Jump to content

Hvordan lager jeg revebås ??


finskestøver<3

Recommended Posts

hei! vet folk kanskje tror jeg er lat som lager enda en tråd om revebås, og ikke leser de forrige. men jeg har lest de fleste trådene om hvordan og bygge en revebås her på kammeret, men det gir meg ikke noe konkret svar på det jeg lurer på! er helt fersk på dette med revebås, og tenkte jeg skulle sette ut en i et område jeg har observert mye rev dette året. jeg har da følgende spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med?

- i hvilken tidsperiode på året har jeg lov til og ha denne fellen oppspent?

- hvilket åte vill dere anbefale?

- er det noen som kan gi meg en GRUNDIG forklaring, gjerne masse biler eller videoer av hvordan jeg bygger den.

- hvordan fungerer utløsermekanismen?

- hvilke materialer og "deler" trenger jeg?

- hva er dine erfaringer med bås?

 

takker for alt av erfaringer og tips, og håper dette blir en god tråd som kan hjelpe andre også!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forteller hvor du bor, er det sikkert noen som har en bås innenfor rimelig kjøreavstand du kan inspisere.

 

Du kan ha båsen i bruk innenfor ordinær jakttid for rev, men utfordringen er å holde åtet nogenlunde ferskt i den varme årstiden. Reven vil helst ikke ha direkte råttent kjøtt, eller kjøtt fullt av maggot.

 

Bra åte er høns, kaniner, ande og dueskrotter, slakteavfall fra vilt osv.

 

Det er helt vesentlig at båsen kan kontrolleres lettvint, for at det skal være noe poeng med bås. Helst hjemmenifra. Hvis ikke blir det mye arbeid for de revene man måtte få.

 

Jo nærmere bebyggelse båsen står, jo bedre fanger den som regel.

 

Båsfangst er ikke spesielt effektivt, men hvis man plasserer den slik at man enkelt kan gløtte bort på den hver morgen, er det lite arbeid per rev allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med den utløseren som jeg har. den jeg har heter variabln. fåes kjøpt hos jegeroghund i norge og ideverkstaden i sverige.

 

For egen del har jeg plassert fella ved ei svæør ur, vhor det i mange år har vært rev unger å se. er nok ikke ynglings plass, men et mellom hi. HAr fått 9 rever her på 2 år. og minst like mange grevlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvordan lager jeg revebås ?? Glad vis noen har det i tegning :D

 

Revebås er greiest å lage om sommeren for utplassering minimum 2 måner før du skal fangste, jeg har laget eit 10 talls stykker for salg men har ute 10 som noen fåreholdere passer for meg

 

Det er liten vits i å sette ut en ny bås i januar og tro at man får noko første måneden

 

se på url om båsar

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Er ikke noen av dere som har prøvd bås igjennom en sesong da? hvor effektive er disse båsene... suns de bygge settene fra sverge va billi da.. men kvalitet å funksjon av disse båsene kan jo stå i stil til prisen da!

 

En bås som er riktig både når det gjelder størrelse og ikkje minst plassering (se tidligere inn legg) samt åte pluss litt flaks er det ikkje usannsynleg å fange 4-8 rever pr. bås

 

Dei foto du fikk av meg av båsar lagar du på 1-2 dager og bruk gjerne en rottefelle som hjelp til utløysaren.

 

Her kan du sjå båsar

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...