Jump to content

Den perfekte mårfelle?


knutis

Recommended Posts

Sannsynligvis finnes ikke den perfekte fella. Men hvilke krav skal vi stille? og hvor nært idealet er det mulig å komme?

 

Kravliste:

Human

Effektiv

Enkel i bruk

Kjapp å sette opp

Lett å bære med seg

Billig

Sikker i forhold til andre dyr

Lett å skifte åte i.

 

Conibear er billig og lett å bære med seg (hvis du ikke bruker kasse). Effektiv kan den også være, men det tar tid å sette den på en god måte uten kasse. Med kasse er den plutselig diger og håpløs å bære over lengre strekninger hvis du skal ha med flere. Den er også den fele med størst sjanse for brukerfeil. Og finnes i en del middelmådige utgaver.

 

Syning er dyr og mange mener at den ikke er den mest effektive. Men veldig enkel i bruk. Har imidlertid, fortjent eller ufortjent, fått et litt tvilsomt rykte pga funn av levende mår i fella.

 

Kania er mye av det samme som syning, men minus det dårlige ryktet.

 

Aasebø er sikker, enkel i bruk og grei å bære med seg. Men umulig å få tak i inntil videre og blir neppe veldig billig når den evnt kommer for salg igjen.

 

Haugen er litt stor, enkel i bruk, krever ofte justering og må spennes ned for å skifte åte. Ikke spesielt billig denne heller.

 

Alle feller krever innbygging når de står på bakken, dermed er de slik sett like i forhold til sikkerhet og andre dyr.

 

 

Ulemper med alle fellene. Det med pris har jo ikke direkte innvirkning på bruken av fella, men er sannsynlig en viktig faktor for mange. Er vel en grunn til at conibearfeller er såpass populære til tross for at de er det mest krevende å bruke. Både med tanke på riktig bruk og arbeidsmengde.

 

Noe som kommer ganske så nært idealet må være ei conibearfelle som er umulig å gjøre feil med montert i en kasse som er så liten og lett at det er mulig å bære med seg flere over enn viss distanse. En løsning jeg har grublet litt på og kommer til å prøve er conibear 60 montert i kasse. Litt liten synes sikkert mange, men høyden er som på en 120 og den treffer da bra! Åpningen på fella er ca som på ei Aasebø og den funker jo flott. Fjærene er muligens litt svake (?) så de kommer jeg til å bytte ut med 160 fjærer jeg har til overs. 60 fella har så liten åpning at det er umulig for måren å få hodet forbi utløser, dermed kan åte plasseres nesten helt inn til fella. Kassen behøver dermed ikke være så lang. Hva tror folket?

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje en cb 120 felle av bra kvalitet( ikke billig fellene) å en netting kasse som kan slås sammen som et hundebur med hengslet dør i bakkant å en musesikker beholder til åte ville vært veldig nærme perfekt til mitt bruk.

Da kan mann få med seg mange feller i sekken uten å måtte bære seg ihjel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Noe som kommer ganske så nært idealet må være ei conibearfelle som er umulig å gjøre feil med montert i en kasse som er så liten og lett at det er mulig å bære med seg flere over enn viss distanse. En løsning jeg har grublet litt på og kommer til å prøve er conibear 60 montert i kasse. Litt liten synes sikkert mange, men høyden er som på en 120 og den treffer da bra! Åpningen på fella er ca som på ei Aasebø og den funker jo flott. Fjærene er muligens litt svake (?) så de kommer jeg til å bytte ut med 160 fjærer jeg har til overs. 60 fella har så liten åpning at det er umulig for måren å få hodet forbi utløser, dermed kan åte plasseres nesten helt inn til fella. Kassen behøver dermed ikke være så lang. Hva tror folket?

 

Har tenkt på en ting knutis...

Hva med å ta en stor vannflaskekanne, tror Olden har slike på 3 eller 4 liter, skjære den av 15 cm under tuten for så å lage spor til fjærene til fella.

Denne delen skrues fast rett i tresleggen med festebraketten til fella.

Åtet festes med tynn ståltråd gjennom et lite hull i korken.

Med dette oppnås flere ting som

-Veldig lite vekt

-Tar veldig lite plass

-Musesikker

-Billig

-Værsikker.

 

Ka du tru?

Link to comment
Share on other sites

Man kan vell sette ut kasser uten felle så blir conibear lett å ha med seg når man bare setter de inn i de samme kassene som forige år har stått der igjenom hele året.

 

Sliper også å vente på at de skal miste lukta av oss da.

 

 

Bra konsept det. Men fortsatt mye arbeid med å lage og sette ut kassene. Og hvis man gjør slik jeg ofte gjør å flytter fellene en del rundt blir det mange kasser!

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig likt og det frister veldig å prøve på et sånn sett. Møkk lei av mus som forsyner seg av åte. Det som jeg syntes så greit ut med blomsterpottene var at man ikke trengte å modifisere pottene, fella passa rett inn. Desverre har jeg ikke funnet noen perfekt potte for belisle 120, men kanskje jeg skal prøve en slik plastflaske som du foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Forhørte meg angående Victor conibear 60. Det er samme fjærer på disse som på 120, så slagstyrken bør bli identisk. Etter å ha prøvd litt med avis på 60 fella tror jeg nok den bør plasseres motsatt vei av det vanlige slik at måren kommer litt lengre inn, eller bøye utløseren litt innover. Mulig tom spylervæskekanne kan være en ide. Lukter sikkert litt i utgangspunktet, men det bør kunne være mulig å få bort. Og har en mistanke om at 60 fella passer greit inn.

Link to comment
Share on other sites

Pussig at ingen (som jeg har sett) fører 60 fella i Norge. Til mink er den etter min mening klart bedre enn 120 ettersom utløseren dekker åpningen mye bedre. Små mink smetter ofte lett forbi utløseren på 120 fella.

60 er vel 3,5 tommer, mens 120 er 4,5 tommer bred. Høyden er 4,5 på begge. Mulig noen ser for seg ei felle som er halbvparten av en 120 når de hører 60?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problem med å spenne fella, men jeg synes Kaniafella er mer brukervennlig når det gjelder oppspenning, før og under fangst.

Belisle 160 spenner jeg greit med hendene uten spennjern, og er nyfanget mår fryst fast til slagbøylene så har jeg en innkokt felle i sekken som jeg bytter med.

Mye fint pelsverk har blitt rivd i stykker når mann knekker fryst pelsverk fra stål!

Link to comment
Share on other sites

 

Noe som kommer ganske så nært idealet må være ei conibearfelle som er umulig å gjøre feil med montert i en kasse som er så liten og lett at det er mulig å bære med seg flere over enn viss distanse. En løsning jeg har grublet litt på og kommer til å prøve er conibear 60 montert i kasse. Litt liten synes sikkert mange, men høyden er som på en 120 og den treffer da bra! Åpningen på fella er ca som på ei Aasebø og den funker jo flott. Fjærene er muligens litt svake (?) så de kommer jeg til å bytte ut med 160 fjærer jeg har til overs. 60 fella har så liten åpning at det er umulig for måren å få hodet forbi utløser, dermed kan åte plasseres nesten helt inn til fella. Kassen behøver dermed ikke være så lang. Hva tror folket?

 

Har tenkt på en ting knutis...

Hva med å ta en stor vannflaskekanne, tror Olden har slike på 3 eller 4 liter, skjære den av 15 cm under tuten for så å lage spor til fjærene til fella.

Denne delen skrues fast rett i tresleggen med festebraketten til fella.

Åtet festes med tynn ståltråd gjennom et lite hull i korken.

Med dette oppnås flere ting som

-Veldig lite vekt

-Tar veldig lite plass

-Musesikker

-Billig

-Værsikker.

 

Ka du tru?

 

 

Da har jeg kjøpt flasker på Rema 1000. Flaskene heter Bare rent vann og er på 4 liter.

 

Disse passer perfekt for Bodygrip 120 feller, og da mener jeg klempassning :winke1:

 

Dvs at festebrakett til fella blir overflødig. Bare å skru den ene kannedelen rett i stamma med to treskruere, og klemme fella inni. Denne sitter mer enn godt nok bare av klemmet flaska gir rund fella. Har funksjonstestet det hele flere ganger, og dette må være en nær perfekt løsning.

Blir spennende å prøve ut på nyåret :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

knutis:hvordan tror du #60 fella vil fungere med tramputløser?

 

edit:eller brystutløser om du vil

 

Til mink vil det nok fungere fint, til mår er jeg mer skeptisk. Tror åpninge blir litt for liten slik at måren kan utøse før den tramper på og dermed kun få et slag som treffer for langt bak i nakken til å drepe med en gang.

 

 

Det vannflaske trikset høres lovende ut. Ser for meg et lite problem, spesielt med fella plassert loddret. Måren vil ikke få tak med klørne på flaska og dermed blir det større sjanse for at den legger labben på fella og klatrer på den. Da kan du fort få et dårlig slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 klare favorittfeller til mårfangst !

 

Nr 1 er Kaniafella mod. 2000 til honningsett.

Nr 2 er Belisle 160 pent dekt til i pålesett.

 

(jeg har forresten 3 ubrukte Aasbøfeller for mår som skal testes, men jeg synes oppspenningen av disse er tungvind :wink: )

 

Jeg vil tilføye at mine 2 favorittsett er cubby og pålesett ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...