Jump to content

s&b 223 helmantel, billig men bra?


skurtfaen

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med dette på skogsfugl/rev? er vel den rimeligste ammoen i 223 man kommer over, 140stykk til 600kr.

 

Hva bruker man ellers til toppjakt? helmantel eller sp?

 

""Sellier & Bellot Helmantel 223 Rem er en prisgunstig treningspatron, med 3,5grams mantlet kule. Kommer i eske med 140 patroner.""

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ryper, harer, rev, gås og sel(kun hodeskudd når de ligger på isen) med S&B 55gr helmantel i en R7615 i .223. Men skudplasering er viktig. Da detter det meste i skuddet. Har hatt noen stygge utgangshull på små fjellrever når kula treffer bogen på vei ut, ellers går det overaskende bra. Innskutt på 170 m går den likt med Norma Oryx 55gr på 100m og 170m, i min børse. Da kan jeg skyte alt fra rype til reinsdyr, 20-220 meter, uten å tenke på å follegge siktepunkt. Kun velge riktig amunisjon.

NB: Denne brukes ikke i Norge, om noen reagerer på kaliber, avstand og anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker man ellers til toppjakt? helmantel eller sp?

 

Bruk helmantel. Blyspiss i det lille kaliberet og i den farten .223 gjerne produserer, kan lett føre til sprengt fugl. De små kulene, 55 grs er vanligst å få tak i uten å lete vettet av seg, holder ikke så godt sammen som feks en 150 grs i .308, og når hastigheten fort nærmer seg 950 - 1 000 m/s (feks går en typisk 150 grs i .308 drøyt 800 - 830 m/s), ligger det i kortene at det kan bli stygge saker, spesielt om man treffer bein. Og det skal nesten godt gjøres å unngå med fugl. Selvfølgelig kan man prøve å sette skuddet i halsgropa/nakken/hodet for å unngå sprenging, men da kan man like godt bruke helmantel og sikte midt på fuglen i stedet.

 

Bruker selv .222 Rem på toppjakt, og har dessverre enda til gode å treffe fugl (har faktisk knapt sett fugl i topp noensinne av en eller annen grunn, på de ca ti turene jeg har vært i skogen med rifla på snøføre), men kommer aldri til å bruke blyspiss. Da lar jeg heller være å jakte.

 

Er medlem på Robsoft.nu (Sverige digre "storebror" til Kammeret) og la inn spørsmål om det en gang. Hadde jeg vært fysisk vært i Sverige og spurt, hadde jeg vel nesten blitt jaget over grensa igjen! Det er mange der med lang erfaring med toppjakt, og blant de aller, aller, aller fleste er blyspiss bannlyst. Kommer ikke på noen i farta som mener det er tingen å bruke i hvert fall.

 

Faktisk har jeg lest at disse sinte småtassene som .222 og .223 er, også kan sprenge fugl med helmantel pga hastigheten som kulene reiser av gårde i. Et treff i bein, og selv helmantelen kan fragmentere. Leste et sted en gang at med .222, bør man holde seg på avstander fra ca 70 - 170 meter. For sint under, og for langt hold over.

 

Meeen, folk har jo forskjellige erfaringer. Noen synes sp er greit og. Fuglen detter i hvert fall ned, og kanskje ser det ikke så ille ut. Jeg tar ikke sjansen. :wink:

 

En ting man kan gjøre, er jo å kjøpe et par ferske kyllinger, altså ikke grillede eller fryste, og prøve feks S&B helmantel og Fusion (rimelig og god patron) og sammenligne på feks 100, 150 og 200 meters hold. En stor kylling er jo som en liten orrhane omtrent. Man vil i hvert fall få en pekepinn på hvordan det kan se ut vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

har skutt opp ca 500 skudd av disse inneværende sesong, var ikke fornøyd med presisjonen i min tikka iallefall. egenspredning på ca 5-7 cm. med hjemmeladet a-max( og de fleste andre hjemmeladninger) setter samme rifla trekløver i en klisterlapp.

så det varierer nok fra våpen til våpen som med de fleste andre fabrikkladninger, det kommer vel bare an på hvor store krav du har til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...