Jump to content

luftgevær - rekyl - kikertsikte


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg har hørt en gang:

Et gammeldags luftgevær har en mye styggere rekyl enn en jaktrifle i 308 pga den mekaniske fjæren (stygger rekyl med tanke på kikkertsikte)

 

Problemstilling:

jeg har ett gammelt luftgevær som så godt som aldri har vært brukt pga manglende åpne sikter og et kikkertsikte som nesten ikke er til å se gjennom. pluss at jeg har hatt muligheter for å bruke salongrifle i hagne hele tiden. nå må jeg få sluttet av bruken av salongrifle i hagen pga uegnet byggefelt.

 

Mulig løsning:

jeg har ett bilig sikte beregnet på normale elgrifler. hvordan vil dette trives på toppen av et luftgevær? kan jeg forvente kort levetid eller er det bare sprøyt?

dersom jeg med et nytt sikte på luftgeværet kan få en OK presisjon så vil jo det kunne gi en del trening selv bak huset ( og naboen kan bare holde kjeft for det er jo luftgevær).

 

 

er jeg helt på trynet her eller?

Link to comment
Share on other sites

At endel luftgeværer kan ødelegge kikkertsikter av feil sort, er hevet over en hver tvil. Diana og Hatsan er vel beryktet her. Kraftig start og stopp på stempelet gir rekyl begge veier.

Om det fungerer bra for deg, det vet jeg ikke, beror på hvilket gevær du har og hvilket sikte du har.

Trenger ikke nødvendigvis være et dyrt sikte for å stå mot "luftrekylen" Bushnell Tropy er kjent for å holde godt.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige luftgevær av brekktypen kan raskt ødelegge kikkertsikter, har opplevd dette selv. Jeg tror ikke det egentlig har med rekylen å gjøre, men at låskassa ikke er stiv nok slik at den flekser/bøyer seg litt hver gang man tar ladegrep. Denne bevegelsen blir overført til kikkerten, som slett ikke har godt av slikt.

 

Forøvrig har jeg opplevd at presisjonen på et billig luftgevær ble dårligere ved montering av kikkert; kikkerten sitter jo på kassa, mens løpet har litt slark i innfestingen. Jernsiktene sitter på løpet, og ble derfor ikke påvirket av slarken.

 

Løsningen på begge problemer er nok et luftgevær som enten drives av gass eller komprimert luft. Jeg kan ikke forstå annet enn at disse må være veldig snille med kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

dette bygger vel bare oppunder det jeg hadde mistanke om da....

 

 

dette med våpen som komprimerer gass i steden for å spenne ei fjær er nok mye bedre, men så er vel prisklassen og en annen en da... eller noen som vet om ett slikt til en rimelig penge (gjerne brukt), slike som bruker co2 patroner utgår med høye kneløft pga skyte kostnader...

 

hva merke luftgevært det er jeg har nå aner jeg ikke, kosta vel noe sånt som 399kr for en del år siden...

 

tar så klart i mot tips om bra treningsvåpen med fjær og dersom det er noen rimelige som egner seg til morro trening i hagen og som ikke sprer så helt galt (ikke noe morro når enn ikke får samlinger)

Link to comment
Share on other sites

Har selv et Hatsan mod70, som jeg satte et billig sikte av ukjent produsent på.

etter noen hundre skudd begynte det å spre mer og mer, og tilslutt løsna hele trådkorset.

så man burde nok kjøpe et sikte beregnet for luftvåpen først som sist..

Men det var morro så lenge det varte med 9x32 sikte kunne man skyte bra presist opp mot 40 meter :D

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare luftgevær med løpsknekk som tar kikkerter, det gjør også side og underspennere også.

Til treningsskyting kan man kjøpe seg et godt gevær for rundt 2000kr, HW 30S ligger vel rundt 1700,- et BSA fra xxl rundt 2500,- Er man litt bevisst på hva man kjøper og unngår "Toolfarm" geværene og det værste sportsforretningssølet så har man morro i årevis. Feks et Slavia 631 fås kjøpt for ca 1300,- hos Rodan.no.

Har bla.annet et slikt selv, og det gir forbausende god presisjon med kvalitetskuler. Dessuten har det en voksen stokk. Kjempebørse for skyting ut til ca 30m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var i sverige å kjøpte meg Gamo ViperMax .22 med kikkertsikte for 2600kr. Dette er det første luftgeværet mitt, men ikke noe jeg angrer på.. skyter utrolig presist.

Mulighet for å trimme dette uten problem fra 140m/s til 305m/s! Grunnet svenske lover og regler var det ikke lov å selge luftgevær som gikk mer en 140m/s. Men regner med at dette kikkertsiktet som følger med geværet tårler disse påkjenningene geværet egentlig lager (orginalt fra fabrikk med 305m/s) ?

traff lett en øl-flaske på over 50 meter med innstilt sikte.. Dette med tanke på vis du vil trene på blink på en større avstand enn 10 meter. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...