Jump to content

Erfaringer fra svensk villsvinjakt ??


Gubben i bua

Recommended Posts

Har nettopp vært ei langhelg på grisejakt i sør Sverige. Sitter igjen med en viss form for skepsis i forhold til opplegget med foring av åteplass og opplegget rundt jakta generelt... For ordens skyld: 4 mann på post i jaktbu ved foringsplasser i to kvelder og netter uten å se en eneste gris....

Noen som har vært på jakt og har erfaringer å dele mtp foringsplasser og jakta generelt??

Link to comment
Share on other sites

Jakt på åteplasser er som regel effektivt det,men det forusetter jo at det er gris som frekventerer de aktuelle plassen den tide som du skal jakte.

Problemet med denne jaktformen som med mange andre er at den er populært og mange useriøse aktører ser sitt snitt til å prøve tjene noen kroner.

Hos seriøse utleiere kan du være ganske så sikker på å få se/skyte gris,da de har god kontroll på hvor grisene går på åteplassene i den aktuelle tiden og de holder et lavt jakttrykk på de forskjellige plassene,feks jakt 1 helg pr. måned pr. område/åteplass.

Som ved all type jaktleie prøv å sjekk referanser før du leier.

Link to comment
Share on other sites

Har vel gjort for dårlig research på forhånd kanskje... Har null erfaring med slik jakt, men en neve mais på hver åte, samt å få utlevert et kart over åteplassene og beskjed om at " det er jette enkelt at finna" er for dårlig når man betaler 750kr døgnet for jakta. Tenkte kanskje at aktører som ligger på jaktformedlingen var mere seriøse.. Skal på grisejakt igjen på etterjulsvinteren, men målet blir definitivt ikke Mörtfors... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mye eikenøtter i Sør Sverige i år. Så vi ble fortalt at det er lite trafikk på stort sett alle åter.

Vi var en tur for noen uke siden, fikk sett gris men ikke skutt. Verten fortalte at sist det var så mye eikenøtter så ble det en kjempeøkning i bestanden året etter, så vi skal tilbake :)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det samme i sommer i Sverige. Elendige jaktbuer. Den ene var som en liten utedass der det omtrent ikke var mulig å røre seg og den andre var en rusten gjennområtten campingvogn. Null gris så vi takketr for oss og reiste hjem. Svenske Gubben var passe sur og ville kreve betalt for flere dager men den gang ei :x

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kanskje at aktører som ligger på jaktformedlingen var mere seriøse.. Skal på grisejakt igjen på etterjulsvinteren, men målet blir definitivt ikke Mörtfors... :idea:

 

Dere var vel ikke tilfeldigvis rett oppe i skogen noen få kilometer fra pensjonatet i Mørtfors?

Link to comment
Share on other sites

GeirN: Stemmer det ja. Vært der??

 

Jepp, vi var sju stykker som kjøpte ei jakt av Jaktsvenne via en annonse på jaktformedling.se Det er den største idi.... jeg har pratet med i mitt liv. Alt var så fint og flott helt til vi skulle reise nedover, da sluttet han og ta telefonen helt. For og gjøre ei laaaang historie kort, så hørte vi eller så aldri mer fra han etter at vi hadde overført penger til han. Han hadde heller aldri i sitt liv satt sine bein på dette jakt-terrenget fikk vi greie på, og visste selvsagt ikke hva som var av vilt dernede eller noe. Vi fikk jo jaktet der etter og ha kastet bort nesten to dager med og prøve og bli kjent (han skulle jo møte oss og guide oss rundt men...). Vi så to hjorter og tre griser, men fikk ikke skutt noen av disse.

 

Vi skjøt noen rådyr i los for dreverne våre så det ble ikke totalt bomtur. Terrenget huser nok en bra rådyrbestand er det inntrykket vi satt igjen med utifra loser og dyr vi så. Jeg synes det var ett artig sted og jakte rådyr.

 

Men som sagt, skygg unna alle annonser som Jaktsvenne har. Fant en annen tråd nå her på kammeret hvor det var flere som var misfornøyd med denne karen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Styr unna jaktsvenne er mitt råd også. Annonserer tydligvis under flere ulike navn nå også!

Ikke lett å finne riktig bra jakt gjennom annonser tror jeg. Prisen for en bra drevjakt i Sverige er nok samme som å dra til eks Polen.

Har värt litt ulike steder og enkelte har et stort jakttrykk, mens andre leier kun ut noen helger iblant. Når man leser svenske blogger er det jo tydelig at

det ikke er så lett å skyte gris på åtel heller... Kanskje greit å ha i bakhode når man drar avsted for to netter..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har jaktet med Jaktsvenne 6-7 ganger, og skutt gris hver gang. Så helt idiot er han nok ikke :lol:

 

På jaktfilmer og for uerfarne jegere ser det ut til å være veldig enkelt å skyte gris. Bare å sette seg i bua, og vips så tyter det ut med gris. I virkeligheten er det nok ikke så enkelt, grisene er svært oppmerksomme når de nærmer seg åteplasser. Lukt, lyd og bevegelse fra jegeren har nok reddet mange griser mens de står i buskene rundt åtet og venter på at en evt jeger skal avsløre seg...

 

Det er svært varierende kvalitet på terrengene som leies ut til ad-hoc jegere. Ofte er det for hyppig jakt, og foringsplassene er ikke akkurat overfylt med mat til grisene. De beste terrengene får ligge en uke eller to i ro mellom hver jakt, og det er masse mat fremme. Griser er opportunister, og holder seg i områder der de må bruke minst mulig energi for å finne mat.

 

Sist jeg jaktet med Jaktsvenne var vi 5 jegere, og samtlige felte gris iløpet av 2 netter. Skal ned i samme terreng om 10 dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

At jakt leies ut på jaktformedling er slett ikke noe kvalitetsstempel. Be om å få referanser. Det er stor forskjell både i vilttetthet og foringsopplegg hos de forskjellige tilbyderne. En neve mais i ny og ne er ikke det samme som å fore. Foring krever mye for slik at grisene vet at det alltid er mat ved foringsstasjonene. Hvis det er mye eikenøtter er det bra for villsvonbestanden, men dårlig nytt for jakta. Grisene er så intelligente at de vet at foringsplassen er et farlig sted. Er det godt med eikenøtter vil de holde seg borte fra foringsplassene.

Jeg har nevt det før og gjentar gjerne. Hvis man tror at grisejakt fra jakttårn/bu er lett er det bare å tro om igjen. Grisene er utrolig vare. De sirkler ofte hele området for å sjekke om det lukter kristemannsblod. Blir de mistenksomme skygger de stedet. Jeg drasser heller ikke på termos og mat som kan lage lyd. Det er ekstremt viktig å ikke lage den minste lyd, til og med ikke når grisene slafser og grynter ved foringsplassen. Så en gang griser som stakk som ånd i en fillehaug. De de hadde hørt var et rådyr som kom tuslende inn på foringsplssen. De sjekket ut faren og kom tilbake 30 min senere fra en helt annen kant enn hvor de stakk av. Mitt råd er sjekk referanser og når dere er på jakt- SITT DØNN STILLE

 

Skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Kan bare legge meg på sistemanns innlegg. Det er helt utrolig å vare villsvina er med tanke på luktesans og hørsel. Jeg pleier heller ikke å ta med meg ting som bråker. Jeg spiser før jeg går ut slik at jeg hverken trenger å pisse eller noenting da jeg sitter i tårnet. Jeg og noen kamerater har terreng i sverige med 6 jakttårn. Nei,grisejakt er ikke bare å sette seg ned å skyte. De er intelligente dyr. Og for all del,la grisen(e) komme seg ut til matfatet og gi dem litt tid. Da senker de guarden litt. Dessuten er villsvinkjøtt utrolig godt!!!!!! Dessuten en veldig nervepirrende jakt i påvente av dyr!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tja, har bare erfaring fra en jakt, men da kom det gris hver natt, og det var ikke akkurat noen heksekunst å sitte stille nok til å få dem på post. Man hørte flokken på flere hundre meters avstand, og da bør man sitte stille ja. Opplegget jeg var på virket veldig seriøst med 15-20 åteplasser å velge mellom. vi ble plassert på de som var mest traffikerte etter befaring/foring samme dag. Ca halvparten av åtene var helt uten aktivitet. Det sier seg selv at det er forarbeidet som er 90% av denne jakta. Om jaktutleigeren ikke gjør forarbeidet blir det en tråkig jakt ja. Jeg syntes det var uhyre spennende, og en jaktform som passet meg utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...