solgte ho av to årsaker: Savnet å se reaksjon på elgen ved treff, og skulle finanisere ei dobbelrifle.

 

Helstokkrifler må holdes spesielt ved like. Stokken på oljes og passes på. Det er som sagt mye treverk som kan vri seg og legge seg på. Men at det er snasent er det liten tvil om.

 

Var en tur hos Holstad Våpen i går og han hadde inne en STRØKEN Steyr Mannlicher Schonauer i 30.06 med Zeiss 3-9x36. Den skulle inn på finn.no etterhvert og kostet 13000,-. Det kribler litt :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Helstokk har nok bare bakdeler slik jeg ser det. En frittliggende pipe er å foretrekke. Men dem er fine å se på.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Ruger Helstokken min i 10 syndefulle år nå. Aldri hatt tullball av noe slag, uansett vær og føre, hverken før eller etter at jeg beddet den. Men, en jaktkamerat som har Sako med delt stokk, fikk kasting av skudd etter første serien, men etter at jeg grov ut av stokken, bedda og beisa den innvendig, går den på uansett antall skudd eller fuktighet. Noen har nok noe plunder, men det er relativt lett å få gjort noe med, holdningene til at helstokker er sære saker er nok verre å få bukt med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helstokkrifle, men har hatt! :) (Og med den kommende våpengarderoben hadde jeg hatt den fortsatt, men min Heym måtte selges (sa onkel / tante politi) for å få en rifle til (som dermed ble en rifle med løpsskiftemuligheter). Dette nevnt i parentes....)

 

Kort oppsummert, helstokkrifler innebærer ingen fordeler - egentlig - , men derimot enkelte potensielle ulemper. Ulempene er knyttet til at stokktreet kan påvirkes av vær og vind (mao fuktighet) og kan slå seg, og eventuelt påvirke løpet på den måten, litt avhengig av om og hvordan forstokken og løpet er "koblet".

 

Nå finnes det jo helstokkrifler som "omgår" denne utfordringen ved at forstokken er todelt. Sako er nevnt, Blaser er også slik. Jeg tror en del helstokktilhengere vil si at dette er juks...

 

For, har man en vellaget helstokkrifle, der stokktreet er valgt slik at årringene følger løpsretningen, og gir stokken det stellet man egentlig skal gi alle riflestokker laget av tre....så behøver ikke dette være noe problem i det hele tatt altså! Bare eierglede... I hvert fall når det er snakk om jaktrifler, som ikke skal se skudd etter skudd og mulig varmskyting av løpet.

 

For helstokkriifler er spesielle, og da i betydningen spesielt vakre. Synes nå jeg.

 

En ting til slutt: Kalibervalg. Helstokkrifler har relativt korte løp, og man bør nok primært velge kalibere som trives i korte løp.

 

(Skal jeg ha helstokkrifle på nytt en gang? Håper det :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...