Jump to content

Hva slags liten patron er dette?


1983

Recommended Posts

Salongrifle i ordets opprinnelige betydning, altså våpen benyttet i skytesalonger som var et underholdningstilbud i fordums tider. Det nærmeste vi finner nåtildags er skytebodene på tivoli. Engelskspråklige betegnelser er gallery rifle og shooting gallery.

Tror også kaliberet har vært kamret i innleggsløp for innendørs treningsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg har hørt og. Har en slik en selv, men finner den omtrent ikke igjen hver gang jeg ser etter den (samlingen min ligger i et par ammobokser - helligbrøde, men har da ikke tid til å sortere pent enda...).

 

Den er helt latterlig liten. Den sliter nok litt med å klare anslagsenergikravet til storvilt! :lol:

 

Også kan en lure litt på hvordan i all verden man får til å lade noe slik... Tipper man har kilosdunken med krutt en stund og, for å si det sånn!

 

Er dette det minste som er produsert av kruttladet ammunisjon?

 

Edit: Det ser da jammen ut som om den produseres enda:http://www.sellier-bellot.cz/rimfire-ammunition.php. Den er da vitterligen i sortimentet til S&B. Her heter den 4 mm Randz Curte.

Link to comment
Share on other sites

Javisst! Den tenkte jeg ikke på. Har hørt om den en gang, men det er lenge siden.

 

Og jammen står det om den på Wikipedia og: http://en.wikipedia.org/wiki/2_mm_Kolibri

 

0,2 grams kule... :lol:

 

Fant ut om et knøtt til og, 2 mm Pinfire...

 

Her er en morsom sak: 2 mm Pinfire rifle!

 

rifle_big.jpg

 

Brekkvåpen og greier...

 

rifle_red_open.jpg

 

Denna er fali (500 dollar for den forresten)!

 

rifle_wood-small.jpg

 

Beklager off topic, men dette ble litt moro... :oops:

Link to comment
Share on other sites

får man kjøpt .22 FLOBERT CB?

Ja, men ikke regn med at det er lagervare...

Hvis du følger linken til Sellier&Bellot i ko-stens sitt innlegg over finner du den i sortimentet. Ser ut som det kun er kulen som er forskjellig mellom .22 Flobert CB og 6mm ME Flobert Court. 6mm er for glattboret, .22 for riflet løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...