Jump to content

sierra .264 (6.5 x 55) 100gr HP Varmint


Mauser M67

Recommended Posts

Sierra nr 1710? Det er en av de mest presise 6,5mm kulene jeg har prøvd. :shock:

Den var i raufoss rekrutt ammo fra 1991 til engang ut på tidlig 2000 tall.

Kan lades med ladedata for andre rekruttkuler(eller andre 100grs kuler), eller med ladedata for 107 grs sierra eller 108 grs scenar.

 

Jeg har fått god presisjon med kula i alt fra 800 msek til over 1000msek. Du får enorm effekt i målet med 1000msek utgang. Jeg brukte COL på 70-71mm. Egnete krutt er feks :

N140, N150, N540, N550, Ra NC96M, N11, N19. Fordelen med skytterlagskruttene er at det er ladedata for både 100 grs rekruttladning og 107-108 grs kuler på boksen. Du kan fint bruke ladedata for 107-108 grs kuler på den 100 grs kula.

Link to comment
Share on other sites

hvis du har veldig riflestigning (feks orginal kragpipe eller svenskmauser pipe beregnet for 10 grams kuler) kan du få merkelige utslag på presisjonen med veldig korte kuler. Jeg har slitt litt med å få helt ypperlig presisjon med 100grs kuler i en svenskmauser(1/7,5 stigning!) jeg har. Men i alle andre piper går sierra 100grs hp utrolig godt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket krutt brukte du siden presisjonen uteble?

 

Kun prøvd med N140, best samling med 44,5gr. Er vel nær max da? Sotet litt nedover hylsa gjorde det også:/ lengden på patronen var 70mm noe som gjorde at den ikke ville mate fra magasinet. Skulle tro det var nok kulehold.

 

100gr kanskje må prøves isteden:)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
13 timer siden, Sitka skrev:

Noken som har tips til kor eg kan få tak i denne kula her? Har meir tru på den enn V max pga fekk veldig god presisjon med 85 gr sierra kula, som desverre er historie no.

 

 

Jeg bestilte Sierra 85 Varmint hos Jaktia, den kula står i Normakatalogen som de bestiller fra. Tok sin tid før de kom da.....men men... det kan se ut som den er ute av produksjon, jeg finner den ikke på Sierra sin nettside i hvert fall:

 

https://www.sierrabullets.com/product-category/rifle/?filter_diameter=264&query_type_diameter=or

 

Se side 109 i Normakatalogen 2019, 85 grains 6.5mm Varminter står der ennå men....:

 

https://issuu.com/norma.norge/docs/normakatalogen_2019_-_issuu

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men no har eg fått sving på 100 gr sierra kula (1710) Ladar ho med 43,5 grain Vv150. God presisjon til no.

Har aldri vore så innteresert i kuler, samt indre og yttreballistk så fammlar litt i blinde her. Kan prøva og lesa meg litt opp.

 

Er det mulig utifrå ladedata og løpslengde (57 cm), kaliber 6,5x55 og seie noko om utgangshastigheit, vindavdrift og nokonlunde effektiv rekkevidde ?(så sant eg klarar og skyta bra sjølvsagt)

Tenker mindre mål som kråka og gås, kanskje ein rev etter kvart.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...