Jump to content

Sende rifle i posten


JaktmannenTikka

Recommended Posts

Jeg jobber på Posten, og selv om jeg ikke har pugget regelverket, vet jeg at det er ett forbud mot farlig gods. Ei rifle vil jeg anse som farlig dersom sluttstykket er med, og ammo er det direkte farlig å sende. Sorteringsmaskinen gir pakkene en god dytt, og dersom den treffer ei tennhette, og man er veldig uheldig, er det nok ikke utenkelig at det smeller. Mao. er det en grunn til forbudet, og jeg synes at ammo over "anlegget" ikke er verdt det. For det første risikoen for personskade, for det andre konsekvensene etterpå. Dersom du allikevel tar sjansen, pakk ammoen inn med TYKK papp!

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle med sluttstykke er ikke farlig (med amo i kammeret, så skal jeg være enig, ellers ikke).

Loven er klar, det er kun når man sender våpen som reisegods (ikke post etc.) det er krav til at våpenet skal være adskilt / låst eller tilsvarende.

 

Våpen er kun ett stykke stål, med tre/plast etc. Omtrent like farlig som en skrutrekker når det er innpakket. At posten har en og annen utro tjener, og systemer/ansatte som ikke virker være i stand til å utføre sine oppgaver får nå så være, men fakta er at våpen uten amo i kammeret (amo er selvsagt ikke lov å ha i våpenet uten om ved bruk) ikke er farlig uansett hva en eller annen ansatt på posten måtte føle.

 

Å sende amo i posten..... er ikke lov, men skal man først strekke på en regel, så sørg i det minste for at det er sabla godt innpakket i skikkelige bokser (org esker inn ei noe betydelig mer stabilt som minimum). Er det noe man ikke ønsker, så er det at noen skal skades på grunn av idioti.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er ikke ei rifle farlig uten ammo, men man vet faktisk ikke om noen andre sender ammo, og en tredje person setter delene sammen. Sannsynligheten for at dette skal skje er usannsynlig liten, men dersom børsemaker er nødt til å ha både sluttstykke og rifle, blir sannsynligvis reparasjonen allikevel såpass dyr at det ikke gjør store forskjellen å sende delene hver for seg. Jeg skal bare frem til at rifla kan brukes med sluttstykke, og er ubrukelig uten.¨

 

Å sende amo i posten..... er ikke lov, men skal man først strekke på en regel, så sørg i det minste for at det er sabla godt innpakket i skikkelige bokser (org esker inn ei noe betydelig mer stabilt som minimum).

 

Merk også at plastbokser fjærer lite og ofte er sprø. En fjærende pappeske rundt en solid plastboks, og så godt pakket slik at innholdet sitter fast og ikke sklir frem og tilbake, vil jeg kalle ett absolutt minimum som ikke bør forekomme!

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle med sluttstykke er ikke farlig (med amo i kammeret, så skal jeg være enig, ellers ikke).

...

Våpen er kun ett stykke stål, med tre/plast etc. Omtrent like farlig som en skrutrekker når det er innpakket.

Alikevel er det krav til oppbevaring i våpenskap, man må søke om kjøpetillatelse, osv for å få kjøpe våpen. Mens min sønn på 10 år kan kjøpe 10 skrutrekkere pr dag og oppbevare de hvor han vil.

Våpen er farlig, sånn er det bare ;)

 

Btw, står det i våpenlov/forskrift at man har lov til å sende våpen? Kansje det ikke engang er lovlig? Hva vet egentlig jeg.

Våpenet er ikke reisegods ihvertfall, hva er det da?

Link to comment
Share on other sites

Vi sender våpenkofferter til stadighet, og luftvåpen. Om det er rifler i koffertene vet jeg ikke, men de er ihvertfall relativt tunge.

 

Og jeg er helt enig med deg, send vital del separat.

Stoler ikke på posten. Postkontoret mitt er på mixkiosken og der jobber det mye raringer.

 

No offence Phillip. :mrgreen:

 

 

Jeg jobber med sortering i en av terminalene, ikkeno' Mix her... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...