Jump to content

Drever/jack russel


Skauer'n

Recommended Posts

Far min driver å snakker hardt om at han skal kjøpe seg valp, som jeg vistnok skal få æren av å trene. (fordi han ikke har tid sjøl). syns i grunn det blir for dumt, men det går ikke igjennom.

 

Han har finni ett kull som er 50/50 drever/ jack russel terier. og detta må være noe fantaktiske greier til hare og rådyr mener han.

 

Jeg er veldig skeptisk til den blandinga der i grunn. teriern er jo ikke kjent for å være av den mildeste sorten i hvertfall. Ikke er jeg noe glad i små hunder heller, er mer for langbeinte harabikkjer som dunker ol.

 

Hva tror dere om en sånn blanding?

Link to comment
Share on other sites

He he. Greit med en drivende hund som jager reven ut av alle hiene han finner under losen....

Har null erfaring med den blandingen (har JRT selv), men jeg har en følelse av at dette er mer hi-hund materiale enn noe annet. Men jeg kan selvfølgelig ta fullstendig feil. Kan bli en skikkelig hissigpropp i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk i høst gleden av å jakte med en blanding mellom drever og foxterrier, ei lita tispe på 16 mnd som ikke hadde blitt sluppet i skogen før. For å gjøre en lang historie kort; det funka som snus :D

 

Tispen jaget fra første stund, og det som overrasket meg, var at hun hadde et meget bra søk og en enorm arbeidsvilje for å finne vilt.

 

Mye jaktlyst ga utslag i drev på alt som pustet...hun drev elg, rådyr og hjort med stor intensitet. Drevtiden lå på 30 -40 minutter og hun returnerte umiddelbart og var klar for ny jakt...

 

Denne hunden hadde i følge eieren ikke blitt sluppet før, og det jeg så var ikke mindre enn imponerende. Jeg vil understreke at jeg har litt over middels erfaring med drivende hunder...

 

Hadde jeg fått tilbud om å kjøpe samme kombinasjon drever/fox 50/50 hadde jeg slått til på flekken...

Link to comment
Share on other sites

Om én slik blandings jager, så er jo det ingen garanti for at en tilsvarende jager likedan, hunder er jo individer de og.

 

Men at en slik kombinasjon kan jage er jo ikke umulig. Men drever og jackrussel, hmmm....

 

Til trådstarter vil jeg si: Be faren din komme seg ned fra den høye hest og smekk han over ræva med pisken. Det ser ut til at han pisker deg for mye rundt iallfall. Det er totalt feil forutsetninger for å skaffe seg bikkje. Og jeg kan se for meg at faren din er en sånn som blir fly forbanna når han oppdager at bikkja lystrer deg, men ikke han, fordi du har trent bikkja.

 

Og gå for renraset hund, da har man størst forutsetninger for å få til jaktbikkje.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen :)

 

Cameron: ja helt enig i at drever/beagle er ett bedre alternativ.

 

G. Amazon: hehe ja ikke sant, er noe sånt jeg ser for meg at kommer til å skje. Da er hele poenget med å jakte hare og rådyr borte etter min mening.

 

 

Flyfisher: Som du sier så har jeg nok mer tru på drever/fox enn drever/jack russel. Arti når hunden viser stor interesse ved første slipp :) da er det ikke mangel på jaktløst i hvertfall!

 

Ranger: Alle individer er forskjellige som du sier, og noen jager bedre enn andre og noen jager ikke. sånn er det uansett.

Den høye hesten, er såppas høy at det er umulig å få han ned på jorda igjenn for å si det mildt! Jada han kjenner til det med at bikkjer ikke lystrer han, for jeg har trent ett par bordercollier på sau for han. Meget flinke hunder sammen med meg, men ikke han derimot :P hehe

 

Tyribegets: Reinrasa er helt klart det jeg heller vil satse på. jeg er mer for rein harejakt enn rådyr. så skal jeg kjøpe meg valp selv kommer jeg til å gå for Finne eller Dunker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...