Jump to content

.32 FAS 603 vs SIG Hämmerli P240


Gorm

Recommended Posts

Jeg har fått et tilbud om kjøp av en .32 SIG Hämmerli P240 uten at eieren har nevnt en pris ennå.

 

Selv har jeg har eid en FAS 603 en tid og har hatt mye funksjoneringsfeil med den etter at jeg kjøpte den brukt hos en kar som også hadde problemer med den. Jeg har hatt den inne til sjekk hos Børselars uten at de registrerte noen feil med den eller problemer under prøveskyting.

Jeg ser av diskusjonene her på forumet at det visstnok kan være håp om man går litt i dybden og sjekker slitedeler og diverse andre triks.

 

Så mitt spørsmål til forumet: Bør jeg holde meg til FASen og prøve å få skikk på den, eller vil jeg være mye bedre tjent med å hoppe på Hämmerlien i stedet?

Min intensjon av bruk er de samme pistolprogram som jeg kan skyte med FASen.

 

Gorm

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på Fas 603. Hadde selv litt trøbbel når jeg tok over en brukt, forrige eier hadde hat veldig lite feil. Fant ut at jeg måtte ha en raus rullekrymp for at patronene skulle kamre 100%. Fabrikk ammo er det null problem med.

Går som en stråle med fiocci.

Har utdrager i min men har hørt om flere som har fjernet den.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar

 

Har du prøvd å pelle bort utdrageren fra FAS´en ?

Nei, jeg har ikke prøvd å mekke på den selv ennå. Mangler manual med bilder og navn på delene, men utdrageren skulle jeg vel klare å lokalisere. Men dersom jeg tar bort utdrageren, vil ikke tomhylsen bare bli stående igjen i kammeret istedet for å bli kastet ut?

 

Problemene jeg har med min FAS er at den ikke mater inn neste patron ordentlig, men bare kiler den fast i rampen før kammeret.

 

Det kan også virke som om den er kresen på ammunisjon. Har bare prøvd fabrikkammo i den siden jeg er ikke så viderekommen at jeg lader selv ennå.

Går som en stråle med fiocci.
Jeg får teste Fiocci og se om det hjelper

 

240'en er sannsynligvis mere driftsikker.

Du sier noe. Tror nær sagt allting vil være mere driftssikkert om jeg ikke kommer til bunns i lunene til FASen.

 

Holder en knapp på Fas 603

og

Hold deg til FAS om du vil ha det du har best sjans å treffe med.

OK, tar til etterretning at FAS sannsynligvis er mere presis enn 240en. Det gir litt mere inspirasjon til å prøve å kurere den istedet for å bytte til P240. Selv om P240 ser veldig pen ut så er jo det primære at man ønsker mest presisjon for pengene slik at det kun er skytteren å skylde på når resultatene uteblir. Tar med P240 for å prøve den på banen på mandag og sammenligne med FASen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke prøvd å mekke på den selv ennå. Mangler manual med bilder og navn på delene, men utdrageren skulle jeg vel klare å lokalisere. Men dersom jeg tar bort utdrageren, vil ikke tomhylsen bare bli stående igjen i kammeret istedet for å bli kastet ut?

Problemene jeg har med min FAS er at den ikke mater inn neste patron ordentlig, men bare kiler den fast i rampen før kammeret.

Hylsa kommer greit ut av seg selv uten utdrager såfremt du ikke får en klikk, men det er sannsynligvis ikke der ditt problem ligger.

Det høres ut som om du har et problem med for lite krymp av patronen eller feil på magasinet (magasinleppene), muligens begge deler.

Forsøk først med litt mer krymp av hylsene.

Funker ikke det kan du prøve å justere magasinleppene så patronen treffer lengre inn på materampa.

Tipper det vil løse problemene dine.

Her er forresten deletegning: http://www.potfire.com.au/products/fparts.htm

Link to comment
Share on other sites

Forsøk først med litt mer krymp av hylsene.

Funker ikke det kan du prøve å justere magasinleppene så patronen treffer lengre inn på materampa.

Nå lader jeg ikke selv, bruker kun fabrikkammo. Magasinleppene, ....jeg skal ta en kikk på dem og prøve å justere litt. Det jeg registrerer er at de bakre leppene (nærmest tennstiften) er veldig skarpe så jeg må være forsiktig under lading for ikke å skjære meg. Kanskje de er blitt slik av slitasje, eller har blitt filt på? Nå har jeg bare ett magasin, så jeg kan vel likegodt se om jeg får tak i et nytt et sted. Finnes det magasiner med en boltende eller knapp som man får tak i med tommelen for å trekke magasinfjæren nedover under fylling av patroner? Siden pinnen som fester platen til toppen av magasinfjæren ikke stikker ut på sidene, er eneste opsjon når jeg fyller magasinet, å presse patronenen i magasinet ned med den neste patronen som skal inn, og som sagt...fare for å skjære seg på magasinleppene.

 

Mener å huske at det alltid er den siste patronen som ikke blir matet inn riktig når problemet oppstår. (har ikke skutt på 4 år, bodd i utlandet) Skal ta meg en tur på banen i morgen, se hva som skjer, og ta noen bilder av magasinet, og komme tilbake med rapport etterpå.

Takk for link til deletegning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...krymp fabrikkammo også...kanskje jeg skal vurdere å investere i noe utstyr...

 

Bor i Bodø

 

Tar en tur på banen om 10 minutter og ser hvordan FASen oppfører seg i kveld....og tester ut P240en som jeg startet tråden med

Link to comment
Share on other sites

Etter testing i går, med Norma og Lapua er jeg positivt overrasket....og fant nye utfordringer. Ingen forkiling, alle patronene mates pent inn i kammeret og kastes tomme ut som de skal.

 

Derimot så var avtrekket veldig langt. Etter 23 skudd fikk jeg ikke tatt avtrekk. Tømte våpen og tok ladegrep, på nytt ingen avtrekk....nytt ladegrep, denne gangen virket avtrekket. Prøvde noen flere ganger med ladegrep og avtrekk...av og til virket avtrekket, andre ganger ikke.

En av de andre karene på banen mente at det var en justeringssak, at avtrekkeren var justert utenfor grensene.

 

Har du tilfeldigvis en link til en manual som beskriver justeringsmuligheter og hvordan?

Har ikke tatt opp disse problemene med Schølin.Siden det nå ser ut som om det er justering, hadde jeg lyst å prøve å finne ut av det selv og kanskje lære noe underveis.

Link to comment
Share on other sites

Ta først en skikkelig rens av avtrekksmekanismen etterfulgt av litt tynn olje på kontaktpunkter og opphak før du begynner å justere.

Det kan hende at feilen skyldes masse gammel stivnet fett, slagg og annen moro, samt at det er best med et korrekt utgangspunkt før justering.

Dette er jo en pistol som er noen år gammel, og har den ikke hatt en skikkelig rens før, så er det nok på tide.

Dypp gjerne hele greia i motorvask e.l. før du tørker av det grøvste med filler og Q-tips og blåser rent med trykkluft (forsiktig) før du smører billelitt olje på det som er tidligere nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Dypp gjerne hele greia i motorvask e.l. før du tørker av det grøvste med filler og Q-tips og blåser rent med trykkluft (forsiktig) før du smører billelitt olje på det som er tidligere nevnt.

Motorvask og trykkluft høres ut som en effektiv kombinasjon. Avgårde til Biltema og handle motorvask. Forsiktig med trykkluften sier du? Noen smådeler som kan løsne og stikke av, eller skades av lufttrykket?

rens av avtrekksmekanismen etterfulgt av litt tynn olje på kontaktpunkter

tynn olje, som forsvarets våpenolje? eller enda tynnere, som WD40?

Link to comment
Share on other sites

Forsiktig med trykkluft for å ikke blåse avgårde eller skade saker og ting, ja, samt ikke skvise dritt inn steder der den ikke vil ut fra etterpå.

Jeg bruker en vanlig, tynn våpenolje på glideflater, akslinger og opphak i avtrekket.

Ikke smør andre steder enn der det er kontaktpunkter/flater ellers vil det bli søl som vil samle dritt.

WD40 og lignende, penetrerende oljer blir nok for tyntflytende og har for lite vedheft slik at de vil skvette rundt alle steder.

Bruk kun bittelitt slik at ikke olja blir en smussamler.

En Q-tip med en dråpe olje på er glimrende til dette bruket, og en tannpirker der du ikke kommer til med Q-tips.

Link to comment
Share on other sites

Derimot så var avtrekket veldig langt. Etter 23 skudd fikk jeg ikke tatt avtrekk. Tømte våpen og tok ladegrep, på nytt ingen avtrekk....nytt ladegrep, denne gangen virket avtrekket. Prøvde noen flere ganger med ladegrep og avtrekk...av og til virket avtrekket, andre ganger ikke.

FAS våpen har en avtrekkermodul festet med (en alt for) spinkel skrue skrudd ned i rammen. Denne har en notorisk evne til å riste løs, slik at avtrekksmodulen blir liggende og slarke. Spesielt gjelder dette .32 utgaven. Da kan mye rart skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Men fikk du prøvd den Sig P240 pistolen? Kunne gjærne tenkt meg en slik.

 

Beklager sent svar på denne....ja, jeg fikk låne den med på banen. Nydelig pistol, i original eske. Antageligvis skutt veldig lite og behandlet som en beinskjør gammel dame. Feilfri fungering og tett samling med Lapua og Norma.

 

Siden jeg har fått flere svar og tips angående min FAS så kommer jeg nok til å gi den en sjangse til og la P240en gå i fra meg. Den er meg bekjent fortsatt til salgs, men er ikke annonsert ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...